منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریجراحی میکروسکوپیک واریکوسلدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / جراحی رادیکال پروستات چه روشی است؟

جراحی رادیکال پروستات چه روشی است؟

غده پروستات، گردو شکل و در بین مثانه و آلت تناسلی مردانه (penis) است. جایگاه پروستات در جلوی راست‌ روده (rectum) است. اگر اندازه آن طبیعی باشد، آن را می‌توان به دو لوب چپ و راست تقسیم کرد. پروستات ترشح مایعی را بر عهده دارد که وظیفه‌ اش تغذیه و محافظت از اسپرم‌ها است. رشد سلول‌های پروستات، چه سالم و چه سرطانی، توسط تستسترون تحریک می‌شود. هنگامی که رشد غیرطبیعی و بدخیم سلول ها که تومور نامیده می شود در پروستات شکل می گیرد، سرطان پروستات نامیده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این سرطان می تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند. جراحی یک روش رایج در درمان سرطان پروستات است. اصطلاح پزشکی برای برداشتن غده پروستات از طریق جراحی، پروستاتکتومی است. دو نوع اصلی از پروستاتکتومی وجود دارد: ساده و رادیکال. پروستاتکتومی ساده بخشی از پروستات را برطرف می‌کند که اغلب یک رشد خوش خیم باعث ناراحتی ادرار یا عفونت می‌شود. پروستاتکتومی رادیکال برای مقابله با سرطان بدخیم، کل پروستات و همچنین ساختارهای مربوطه، وزیکول‌های منی و وازودفرنسیا را از بین می‌برد. انجام پروستاتکتومی برای درمان ورم پروستات و سرطان آن شامل برداشتن کل پروستات و بخشی از بافت اطراف آن از جمله غدد لنفاوی می‌باشد.

شما می‌توانید برای درمان بیماریهای خوش خیم و بدخیم پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.

علت سرطان پروستات

بر اساس گفته webMD، علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است؛ اما پزشکان می‌دانند که سرطان هنگامی آغاز می‌شود که برخی از سلول‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این اختلال احتمالاً بر اثر جهش در DNA برخی سلول‌ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع‌تر آنها شروع می‌شود و سپس با مرگ سلول‌های طبیعی و تجمع سلول‌های غیرطبیعی نامیرا توده‌ای تشکیل می‌شود که به آن تومور می‌گوییم. این سلول‌های تومورال می‌توانند تا حدی رشد کنند که به بافت‌های اطراف تهاجم پیدا کنند. همچنین برخی از این سلول‌ها ممکن است جدا شده و به سایر نقاط بدن رفته و باعث متاستاز سرطان شوند.

روش های انجام جراحی رادیکال پروستات

علائم سرطان پروستات

متأسفانه سرطان پروستات علائم زودرسی ندارد که به‌ وسیله آنها بتوانیم به سرطان پروستات مشکوک شویم و در مراحل اولیه، آن را تشخیص دهیم. اطراف توده‌ی سرطانی هیچ عضو حساسی از بدن وجود ندارد که با بزرگ شدن توده‌ی سرطانی به آن فشار بیاید و باعث درد شود، به همین دلیل ممکن است بیماری حتی سال‌ها بدون علامت باقی بماند. از این رو چکاپ منظم مردان بالای ۴۵ سال با آزمایش خون یا شاید معاینه برای تشخیص زودهنگام بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به‌شمار می‌آید. در برخی از بیماران ممکن است سرطان پروستات با علائم زیر همراه باشد. در صورت مشاهده آنها بهتر است به پزشک مراجعه کنیم:

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که داشتن علائم ادراری پروستات لزوماً به معنی ابتلا به سرطان پروستات نیست. التهاب پروستات و بزرگی خوش‌خیم پروستات، بیماری‌های بسیار شایعی در مردان هستند که همین علائم را دارند.

عوامل خطر سرطان پروستات

عوامل خطر ایجاد سرطان پروستات هستند که احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند:

  1. سن: با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. با افزایش سن بیش از ۵۰ احتمال سرطان پروستات به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.
  2. نژاد: دیده ‌شده ‌است که به دلایل نامشخص احتمال ابتلا به این بیماری در مردان سیاه‌پوست بیش از سایر مردان است؛ بنابراین نژاد از دلایل ابتلا به سرطان پروستات است.
  3. سابقه خانوادگی: اگر در خانواده مردی مبتلا به سرطان پروستات شود، خطر ابتلا در سایر مردان خانواده افزایش می‌یابد. همچنین سابقه خانوادگی وجود ژن‌هایی که احتمال سرطان سینه را افزایش می‌دهند (BRCA1 یا BRCA2) یا سابقه خانوادگی نزدیک سرطان سینه‌، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.
  4. رژیم غذایی: با وجودی‌که علت این ارتباط نامشخص است دیده شده‌است که سرطان در کشورهایی که مصرف گوشت و لبنیات پرچرب بالا است بیشتر دیده می‌شود. همچنین رژیم غذایی که میوه و سبزیجات کمی داشته باشد خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.
  5. چاقی: مردان چاقی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده می‌شود با احتمال بیشتری دچار انواع پیشرفته هستند که به درمان به سختی پاسخ می‌دهند.
  6. برخی عوامل از جمله سیگار کشیدن، التهاب پروستات، بیماری‌های منتقله از راه جنسی، وازکتومی و مواجهه با برخی مواد شیمیایی، نیز به عنوان عوامل خطر ابتلا به سرطان مطرح هستند؛ اما هنوز تأثیر آنها به طور دقیق مشخص نشده‌است.

عوارض سرطان پروستات

سرطان پروستات می‌تواند مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند. برخی از این مشکلات و عوارض عبارتند از:

  1. سرطان پروستات در مراحل پیشرفته به اندام‌های مجاور مانند مثانه سرایت می‌کند. همچنین ممکن است از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به استخوان و سایر اندام‌ها منتقل شود. زمانی که سرطان به استخوان می‌رسد، می‌تواند باعث درد و شکستگی در استخوان‌ها شود. زمانی که سرطان به این مرحله رسیده است، با روش‌هایی می‌توان آن را کنترل کرد؛ اما درمان آن بعید است.
  2. از عوارض مشترک سرطان پروستات و درمان آن بی‌اختیاری در ادرار است. درمان بی‌اختیاری ادرار به عوامل مختلفی مانند نوع سرطان، شدت آن و احتمال بهبود آن در طول زمان بستگی دارد. برای درمان این عارضه پزشک می‌تواند از دارو، کاتتر یا جراحی استفاده کند.
  3. اختلال در نعوظ از عوارض این بیماری و درمان آن است. داروها و دستگاه‌های مخصوصی برای درمان این مشکل وجود دارد.

کاربرد جراحی رادیکال پروستات

جراحی برداشتن پروستات همچنین ممکن است برای درمان انسداد مجرای ادرار که در اثر بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH) ایجاد شده است، استفاده شود. پروستاتکتومی جهت درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات شامل جراحی پروستاتکتومی باز ساده می‌باشد. این جراحی علائم ادراری و عوارض ناشی از انسداد جریان ادرار در اثر BPH را برطرف می‌کند. این علائم عبارتند از:

آمادگی جهت انجام جراحی رادیکال پروستات

از دستورات پزشک درباره‌ی اقدامات پیش از درمان پیروی کنید. در ادامه برخی از موضوعاتی که باید با پزشک درباره‌ آنها بحث کنید ارائه می‌شوند:

روش های انجام جراحی رادیکال پروستات

مراقبت بعد از جراحی رادیکال پروستات

پس از انجام جراحی باید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوارض جراحی رادیکال پروستات

خطرات این جراحی عبارتند از:

دکتر پیمان صالحی، متخصص ناباروری مردان و اختلالات جنسی در اصفهان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. شما می توانید جهت دریافت نوبت از کلینیک دکتر صالحی با شماره‌ تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین