منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی چیست؟

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی چیست؟

در طول سال های اخیر روش های مختلف و متعددی برای درمان سرطان به کار گرفته شده است. اما یکی از انواع روش های درمانی که نوین و جدی محسوب می شود؛ ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی است.به سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت ها و سایر بیماری ها کمک می کند. سیستم ایمونوتراپی از گلبول های سفید، ارگان ها و بافت های سیستم لنفاوی تشکیل شده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.

ایمونوتراپی، نوعی درمان بیولوژیک است.درمان بیولوژیک، شیوه درمانی است که از موارد تشکیل دهنده ارگانیسم های زنده برای درمان سرطان استفاده می کنند. در روش ایمنی درمانی دارو هایی به بیمار تجویز می شود که این دارو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. طبیعی است که در صورت افزایش میزان ایمنی بدن مقاومت افراد در برابر سلول های سرطانی افزایش یافته و به تدریج این سلول ها از بین می روند. اما دارو های تجویز شده در ایمنی بدن مستقیماً به تومور ها حمله نمی کنند بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن به تخریب و از بین بردن آن ها سرعت می بخشند. دارو های ایمنی درمانی به صورت های مختلفی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند:

ایمونوتراپی

عملکرد ایمونوتراپی در مقابل سرطان

سیستم ایمنی بدن به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خود، سلول های غیر طبیعی را شناسایی و نابود می کند و به احتمال زیاد، از رشد بسیاری از سرطان ها جلوگیری می نماید. به عنوان مثال، سلول های ایمنی بدن گاهی در تومور ها و اطراف آن یافت می شوند. این سلول ها که لنفوسیت های نفوذی به تومور یا TIL نامیده می شوند، نشانه پاسخ سیستم ایمنی بدن به تومور است. افرادی که تومور های آن ها حاوی TIL است، وضعیت بهتری نسبت به افرادی که تومور های آن ها حاوی TIL نیست. حتی اگر سیستم ایمنی بدن بتواند از رشد سرطان جلوگیری کند یا رشد آن را کند یا متوقف سازد، سلول های سرطانی راه هایی برای جلوگیری از تخریب شدن توسط سیستم ایمنی بدن دارند.

ایمونوتراپی برای سرطان مثانه

ایمونوتراپی روش درمانی است که در آن از دارو برای تقویت سیستم ایمنی بدن فرد بیمار به منظور شناسایی و نابودی سلول های سرطانی، استفاده می شود. از این نوع درمان گاهی اوقات برای درمان سرطان مثانه استفاده می شود.

ب ت ژ درون مثانه ای(BCG اینترا وزیکال)

ب ت ژ ترکیبی از نوع باکتری است که منجر به بیماری سل می شود. اگر چه این ترکیب به طور معمول باعث بیمار شدن فرد نمی شود، اما می تواند به ایجاد واکنش سیستم ایمنی بدن کمک کند. ب ت ژ را می توان به صورت مایع به درون مثانه وارد کرد. این عمل سلول های سیستم ایمنی در مثانه را به منظور مقابله با سلول های سرطانی فعال می کند.

مهارکننده های ناظر (چک پوینت) ایمنی

قسمت مهمی از کارکرد سیستم ایمنی بدن، توانایی آن در جلوگیری از حمله به سلول های خودی و طبیعی بدن است. برای انجام این کار سیستم ایمنی بدن از پروتئین های ناظر یا چک پوینت_نقاط بازرسی (پروتئین های موجود در سلول های ایمنی که برای شروع واکنش ایمنی باید روشن یا خاموش شوند) استفاده می کند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

مهار کننده های PD-1 و PD-L1

دارو های(Tecentriq) Atezolizumab و avelumab (Bavencio) مهار کننده PD-L1 را هدف قرار می دهند. پروتئین PD-L1، پروتئینی در سطح سلول های بدن(از جمله برخی سلول های سرطانی) است. که باعث جلوگیری سیستم ایمنی بدن از حمله به سلول های سرطانی می شود. این دارو ها از طریق مهار PD-L1، پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر سلول های سرطانی را تقویت می کنند. به این ترتیب تومور کوچک شده و یا رشدشان کند می شود.

دارو های (Opdivo) Nivolumab و pembrolizumab، پروتئین PD-1

را هدف قرار می دهند، این پروتئین در سطح برخی از سلولهای ایمنی (به نام سلول های T) وجود دارد و باعث می شود تا این سلول ها به خودی خود حمله نکنند. مهار کردن PD-1 باعث می شود سیستم ایمنی بدن به سلولهای سرطانی حمله کرده و منجر به کوچک شدن برخی از تومور ها و کند کردن رشد آن ها بشود.

اگر هنگام معاینه بیضه خود، به بافت غیر عادی و جدیدی برخورد نمودید؛ مراجعه به متخصص اورولوژی را در اولویت قرار دهید. دکتر پیمان صالحی، متخصص اورولوژی در اصفهان، میتوانند در تشخیص و درمان بیماریهای دستگاه تناسلی به شما کمک نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است ... ادامه مطلب

استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

روشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهانروشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهان

یکی از رایج ترین انواع عفونت های آمیزشی که از طریق نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود ، عفونت یا ویروس اچ پی وی می باشد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین