منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادواریکوسلمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / جراحی باز یا لیزری پروستات، کدام بهتر است؟

جراحی باز یا لیزری پروستات، کدام بهتر است؟

جراحی باز (پروستاتکتومی رادیکال) یا لیزری پروستات، هر دو روشی برای برداشتن بخش یا تمام غده پروستات هستند. جراحی لیزری مزایای بیشتری نسبت به سایر روش ‌های جراحی دارد. غده پروستات در لگن مرد و در زیر مثانه و درست در جلوی راست روده قرار دارد. مجرای ادرار از مرکز پروستات، از مثانه به آلت تناسلی می گذرد و اجازه می دهد ادرار از بدن خارج شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی باز یا لیزری پروستات برای درمان شرایطی که بر پروستات تأثیر می گذارد مانند سرطان پروستات استفاده می شود. در ادامه به نحوه انجام عمل پروستات، روش های درمانی و هزینه آن می پردازیم.

شما می‌توانید برای درمان بزرگی پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.

علت ایجاد سرطان پروستات چیست؟

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان پروستات می شود. پزشکان می ‌دانند که سرطان پروستات زمانی شروع می‌ شود که سلول‌ های پروستات تغییراتی در DNA خود ایجاد کنند. DNA یک سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. این تغییرات به سلول ‌ها می ‌گوید که سریع ‌تر از سلول‌ های عادی رشد و تقسیم می ‌شوند. سلول های غیرطبیعی به زندگی خود ادامه می دهند، زمانی که سلول های دیگر می میرند. سلول‌ های غیرطبیعی تجمع یافته توموری را تشکیل می ‌دهند که می ‌تواند رشد کند و به بافت مجاور حمله کند. با گذشت زمان، برخی از سلول ‌های غیر طبیعی می‌ توانند جدا شده و به سایر قسمت ‌های بدن گسترش یابند.
عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند عبارتند از:

جراحی باز یا لیزری پروستات

عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال پروستات

سرطان پروستات علاوه بر سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در مردان است اما از هر 41 مرد تنها یک نفر بر اثر سرطان پروستات جان خود را از دست می دهد. برای درمان سرطان پروستات می توان از جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی استفاده کرد.
اگر سرطان پروستات به خارج از غده پروستات منتشر نشده باشد، جراحی یک انتخاب رایج برای درمان سرطان پروستات است. نوع اصلی جراحی برای سرطان پروستات، پروستاتکتومی رادیکال است. در این عمل، جراح کل غده پروستات به اضافه مقداری از بافت اطراف آن از جمله وزیکول های منی را بر می دارد.
یک رویکرد جراحی رایج برای پروستاتکتومی شامل ایجاد برش جراحی و برداشتن غده پروستات (یا بخشی از آن) است. این ممکن است با هر یک از دو روش انجام شود، برش رتروپوبیک یا سوپراپوبیک (پایین شکم)، یا برش پرینه (از طریق پوست بین کیسه بیضه و راست روده).

مزایای جراحی باز (سنتی) عبارتند از:

عمل پروستات با لیزر

جراحی لیزر پروستات برای از بین بردن علائم ادراری متوسط تا شدید ناشی از بزرگ شدن پروستات، وضعیتی که به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می شود، استفاده می شود.
قبل از جراحی به شما بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی داده می شود. با بیهوشی عمومی، در طول عمل بیهوش خواهید شد. با بی حسی نخاعی، شما هوشیار خواهید بود، اما درد از ناحیه جراحی مسدود می شود. دقیقاً آنچه می توانید در حین و بعد از جراحی لیزر پروستات انتظار داشته باشید بسته به نوع لیزر و تکنیک خاص مورد استفاده متفاوت است.
در طی جراحی لیزر پروستات، پزشک شما یک اسکوپ را از طریق نوک آلت تناسلی وارد لوله ای می کند که ادرار را از مثانه شما (مجرای ادرار) می برد.
پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده است و اگر پروستات بزرگ شود، جریان ادرار از مثانه را محدود می کند. لیزری که از اسکوپ عبور می‌کند، انرژی را ارائه می‌ دهد که بافت اضافی پروستات را که مانع از جریان ادرار می‌ شود، کوچک یا حذف می ‌کند.
لیزر ها از نور متمرکز برای تولید گرمای دقیق و شدید استفاده می کنند. انواع مختلفی از جراحی لیزر پروستات وجود دارد که عبارتند از:

نوع جراحی لیزری که پزشک توصیه می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

مزایا جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات به کاهش علائم ادراری زیر که ناشی از BPH است، کمک می کند:

جراحی لیزر همچنین ممکن است برای درمان یا پیشگیری از عوارض ناشی از مسدود شدن جریان ادرار انجام شود، مانند:

جراحی لیزر می تواند مزایای متعددی نسبت به سایر روش های درمان BPH داشته باشد. بستری کوتاه‌ تر یا بدون اقامت در بیمارستان یکی از مزایا انجام این عمل است و بهبود علائم ادراری ناشی از جراحی لیزر بلافاصله قابل توجه است.

خونریزی بعد از عمل پروستات

ممکن است با آغاز بهبودی زخم های داخلی پس از جراحی مقداری خون یا لخته ی خونی در ادرارتان مشاهده کنید. اگر مثانه ی شما در حال شست و شو است، ممکن است بعد از قطع شست و شو ادرار شما به رنگ قرمز درآید. مقدار کم خونریزی بعد از عمل کاملاً طبیعی است و معمولاً قبل از ترخیص شما رفع می شود.
این مسأله کاملاً طبیعی است که شما بعد از انجام TRUP گاهی اوقات متوجه خون در ادرار خود شوید. حدود یک یا دو هفته پس از عمل و با ریختن پوست زخم پروستات ممکن است مقدار خون ادرار شما افزایش پیدا کند. برای دفع هرگونه خون یا لخته های کوچک خونی بهتر است مایعات زیاد بنوشید.
خطر کمتر خونریزی جراحی لیزر می تواند گزینه خوبی برای مردانی باشد که برای رقیق کردن خون خود از دارو استفاده می کنند یا دارای اختلال خونریزی هستند که اجازه نمی دهد خون آن ها به طور طبیعی لخته شود.

آیا عمل پروستات خطرناک است؟

احتمال عوارض و خطرات طولانی مدت ناشی از جراحی لیزر پروستات نسبت به جراحی سنتی کمتر است. اما ممکن است بیمار دچار خطرات و عوارضی که شامل موارد زیر هستند، بشود:

مدت زمان عمل پروستات با لیزر

مدت زمان عمل جراحی به اندازه پروستات بستگی دارد. معمولا عمل لیزر پروستات بسته به اندازه پروستات بزرگ شده می تواند حدود 30 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد. پزشکان این روش را به طور کامل برای بیماران توضیح خواهند داد. همان طور که در بالا گفته شد، قبل از شروع جراحی، بسته به شرایط بیمار، بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی به بیماران داده می شود و ممکن است طول بکشد تا بیمار به هوش بیاید.

مراقبت بعد از عمل پروستات با لیزر

احتمالاً در ابتدا پروستات شما درد می کند. این با بهبودی بهبود می یابد. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید انتظار داشته باشید:
ممکن است شما را با کاتتر (سوند) به خانه بفرستند تا ادرار را از مثانه تخلیه کند. اگر چنین است، ممکن است برای یک هفته یا بیشتر از کیف پا استفاده کنید. کاتتر به ناحیه جراحی اجازه بهبود می دهد و به شما کمک می کند از ادرار دردناک جلوگیری کنید.
همچنین ممکن است پزشک آنتی‌ بیوتیک‌ها را برای جلوگیری از عفونت تجویز کند و برای کاهش هر گونه ناراحتی، داروهای مسکن تجویز کند.
حدود یک هفته دیگر، برای برداشتن کاتتر به پزشک مراجعه خواهید کرد. اگر تورم همچنان ادرار را دشوار می‌کند، ممکن است کاتتر برای یک هفته دیگر باقی بماند. پس از برداشتن کاتتر، ممکن است نیاز به دفع بیشتر ادرار داشته باشید. این طبیعی است و باید با گذشت زمان بهتر شود.
جراحی با لیزر پروستات جریان ادرار را برای اکثر مردان بهبود می بخشد. نتایج اغلب طولانی مدت هستند. گاهی اوقات، جراحی لیزر تمام بافت پروستات را که مانع از جریان ادرار می‌شود حذف نمی‌کند یا بافت دوباره رشد می‌کند و به درمان بیشتری نیاز است. در صورت مشاهده هر گونه علائم ادراری بدتر به پزشک خود مراجعه کنید.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

هزینه عمل پروستات با لیزر

هزینه درمان با لیزر پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد:
دارو ها، تجهیزات مصرفی حین عمل، انتخاب روش درمانی، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک و مشاوره یا ویزیت پزشکان و آزمایشات مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است و نمی توان به طور قطعی قبل از مراجعه به مرکز درمانی قیمت دقیق را تعیین نمود.
همچنین اکثر بیماران نیازی به اقامت یک شبه در بیمارستان ندارند. اگر بستری طولانی تری در بیمارستان مورد نیاز باشد، هزینه های کلی بالاتر خواهد بود. در نهایت اینکه کدام روش جراحی برای شما بهترین گزینه است، به وضعیت پروستات شما و صلاحدید پزشک متخصص پروستات بستگی دارد. هر دو روش در درمان بزرگی پروستات موثر هستند. چنانچه به جراحی‌ های تهاجمی نیاز نداشته باشید، احتمالا از جراحی لیزری برای شما استفاده می شود. در نقطه مقابل، اگر پروستات شما به شدت بزرگ شده باشد، معمولا از جراحی باز برای درمان آن استفاده می شود.

دکتر پیمان صالحی، متخصص ناباروری مردان و اختلالات جنسی در اصفهان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. شما می توانید جهت دریافت نوبت از کلینیک دکتر صالحی با شماره‌ تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن باطانی [ 1402-09-11 ]
سلام وعرض ادب و احترام بنده حدودسه سال است که با لیزر درمانی از طریق مجرای ادرار قیمتی از پروستات را تراشیدن میخواستم ببینم آیا با تراشیدن پروستات آیا بنده دوباره میتونم به دار بشم یا نه بنده الان ۵۰ ساله ام باتشکر اگه چواب بدید

عزت اله امیرخانی [ 1402-08-07 ]
سلام ۶۲ سال دارم مدتی است که مشکل پروستات دارم بامراجعه به متخصص و آزمایش و در نتیجه نمونه برداری مشخص شد سرطان بدخیم ۴۰ درصد پروستاتم را گرفته و دکترم جهت عمل مرا به دکتر دیگری معرفی نمودند که فردا باید برم پیش جراح سوالم این است بعد از عمل بهبودی پیدا میکنم یا خیر لطفا راهنمایی بفرمائید ممنون

رضا زینالی [ 1402-08-07 ]
باسلام. بنده مشکل کوچکی در دفع ادرار دارم ولی در حدی نیست که مشکلی در زندگی روزمره م ایجاد کند مشکل اصلی من زود انزالی بسیار شدید هست که به احتمال بسیار زیاد مربوط به پروستات بنده هست که احتمالا بزرگ شده و ایجاد تحریک اضافی میکند برای مثال اگر در حین حرکت ماشین اگر مثانه من پر باشد و از طرفی دچار نعوظ شوم لرزش های ماشین باعث میشود که فشار زیادی از مثانه ام به پروستات وارد شد و به خودی خود دچار انزال شوم. لطفاً در این مورد راهنمایی بفرمایید

محمد علیطالعی [ 1402-05-04 ]
با دردها و عرض خسته نباشید اگر چنانچه خدا نکرده پروستات بدخیم باشد عمل پروستات چگونه انجام میگیرد و آیا امکان بازگشت به روال عادی وجود دارد

سام طالبی [ 1402-04-26 ]
سلام دکتری درتهران برای لیزر کیست پروستات در تهران معرفی میفرمایید

سعید صفری [ 1402-04-21 ]
سلام شبتون خوش ایا عمل پروستات تاثیری بر نزدیکی دارد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان تنگی مجرای ادراردرمان تنگی مجرای ادرار

هنگامی که زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت، مجرای ادرار را مسدود کند یا جریان ادرار را در آن کاهش دهد، فرد به اصطلاح دچار تنگی مجرای ادرار می‌شود و ممکن است با عوارض بیشماری روبرو شود. روشهای درمانی متعددی برای مبتلایان به این عارضه وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می رسد، مغز سیگنالی دریافت می کند و به شما فرمان می دهد که باید ادرار کنید. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین