منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیمشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناتوانی جنسی / تستوسترون پایین در مردان چه علائمی دارد؟

تستوسترون پایین در مردان چه علائمی دارد؟

هورمون تستوسترون یک هورمون تولید شده توسط بدن انسان است. به طور عمده این هورمون در مردان توسط بیضه تولید می‌شود. تستوسترون بر ظاهر مرد و رشد جنسی آن تأثیر می‌گذارد. این هورمون باعث تولید اسپرم و همچنین لذت جنسی مرد می‌شود. همچنین به ساخت عضله و توده استخوانی کمک می‌کند. برخی از مردان سطح تستوسترون پایینی دارند که این حالت هیپوگنادیسم یا تستوسترون پایین نامیده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

میزان تستوسترون یک مرد به طور معمول با افزایش سن کاهش می‌یابد. حداقل میزان کل تستوسترون طبیعی یک مرد حدود ۳۰۰ نانوگرم در هر دسی‌لیتر (ng/dL) است. حد بالا بسته به شرایط آزمایشگاه حدود ng/dL ۸۰۰ می‌باشد. اگر تستوسترون بیشتر از حد کاهش یابد، مردان ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند. این حالت می‌تواند باعث تغییرات جسمی و احساسی و جنسی در مردان شود.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات جنسی و تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.

وظایف تستوسترون

تستوسترون کمک می کند تا تغییرات جسمی که یک پسر را تبدیل به یک مرد می کند، ایجاد شود. این دوره زندگی، بلوغ نامیده می شود. تغییرات شامل موارد زیر است:

تستوسترون پایین در مردان

علل کمبود تستوسترون در مردان

پایین‌تر از حد نرمال بودن عدد تستوسترون در آزمایش خون می‌تواند ناشی از شرایط متعددی باشد از جمله:

علائم تستوسترون پایین

کاهش میل جنسی

تستوسترون نقش مهمی در میل جنسی مردان دارد. بعضی از مردان ممکن است با افزایش سن کاهش میل جنسی را تجربه کنند. با این حال، فرد با تستوسترون پایین احتمالاً کاهش میل جنسی بیشتری در رابطه جنسی خود خواهد داشت.

مشکل نعوظ

در حالی که تستوسترون باعث تحریک جنسی یک مرد می‌شود، همچنین در دستیابی و حفظ نعوظ کمک می‌کند. تستوسترون به تنهایی باعث ایجاد نعوظ نمی‌شود، اما گیرنده‌های مغز را برای تولید نیتریک اکسید تحریک می‌کند. نیتریک اکسید مولکولی است که به ایجاد یک سری واکنش‌های شیمیایی لازم برای نعوظ کمک می‌کند. هنگامی که سطح تستوسترون بسیار پایین است، مرد در دستیابی به نعوظ قبل از رابطه جنسی یا داشتن نعوظ خود به خودی (به عنوان مثال در طول خواب) دچار مشکل می‌شود.

حجم مایع منی کم

تستوسترون نقش مهمی در تولید مایع منی دارد که مایع شیری است که به تحرک اسپرم کمک می‌کند. مردان مبتلا به تستوسترون پایین اغلب متوجه کاهش حجم مایع منی در طی انزال می‌شوند.

ریزش مو

تستوسترون نقش چندگانه از جمله تولید مو، در بدن ایفا می‌کند. کچل شدن بخشی طبیعی از روند پیری در بسیاری از مردان است. در حالی که یک عامل ارثی نیز برای ریزش مو وجود دارد، مردان مبتلا به تستوسترون کم ممکن است موهای بدن و صورت را نیز از دست بدهند.

خستگی

مردان مبتلا به تستوسترون پایین، خستگی شدید و کاهش سطح انرژی را تجریه می‌کنند. اگر با وجود داشتن خواب زیاد همیشه خسته هستید و یا پیدا کردن انگیزه برای تمرین را دشوار می‌دانید شما ممکن است کمبود تستوسترون داشته باشید.

از دست دادن حجم عضله

از آنجا که تستوسترون نقش مهمی در ساخت عضله ایفا می‌کند، مردان مبتلا به تستوسترون کم ممکن است کاهش توده عضلانی را متوجه شوند. مطالعات نشان داده‌اند تستوسترون توده عضلانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما نه ضرورتاً قدرت یا عملکرد آن را.

افزایش چربی بدن

مردان مبتلا به تستوسترون پایین همچنین ممکن است افزایش چربی بدن را تجربه کنند. به طور خاص، گاهی اوقات به ژنیکوماستی یا بافت سینه بزرگ دچار می‌شوند. اعتقاد بر این است که این حالت در اثر عدم تعادل بین تستوسترون و استروژن در مردان به وجود می‌آید.

کاهش تراکم استخوان

پوکی استخوان و یا نازک شدن توده استخوانی، بیماری است که اغلب به زنان مرتبط است. با این حال، مردان مبتلا به تستوسترون پایین نیز می‌توانند از دست رفتن استخوان‌ها را تجربه کنند. تستوسترون به تولید و تقویت استخوان کمک می‌کند؛ بنابراین مردان با تستوسترون کم، به ویژه مردان مسن، حجم استخوان کمتری دارند و بیشتر به شکستگی‌های استخوانی حساس هستند.

تغییرات خلقی

مردان مبتلا به تستوسترون کم ممکن است تغییرات حالت روحی را تجربه کنند. از آنجا که تستوسترون بر بسیاری از فرآیندهای فیزیکی بدن تأثیر می‌گذارد، همچنین می‌تواند بر خلق و خوی ذهنی تأثیرگذار باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مردان مبتلا به تستوسترون کم احتمال بیشتری دارند که با افسردگی، تحریک‌ پذیری یا عدم تمرکز مواجه شوند.

عوامل خطر کمبود تستوسترون

مردان مبتلا به مشکلات سلامتی خاص نیز مستعد تستوسترون پایین هستند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

تشخیص کمبود تستوسترون

در طی یک معاینه فیزیکی، پزشک موهای بدن شما، اندازه سینه‌ها و آلت تناسلی، و اندازه و همسانی بیضه‌ها و کیسه بیضه را بررسی خواهد کرد. پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر، تومور هیپوفیز که یک علت نادر تستوسترون کم است را، بررسی کند. پزشک همچنین از آزمایش خون برای تعیین اینکه آیا میزان کل تستوسترون شما کم است، استفاده کند. محدوده طبیعی به طور کلی 300 تا 1000 نانوگرم در دسی لیتر است؛ اما این بستگی به آزمایشگاهی دارد که آزمایش را انجام می‌دهد. برای تشخیص تستوسترون کم، ممکن است به بیش از یک آزمایش خون ناشتا (7-10 ساعت) و گاهی اوقات تست هورمون‌های غده هیپوفیز نیاز داشته باشید. اگر علائم تستوسترون کم را دارید، ممکن است پزشک‌ مشاوره با یک متخصص غدد را توصیه کند. این متخصص هورمون‌ها می‌تواند به یافتن علت کمک کند. با پزشک خود در مورد سوابق پزشکی خود، تمام داروهای تجویزی و تجویز نشده که در حال حاضر مصرف می‌کنید، مشکلات جنسی و هرگونه تغییر عمده در زندگی خود، صحبت کنید.

عوارض کمبود تستوسترون در مردان

آزمایشات نشان می دهد سطح تستوسترون پایین سبب بروز سایر بیماری های جدی شده و مردان دارای سطح تستوسترون پایین درصد مرگ زودرس بیشتری نسبت به مردان دارای سطح بالای تستوسترون دارند. همچنین ارتباط معناداری میان سطح پایین تستوسترون و افزایش خطر ابتلا به آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) و دیابت وجود دارد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان کاهش تستوسترون در مردان

از جمله سایر روش های درمان کاهش سطح تستوسترون عبارتند از:

جهت افزایش میزان هورمون تستوسترون در بدن، راه‌های بسیار مختلفی وجود دارد که اغلب آنها به راحتی در منزل قابل انجام می‌باشد. مهم‌ترین روش‌های طبیعی افزایش سطح تستوسترون عبارتند از:

پیشگیری از کمبود تستوسترون در مردان

انتخاب سبک زندگی سالم، از جمله ورزش، تغذیه مناسب، حفظ وزن سالم و پرهیز از مصرف بیش از حد داروهای غیرقانونی و یا الکل، می تواند به حفظ سطح تستوسترون در حد طبیعی کمک کند. هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از کمبود تستوسترون در ارتباط با شرایط ژنتیکی، آسیب بیضه یا اختلالات هیپوفیز وجود ندارد.

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نوری [ 1402-11-18 ]
اختلال نعوظ کمبود میل جنسی بزرگ شدن سینه ها ضعیفی موها

آراد علوی [ 1402-09-20 ]
سلام و خسته نباشید. احساس میکنم با کمبود تستوسترون مواجه هستم زیرا فکر میکنم آلتم از حد عادی کوچکتر است، چه طور باید مطمین شوم؟

سلام [ 1402-06-24 ]
سلام من سه سال پیش به از چندین سال ترک دوباره از ترس کرونا به مصرف متادون روی آوردم و چون دچار مشکلات عصبی بودم مصرفم زیاد شد روزی ۱۵سی سی ،اما علیرغم مصرف متادون احساس گرگرفتگی و تعریق و حشتناک و ضعف و خستگی میشم طوری که تحمل کوچکترین گرما رو ندارم و باید جلوی پنکه باشم اکثرا ،جوری که انگار درون آب افتادم و سر و صورت و بدنم خیس میشه ،آیا دلیل افت تستسرو ن هست؟

علی [ 1402-06-14 ]
بسیار عالی وگویا وعلمی

حسین نیک زاد [ 1402-03-21 ]
بسیارموثربودازتوجه وراهنمایی شماسپاسگزارم

سیامک [ 1401-12-02 ]
سلام تشکر میکنم از دکتر صالحی عزیز مطلب بسیار ارزنده ای بود . الهی بسلامت باشید و پایدار.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تنگی مجرای ادرارتنگی مجرای ادرار

تنگی مجرای ادرار یکی از بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار است؛ این بیماری ممکن است افراد را با هر سن و جنسیتی درگیر کند ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

سندروم مثانه دردناکسندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین