منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / علت ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان

علت ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان

بسیاری از چیزها می توانند باعث ایجاد لکه های سفید روی ناحیه تناسلی شما شوند. به عنوان مثال، ممکن است ناشی از شرایطی باشد که شما با آن متولد شده اید، یا اگر به اندازه کافی حمام نکنید، ممکن است ایجاد شوند. لکه های سفید نیز می‌توانند یکی از علائم رایج برخی از عفونت های مقاربتی (STIs) هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه چیزی ممکن است باعث بروز دانه‌های سفید روی اندام تناسلی مردان شود و همچنین چگونگی درمان آن‌ها به خواندن مطلب ادامه دهید.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین بیماریهای تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.

علت و درمان دانه‌های سفید روی اندام تناسلی

1. موهای روییده به سمت داخل بدن‌‌:

این موهای روییده زمانی اتفاق می‌افتند که موهای کوتاه شده یا تراشیده شده فر خورده و به سمت عقب در پوست رشد می‌کنند و منجر به تحریک پوست شده و می‌تواند باعث عفونت شود.
اگر عفونت رخ دهد، می تواند چرک پر از باکتری تولید کند که باعث می شود لکه های تحریک کننده سفید به نظر برسند. این لکه ها ممکن است خارش ایجاد کنند، اما از خاراندن یا تلاش برای بیرون زدن آنها خودداری کنید. انجام این کار می تواند عفونت را بدتر کند.

درمان موهای روییده به سمت داخل بدن:

موهای رشد کرده معمولا موقتی هستند و اغلب بدون درمان برطرف می شوند. اگر می خواهید روند بهبودی را تسریع کنید، می توانید:

اگر پس از یک هفته درمان خانگی، موها از روی پوست آزاد نشدند، با پزشک یا سایر متخصصان صحبت کنید. آنها می توانند با استفاده از یک سوزن استریل موها را بردارند و یک کرم آنتی بیوتیک برای کمک به جلوگیری از عفونت تجویز کنند.

علت ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان

2. پاپول آلت تناسلی:

پاپول‌های آلت تناسلی ردیف‌هایی از توده‌های کوچک سفید رنگ در اطراف سر یا کلاهک آلت تناسلی شما هستند. پاپول های آلت تناسلی بی ضرر هستند. مشخص نیست که چه چیزی باعث آنها می شود، اما آنها با هیچ بیماری یا STI مرتبط نیستند.

درمان پاپول آلت تناسلی:

پزشک معمولاً برداشتن پاپول ها را توصیه نمی کند مگر اینکه پاپول ها باعث اضطراب یا استرس شما شوند.
گزینه های ممکن برای حذف عبارتند از:

3. جوش:

جوش ها زمانی ایجاد می شوند که بافت مرده یا چربی در منافذ پوست گیر کند و باعث انسداد شود. این اجازه می دهد تا باکتری ها رشد کنند و منافذ را با چرک آلوده پر کنند. چرک عفونی همان چیزی است که سر یک جوش را سفید نشان می دهد.
جوش ها معمولا بی ضرر هستند و به مرور زمان برطرف می شوند. بهتر است جوش را برای خارج ساختن چرک دستکاری نکنید. چرا که ممکن است التهاب را بدتر کند یا منجر به زخم های دائمی شود. سعی کنید اجازه دهید جوش ها خود به خود ناپدید شوند.

درمان جوش:

شما می توانید با استفاده از بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک در ناحیه آسیب دیده به بهبود اکثر جوش ها کمک کنید. این به پاکسازی باکتری ها، چربی و سلول های اضافی پوست کمک می کند. با این حال، از استفاده از داروهای آکنه که برای صورت یا سایر قسمت های بدن شما استفاده می شود، در آلت تناسلی خودداری کنید.

4. بالانیت:

بالانیت زمانی رخ می دهد که پوست سر آلت تناسلی شما تحریک یا متورم شود. لکه های سفید در اطراف سر آلت تناسلی و پوست ختنه گاه شما می تواند یک علامت باشد.
علائم دیگر عبارتند از:

درمان بالانیت:

5. خارش جوک:

خارش جوک که به عنوان کچلی نیز شناخته می شود، در صورتی که قارچ ها ناحیه اطراف اندام تناسلی، باسن و ران شما را آلوده کنند، رخ می‌دهد. معمولاً با تعریق بیش از حد همراه است، به همین دلیل است که اغلب در ورزشکاران دیده می‌شود.
خارش جوک همچنین می تواند به دلیل رشد بیش از حد قارچ در اطراف اندام تناسلی شما ناشی از عدم رعایت بهداشت یا چاقی باشد.
علاوه بر لکه های سفید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

درمان خارش جوک:

اتخاذ شیوه های بهداشتی خوب می تواند به رفع سریع خارش جوک کمک کند که شامل:

همچنین می توانید از کرم ضد قارچ بدون نسخه (OTC) مانند کلوتریمازول یا پماد استروئیدی مانند هیدروکورتیزون برای کمک به کاهش علائم خود استفاده کنید. اگر علائم شما پس از یک یا دو هفته از بین نرفت، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها ممکن است یک ضد قارچ مانند تربینافین را برای رفع عفونت تجویز کنند.

6. کیست پیلار:

کیست‌های پیلار زمانی ایجاد می‌شوند که فولیکول مو با کراتین، پروتئینی که ناخن‌ها و موها را می‌سازد، پر شود. این می تواند باعث ایجاد یک برآمدگی سفید یا قرمز در جایی که فولیکول است ظاهر شود. این کیست‌ها معمولاً در نواحی موی متراکم مانند پوست سر یا کیسه بیضه ایجاد می‌شوند و اغلب به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شوند. اگر عفونی شوند ممکن است متورم شوند و بزرگ‌تر، تحریک‌کننده‌تر و دردناک‌تر شوند.

درمان کیست پیلار:

اگر شک دارید که کیست پیلار دارید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها ممکن است موارد زیر را توصیه کنند:

7. فولیکولیت:

فولیکولیت زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌هایی که موهای شما را نگه می‌دارند ملتهب یا عفونی شوند. این ممکن است ناشی از عفونت باکتریایی، عفونت قارچی یا رشد مو باشد. اگرچه فولیکولیت می تواند خارش دار باشد، اما معمولاً مضر نیست مگر اینکه ناشی از عفونتی باشد که درمان نشده باشد.
علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان فولیکولیت:

فولیکولیت معمولاً با کرم ضد باکتری یا ضد قارچ OTC مانند نئوسپورین یا تراسیل قابل درمان است.
اگر وضعیت شما در عرض یک هفته بهبود نیافت، با یک متخصص صحبت کنید. آنها ممکن است آنتی بیوتیک های تجویزی مانند سفالکسین یا داکسی سایکلین را توصیه کنند.
در موارد شدید، ممکن است به روش هایی برای تخلیه و پاکسازی عفونت های بزرگتر نیاز باشد.
اگر اغلب به فولیکولیت مبتلا می شوید، یک متخصص ممکن است لیزر درمانی را برای برداشتن فولیکول های مو توصیه کند.

8. لکه های فوردایس:

لکه‌های فوردایس زمانی اتفاق می‌افتند که غدد چربی، که پوست شما را مرطوب می‌کنند و معمولاً توسط لایه بیرونی پوست شما پوشانده می‌شوند، بزرگ شده و به صورت لکه‌های سفید ریز ظاهر می‌شوند. این لکه ها بی ضرر هستند . آنها می توانند تقریباً در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند، از جمله کیسه بیضه و آلت تناسلی. شما معمولاً با آنها به دنیا می آیید، اگرچه ممکن است تا زمانی که به بلوغ نرسیده اید ظاهر نشوند.

درمان لکه‌ های فوردایس:

معمولاً درمانی توصیه نمی شود مگر اینکه بخواهید آنها را حذف کنید. گزینه های شما برای حذف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

9. مولوسکوم کونتاژیوزوم:

یک اختلال ویروسی مزمن پوستی که با گروه‌هایی از دانه‌های صورتی کوچک، صاف و بدون درد همراه با فرورفتگی مرکزی مشخص می‌شود که هنگام فشرده شدن مایعی شیری رنگ تولید می‌کنند. این بیماری می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست، رابطه جنسی با فرد مبتلا، یا به اشتراک گذاشتن لباس‌ها، حوله‌ها یا سایر اشیاء آلوده منتقل شود.

درمان مولوسکوم کونتاژیوزوم:

اغلب اوقات، این برجستگی ها بدون درمان از بین می روند. اما اگر ضایعات شما بزرگ است یا به شکل دیگری باعث ناراحتی شما می شود، پزشک ممکن است توصیه کند:

10. عفونت قارچی آلت تناسلی:

عفونت قارچی آلت تناسلی یک عفونت قارچی ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس است. این بیماری می تواند از طریق رابطه جنسی با فردی که دارای عفونت قارچی است یا با رعایت نکردن بهداشت تناسلی سرایت کند. اگر عفونت قارچی دارید، علائم معمولا در اطراف سر آلت تناسلی یا زیر پوست ختنه گاه شما ظاهر می شود. علائم دیگر عبارتند از:

درمان عفونت قارچی آلت تناسلی:

پمادها و کرم های ضد قارچ موضعی معمولاً برای از بین بردن عفونت کافی هستند. گزینه های رایج آن عبارتند از:

11. زگیل تناسلی در نتیجه HPV:

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک بیماری مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم یا سایر روش های مانع منتقل می شود. علامت این زگیل ها شبیه برجستگی های گوشتی سفید یا قرمز هستند و ممکن است در اطراف کیسه بیضه و ناحیه تناسلی شما ظاهر شوند. زگیل تناسلی معمولا طولانی مدت باقی نمی ماند یا عوارض طولانی مدت ایجاد نمی کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما به خطر بیفتد، یا اگر عفونت را با چندین شریک جنسی منتقل کنید، ممکن است مدت بیشتری باقی بمانند.

درمان زگیل تناسلی:

اگر مشکوک به زگیل تناسلی یا HPV هستید، برای تشخیص به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. آنها ممکن است موارد زیر را توصیه کنند:

12. تبخال تناسلی:

تبخال یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. تاول‌هایی که شبیه برجستگی‌های سفید یا قرمز هستند، یک علامت رایج هستند. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان تبخال تناسلی:

اگر مشکوک هستید که از ویروس هرپس سیمپلکس تاول دارید، برای تشخیص به یک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. متخصص احتمالاً داروهای ضد ویروسی را برای کمک به بدن شما برای مبارزه با عفونت تجویز می کند. اگرچه این داروها نمی توانند ویروس را از بین ببرند، اما می توانند به سرعت بخشیدن به زمان بهبود زخم ها و کاهش درد کمک کنند.
گزینه های رایج عبارتند از:

این داروها ممکن است در اولین علائم شیوع برای کمک به کاهش علائم شما مصرف شوند. پزشک همچنین ممکن است پمادهای بی حس کننده مانند لیدوکائین را برای کمک به کاهش ناراحتی شما توصیه کند.

13. سفلیس:

سفلیس یک بیماری مقاربتی است که می تواند باعث ایجاد زخم های سفید روی بیضه ها و آلت تناسلی شود. این در نتیجه عفونت با ترپونما پالیدوم، یک باکتری بسیار عفونی رخ می دهد. سفلیس درمان نشده می تواند عواقب جدی برای سلامتی، از جمله فلج و زوال عقل داشته باشد.

درمان سفلیس:

افراد مبتلا به سفلیس نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند. آنها باید در اسرع وقت دوره درمان را آغاز کنند، زیرا امکان جبران آسیب دائمی که این بیماری ایجاد می کند وجود ندارد. حتی پس از درمان موفقیت آمیز، فرد ممکن است در تاریخ بعدی دوباره به سفلیس مبتلا شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

جلوگیری از بروز دانه‌های سفید روی اندام تناسلی:

  1. دانه‌های سفید روی اندام تناسلی می‌تواند ناشی از تعدادی از مشکلات، از خوش‌خیم تا جدی‌تر باشد.
  2. بسیاری از مسائل مربوط به فولیکولیت است که فولیکول های مو ملتهب است. عفونت های مقاربتی و قارچ ها (مانند خارش جوک) نیز می توانند باعث ایجاد لکه های سفید شوند.
  3. از آنجایی که این لکه های سفید می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، پیشگیری از آنها ارتباط مستقیمی با پیشگیری از علل خاص دارد.
  4. رعایت بهداشت خوب (به ویژه پس از اصلاح و فعالیت بدنی) با استفاده از روش های مانع در حین رابطه جنسی دو راه موثر برای جلوگیری از بسیاری از علل معمول لکه های سفید است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید:

لکه های سفیدی که روی اندام تناسلی ظاهر می‌شوند همیشه دلیلی برای نگرانی نیستند. آنها معمولا در عرض چند روز یا چند هفته ناپدید می شوند. اگر علائم شما بیش از یک یا دو هفته طول بکشد، برای تشخیص به پزشک یا سایر متخصصان مراجعه کنید.
در صورت تجربه موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

در صورت عدم درمان، STI می‌تواند منجر به عوارض طولانی‌مدت شود، بنابراین اگر مشکوک هستید که علت آن باشد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی [ 1402-11-20 ]
سلام.اقای دکتر من زاهدانم شرایط مالی بشدت بدی دارم ونمیتونم به پزشک بااین هزینه ها مراجعه کنم اجرت باخدا فقط جواب این سوالمو بده دوسالی میشه روی الت تناسلی من لکه سیاه پیش اومده حس میکنم یکم لکه بزرگترشده دوسه جوش قرمز رنگ هم روبدنه الت پیش اومده سرطان که نیست بشدت ترسیدم سیوپنج سالمه ومجردم اصلا هم اهل خودارضایی وروابط نامشروع نیستم نوجوانی چرا یه بار بایه زن معتاد سه یاچهاربار رابطه داشتم سال۸۰.۸۱ پسربچه بودم ازاون موقع احتمالش هست یاکه نه ..البته اون خانمه تزریقی نبود وباهمه هم نبودتک پر بود

حسین رشیدی [ 1402-09-27 ]
سلام وقت بخیر یه چند وقتی جوش های کوچک دور کلاهک آلت گرفته چی هستن چکار کنم

جواد [ 1402-09-17 ]
سلام خسته نباشید قسمت پایین آلت دانه های زیر پوست سفید رنگ هست مث چربی هستن ولی جوش نیستند ک با فشار دادن در نمیان برای پاک کردن چیکار باید کرد چند سالی هست اینجوری شد

علی کریمی [ 1402-08-19 ]
باسلام الان چندوقت شایدم 3سالی هست دانه های سفیددر3قسمت روی آلتم درآمدن اولش خارش نداشتن جدیدآهم خارش دارن هم به بیضه هام سرایت کردن لطفآراهنمایی کنید

ارش [ 1402-02-21 ]
با سلام من بر روی الت تناسلی ام یک سری سوراخ های کوچیکی به وجود امده که داخل انها یک چیزی شبیه دانه وجود دارد و وقتی آنها را در اوردم دیگر سوراخ ها درست نشدند

مهدی غلامی [ 1401-11-26 ]
سلام وقت بخیر من یکماه پیش رابطی جنسی مراقبت شده داشتم و الان نقاطی از پوست اطراف آلت سفید و بطور خشکی پوست در اومده میخاستم بدونم مشکل خاصی هست و نیاز ب مراجعه دکتر هست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و فناوری، درمان مشکلات باروری با موفقیت بیشتری نسبت به قبل انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

روشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهانروشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهان

یکی از رایج ترین انواع عفونت های آمیزشی که از طریق نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود ، عفونت یا ویروس اچ پی وی می باشد ... ادامه مطلب

قرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آنقرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آن

یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری مصرف قرص اورژانسی می باشد که خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین