منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلمشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژاد

قولنج کلیه چیست؟

کلیه ها دو اندام کوچک به شکل لوبیا هستند که در دو طرف بدن قرا دارند. اندازه هر کدام به اندازه مشت شماست. آنها در زیر قفسه دنده شما در دو طرف نخاع قرار دارند. کلیه ها وظایف مهمی بر عهده دارند. آنها آب، اسیدها و مواد زائد خون شما را پاک می کنند. اگر کلیه ها به نوعی بیمار یا آسیب دیده باشند، نمی توانند کار خود را برای حفظ تعادل سالم نمک ها، مواد معدنی مانند کلسیم و آب در خون انجام دهند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلیه ها همچنین هورمون هایی تولید می کنند که در کنترل فشار خون، استحکام استخوان ها و تولید گلبول های قرمز خون به شما کمک می کنند، بنابراین مهم است که مراقب علائم بیماری کلیوی یا آسیب هایی مانند درد کلیه باشید. قولنج کلیه و یا کولیک کلیوی دردی است که به دلیل سنگ در دستگاه ادراری ایجاد می شود.

دستگاه ادراری شامل کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار است. سنگ ها می توانند در هرجای دستگاه ادراری ایجاد شوند و اندازه آنها نیز به طور قابل توجهی متفاوت است. بیشتر سنگ ها به دلیل تجمع مواد معدنی یا مواد دیگر مانند اسید اوریک رخ می دهند که در ادرار به هم می چسبند و توده سفت ایجاد می کنند.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات جنسی و تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.

علل قولنج کلیه

قولنج کلیه به دلیل تشکیل سنگ در مجاری ادراری رخ می دهد که معمولاً در حالب رخ می دهد. در حالب، این سنگ هنگام تلاش برای عبور، منطقه اطراف بافت را کش می دهد که می تواند منجر به بروز درد در این ناحیه شود. علاوه بر این، محدود شدن جریان ادرار ممکن است باعث التهاب و افزایش فشار شود. حالب همچنین می تواند اسپاسم ایجاد کند و باعث درد شود. چندین ماده شیمیایی و مواد معدنی مختلف می توانند سنگ کلیه را تشکیل دهند.

عوامل خطر سنگ کلیه

سنگ ها به دلیل فاکتورهای مختلف خطر ایجاد می شوند، از جمله:

قولنج کلیه

علائم قولنج کلیه

انواع سنگ کلیه

انواع مختلفی از سنگ وجود دارد، از جمله:

تشخیص سنگ کلیه

پزشکان اغلب از آزمایش خون برای بررسی میزان افزایش مواد تشکیل دهنده سنگ در بدن فرد استفاده می کنند. آزمایش تصویربرداری از جمله اشعه ایکس فیلم ساده، سی تی اسکن یا سونوگرافی می تواند به شما در یافتن هرگونه سنگ در دستگاه ادراری کمک کند.

عوارض قولنج کلیه

قولنج کلیوی بیماری دردناکی است؛ اما خطرناک نیست با این وجود در صورت غفلت فرد مبتلا ممکن است دچار عوارض زیادی از جمله آسیب کلیه، نارسایی کلیه و افزایش احتمال عفونت مجاری ادراری شود، بنابراین برای درمان سریع سنگ‌هایی که باعث قولنج کلیوی می‌شوند باید مراقب بود.

درمان قولنج کلیه

درمان پزشکی اغلب به نوع سنگ بستگی دارد. افراد می توانند بیشتر سنگ های کوچک را از طریق ادرار دفع کنند. پزشکان مصرف آب زیاد را توصیه می کنند و ممکن است داروهای تسکین دهنده درد برای کمک به فرد در مقابله با درد تجویز کنند.

طیف وسیعی از راهکارهای درمانی می تواند به فرد کمک کند سنگ های بزرگتر را برداشته و کولیک کلیه را تسکین دهد. این راهکارها عبارتند از:

درمان همچنین ممکن است شامل داروهایی باشد که به تسکین علائم یا کاهش تجمع سنگ کمک می کنند. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

پیشگیری از قولنج کلیه

اجتناب از قولنج کلیه با جلوگیری از تشکیل سنگ هایی که علائم را ایجاد می کنند شروع می شود. اگر بدن و کلیه های فرد تمایل به ایجاد سنگ های ادراری کلسیم اگزالات داشته باشد، ممکن است پزشک داروی ادرار تیازید را برای فرد تجویز کند. در موارد دیگر، آنها ممکن است به افراد توصیه کنند مایعات مصرفی خود را افزایش و سدیم رژیم غذایی خود را کاهش دهند.

نوشیدن مایعات بیشتر ممکن است همیشه باعث بهبود قولنج کلیه نشود یا به دفع سنگ از دستگاه ادراری کمک نکند؛ اما حداقل از کمبود آب بدن جلوگیری می کند. بسیاری از افراد از خوردن یک رژیم غذایی سالم که غنی از انواع غلات سبوس دار، سبزیجات، میوه ها و پروتئین های مناسب باشد، سود می برند. همچنین پزشکان ممکن است به افراد توصیه کنند مصرف مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت را افزایش دهند.

شما می‌توانید برای درمان بزرگی پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی در مردان است که باروری، توده عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول های قرمز خون را تنظیم می کند. ... ادامه مطلب

راههای درمان اختلال نعوظ در مردانراههای درمان اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ و ناتوانی در برقراری روابط جنسی، یکی از شایعترین مشکلات بین زوجین است که در صورت عدم ریشه یابی و درمان، می‌تواند پایه‌های زندگی را سست نماید ... ادامه مطلب

چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می رسد، مغز سیگنالی دریافت می کند و به شما فرمان می دهد که باید ادرار کنید. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین