منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / تاثیر داروهای ضد افسردگی و اضطراب در ایجاد اختلالات جنسی

تاثیر داروهای ضد افسردگی و اضطراب در ایجاد اختلالات جنسی

برای بسیاری، مصرف داروهای ضد افسردگی به معنای تجربه نوعی اختلال عملکرد جنسی است. کارشناسان هنوز در حال تحقیق در مورد عوارض جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی هستند تا دریابند چرا این عوارض ایجاد می شوند و چگونه از آنها پیشگیری کنند. ممکن است برخی از داروهای ضد افسردگی وجود داشته باشند که عوارض جانبی جنسی کمتری ایجاد کنند، و همچنین راه‌های امیدوارکننده‌ای برای مدیریت یا پیشگیری از این عوارض وجود دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.

عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی

عوارض جنسی یکی از شایع ترین شکایات در مورد داروهای ضد افسردگی است. طبق گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، افسردگی بالینی یک نفر از هر 5 فرد بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. همانطور که افسردگی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، افراد از هر جنسیت می توانند عوارض جانبی جنسی را هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی تجربه کنند. درک اینکه چگونه این داروها بر زندگی جنسی شما تاثیر می گذارد می تواند به شما در مدیریت عوارض جانبی کمک کند.

چرا داروهای ضد افسردگی باعث عوارض جنسی می شوند؟

اکثر داروهای ضد افسردگی تجویزی بخشی از یک خانواده دارویی به نام SSRIs (مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین) هستند. با افزایش سطح سروتونین در بدن، فردی که دارو مصرف می کند، احساس آرامش و اضطراب کمتری را تجربه می کند. با این حال، همین حس آرامش و ثبات می تواند میل جنسی ما را کاهش دهد. این مانع از انتقال هورمون هایی می شود که باعث می شود بدن ما به رابطه جنسی پاسخ دهد و پیام خود را به مغز منتقل کند. به زبان ساده، داروهای ضد افسردگی می توانند میل جنسیمان را کاهش دهند.

عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی

کدام داروها باعث عوارض جنسی می شوند؟

عوارض جانبی جنسی به طور کلی با داروهای ضد افسردگی مرتبط است، اما برخی از انواع داروها نسبت به سایرین مشکلات جنسی بیشتری ایجاد می کنند. طبق گزارش‌ها، داروهای ضد افسردگی زیر مشکل‌سازترین هستند:

خطر عوارض جانبی جنسی با داروهای بوپروپیون و میرتازاپین اندکی کاهش می یابد. درک این نکته مهم است که هر داروی ضد افسردگی می تواند باعث مشکلات جنسی شود.

کدام داروها عوارض جانبی کمتری دارند؟

هر داروی ضد افسردگی در بدن متفاوت عمل می کند. همه انواع اصلی داروهای ضد افسردگی با عوارض جانبی جنسی مرتبط هستند. با این حال، شیوع بر اساس مطالعه و داروی خاص متفاوت است.

در حالی که افراد زیادی هستند که هنگام مصرف انواع داروهای ضد افسردگی دچار اختلال عملکرد جنسی می شوند، اغلب با SSRIها گزارش می شود. گزارشی نشان می دهد که 58 تا 70 درصد افرادی که SSRI مصرف می کنند عوارض جانبی جنسی را تجربه می کنند.

TCAهایی مانند آمی تریپتیلین ممکن است گزینه بهتری برای بسیاری از بیماران باشد. آمی تریپتیلین با عوارض جانبی جنسی در حدود 7.7 تا 10 درصد از افراد افسرده مرتبط بود. به نظر می رسد که TCAها گزینه بسیار بهتری نسبت به SSRI برای افراد مبتلا به اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی هستند.

بر اساس گزارشی در دارو، مراقبت‌های بهداشتی و ایمنی بیمار، افرادی که مسدودکننده‌های جدیدتر 5-HT2 را مصرف کردند نسبت به افرادی که SSRI مصرف کردند علائم کمتری از اختلال عملکرد جنسی را تجربه کردند.به عنوان مثال، 8 درصد از افرادی که داروی نفازودون مصرف می‌کردند، عوارض جنسی را تجربه کردند، در حالی که داروی میرتازاپین عوارض جانبی جنسی را در 24 درصد از موارد آن. این ارقام بسیار کمتر از ارقام گزارش شده با SSRI است.افرادی که علاقه مند به تعویض دارو هستند باید برای جزئیات کامل با پزشک خود صحبت کنند.

عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی در زنان:

سطح سروتونین در بدن با داروهای ضد افسردگی تجویزی تثبیت می شود. زنانی که از داروهای SSRI استفاده می کنند ممکن است روانکاری با تاخیر و همچنین ارگاسم تاخیری یا مسدود شده را تجربه کنند. به طور کلی، زنان نیز احتمالاً عدم تمایل به رابطه جنسی را تجربه می کنند. در برخی موارد، زنان ناراحتی حین رابطه جنسی را گزارش می کنند. اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید و در تلاش برای بارداری هستید، باید با پزشک خود صحبت کنید. ثابت شده است که برخی از داروهای ضد افسردگی باعث نقص مادرزادی می شوند.

عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی در مردان:

مردان نیز تحت تاثیر تثبیت سروتونین که SSRI ها ایجاد می کنند، قرار می گیرند. عوارض جانبی رایج در مردان شامل کاهش میل جنسی و مشکل در نعوظ است. برخی از مردان در حفظ نعوظ مشکل دارند. مردانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند نیز ارگاسم تاخیری یا مسدود شده را گزارش می کنند. برخی داروها، مانند سیتالوپرام، می توانند باعث شوند که تعداد اسپرم مردان به صفر برسد.

عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی در هر دو جنس:

هم مردان و هم زنان اغلب در نتیجه مصرف داروهای ضد افسردگی موارد زیر را تجربه می کنند:

واکنش هر فردی به این عوارض جانبی متفاوت است. با این حال، برای بسیاری از افراد، این اثرات عاطفی و فیزیکی اضافی می تواند ایده رابطه جنسی را جذاب تر کند. افزایش وزن، به ویژه، می تواند منجر به احساس خودآگاهی شود که منجر به کاهش میل جنسی می شود. مهم است که بفهمید آیا داروهای ضدافسردگی شما علت مستقیم عدم تمایل شما به رابطه جنسی هستند یا اینکه آیا مشکل دیگری وجود دارد. گاهی اوقات مدیریت وزن یا تنظیم روتین ورزشی به شما انرژی و تمایل بیشتری برای رابطه جنسی می دهد.

مدیریت عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی تقریباً در هر دوزی می توانند بر میل جنسی شما تاثیر بگذارند. با این حال، منطقی است که دوزهای بالاتر منجر به افزایش خطر عوارض جانبی جنسی شود.اگر عوارض جانبی جنسی را تجربه می کنید، از پزشک خود در مورد تغییر دوز کمتر بپرسید. هرگز دوز خود را بدون صحبت با پزشک خود تنظیم نکنید.توجه به این نکته مهم است که اگر تصمیم به انجام این روش دارید، پس از تغییر به دوز کمتر، احتمالاً باید چندین هفته از نزدیک تحت نظر باشید. بدون مشورت با پزشک خود، مصرف داروهای ضد افسردگی خود را به طور کامل قطع نکنید.

وقتی صحبت از رابطه جنسی به میان می آید، زمان بندی می تواند همه چیز باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که داروهای تجویزی شما میل جنسی شما را کاهش دهند.اگر یک بار در روز از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید، ممکن است بتوانید با مصرف داروی خود بعد از زمانی از روز که به طور معمول رابطه جنسی دارید، مشکل را حل کنید. به طور کلی، عوارض جانبی داروها چند ساعت قبل از دوز بعدی کمتر آزاردهنده می شوند. این روش ممکن است برای همه جواب ندهد، و اگر جواب داد، یک نکته منفی این است که رابطه جنسی کمتر خودبخودی است.

اگر تغییر دوز و زمان مصرف دارو نتوانست مشکلات جنسی شما را برطرف کند، تسلیم نشوید. ممکن است نیاز باشد که به نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی روی بیاورید.پزشک شما ممکن است یک داروی ضد افسردگی را پیشنهاد کند که کمتر احتمال دارد عوارض جانبی جنسی ایجاد کند. آنها همچنین ممکن است داروی تجویزی دیگری را برای تکمیل رژیم فعلی شما اضافه کنند. داروهای اختلال نعوظ می توانند به مردان در حفظ نعوظ کمک کنند. برخی از زنان از افزودن داروی ضد افسردگی به نام بوپروپیون به رژیم دارویی خود سود می برند.

یکی از ساده ترین راه حل ها برای اختلال عملکرد جنسی این است که منتظر بمانید و ببینید آیا عوارض جنسی شما کاهش می یابد یا خیر.به عنوان یک قانون کلی، ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا این عوارض جانبی از بین بروند. هنگام مدیریت عوارض جانبی جنسی، صبر نکته‌ای کلیدی است. سازگاری بدن شما با داروهای ضدافسردگی ممکن است زمان ببرد.همین امر در مورد تغییر دوز یا تغییر به نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی نیز صادق است. برای تعیین جدول زمانی با پزشک خود مشورت کنید. برای تعیین اینکه آیا عوارض جانبی به تدریج بهبود می یابند، باید با هم کار کنید.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

برای برخی افراد، دشواری مواجهه با عوارض جانبی جنسی مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند آزاردهنده باشد. همین بیماران اغلب داروهای خود را به امید داشتن زندگی جنسی بهتر ترک می کنند.با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که واکنش هر فردی به داروهای ضد افسردگی متفاوت است. ترک داروهای ضد افسردگی به این معنی است که علائم افسردگی شما ممکن است بازگردد.هنگام تصمیم گیری در مورد یک اقدام، ضروری است که با شریک جنسی خود مشورت کنید. روی راه حلی کار کنید که سلامت روان و همچنین نیازهای جنسی شما را برطرف کند.عوارض جانبی جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی یک اتفاق بسیار رایج است، بنابراین از مشورت با پزشک خود خجالت نکشید.

کلینیک اورولوژی دکتر پیمان صالحی در اصفهان، ارائه دهنده خدمات تشخیصی - درمانی در زمینه بیماریها و اختلالات سیستم ادراری در مردان و زنان، همچنین اختلالات تناسلی، ناتوانی جنسی و ناباروری مردان به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 35548081-031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کسری احمدی [ 1403-01-29 ]
سلام من از چند روز بعد که قرض ضدافسردگی سرترالین رو خوردم حس جنسیم از بین رفتن و همینطور دیگر احساساتم مث غم خشم شادی شوق ..... همه حس ها رو اگه قبلا 100 درصد حس میکردم الان 2 درصد حس میکنم به این بیماری میگن پی اس اس دی تمام ناحیه جنیتال همون نلحیه جنسی من بیحس شده اما دکتر های اعصاب هیچکدوم باور نمیکنن و میگن شما وسواس و یا افسردگی داری در صورتی که کسی که افسرده هست میل به رابطه جنسی نداره به علت ناراحتی ینی خودش نمیخواد ...

مرتضی [ 1403-01-09 ]
من در اثر استرس کاری بیش از حد مدتی با مطالعه روی داروهای ضد افسردگی آمی تریپتلین را انتخاب کردم .سپس در اثر دیسک کمر و گردن پرگابالین را نیز اضافه نمودم .برای کاهش درد کمر باکلوفن و دیکلوفناک سدیم ۱۰۰را نیز افزودم.برای حساسیتی که حاصل مدتها عادت به هیدروکسی زین بود نیز این دارو را ادامه دادم .نتیجه این شد که درد کمرم بسیار خوب و استرس تحت کنترل و حساسیت منکوب شد اما فعالیت مغزم در بیاد آوردن مطالب و یادگیری مطالب تازه بسیار از بین رفت بطوریکه برای هر مسئله مهمی هم مدتی خیره نگاه میکردم تا بدونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایعترین علت ناباروری در مردانشایعترین علت ناباروری در مردان

اگر زوجی طی یک سال با وجود داشتن رابطه جنسی، بدون روشهای جلوگیری، بارور نشوند در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند. در حال حاضر با استفاده از روشهای جدید درمان ناباروری، تمامی زوجهای نابارور می توانند امکان فرزند دار شدن را در داخل كشور داشته باشند ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین