منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیمشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سکس تراپی / تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی

تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی

تاثیر افسردگی بر رابطه ی جنسی می تواند زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی، افسردگی بر همه ی جنبه های زندگی شما از جمله رابطه ی جنسی تاثیر می گذارد. اعتماد به نفس پایین، احساس نا امیدی و خستگی جسمی می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

این مطلب برگرفته از مطالب خانم دکتر قهرمان نژاد می‌باشد. دکتر ندا قهرمان نژاد، دکترای روانشناسی، روان درمانگر، زوج درمانگر و سکس تراپیست در اصفهان ، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت رزرو نوبت اینترنتی و آنلاین دکتر قهرمان نژاد کلیک نمایید.

افسردگی می تواند منجر به موارد زیر شود:

انواع افسردگی

افسردگی می تواند باعث ایجاد یک سری علائم ، از جمله بیماری های جنسی شود.

افسردگی به دلیل زیست شناسی بر جنسیت تاثیر می گذارد. این کار با مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی اغاز می شود. در فرد مبتلا به افسردگی ، مواد شیمیایی مرتبط با جنس تعادل ندارند. در نتیجه میل جنسی کم یا از بین می رود. سطح پایین برخی از این مواد شیمیایی نیز می تواند احساسات لذت بخشی را مختل کند.

تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی

علائم افسردگی جنسی در مردان

اضطراب، عزت نفس پایین و احساس گناه از دلایل عمده ی اخلال جنسی است. این ها همه علائم افسردگی محسوب می شوند. اما چنین مواردی می تواند به طور طبیعی با استرس و افزایش سن نیز رخ دهد.

علائم افسردگی جنسی در زنان

  1. خشکی واژن و درد های مقاربتی
  2. کاهش میل جنسی و بی علاقگی به سکس
  3. مشکلات ارگاسم
  4. عدم تحریک پذیری جنسی

زنان به احتمال زیاد علائم افسردگی مداوم را تجربه می کنند که باعث می شود اعتماد به نفس کم تری داشته و از شایستگی کم تری برخوردار شوند. این احساسات می تواند زندگی و رابطه جنسی آن ها را به شدت تغییر دهد.
با افزایش سن زنان، عوامل جسمی در آن ها باعث می شود که رابطه جنسی خود کمتر لذت ببرند و حتی رابطه جنسی گاهی اوقات برای آن ها دردناک می شود. حتی تغییر در دیواره واژن می تواند فعالیت جنسی را نا خوشایند کند. همچنین، کاهش و کمبود استروژن می تواند منجر به خشکی واژن شود. چنین عواملی می تواند برای زنان نا امید و ناراحت کننده باشد. در مردان و زنان ابتلا به هرگونه مشکلات و بیماری های جنسی می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و شدید تر شدن سایر علائم افسردگی شود.

فقط خود افسردگی نیست که ممکن است در سلامت جنسی اختلال ایجاد کند. در حقیقت، دارو های ضد افسردگی ( متداول ترین روش های درمانی پزشکی برای افسردگی ) اغلب می توانند عوارض جانبی نا خواسته جنسی داشته باشند.بنابراین یکی از بهترین درمان ها برای افسردگی جنسی و اختلالات عملکرد جنسی که در اثر افسردگی ایجاد می شود ، سکستراپی همراه با روان درمانی برای افسردگی هست . حتما در صورتی که احساس افسردگی جنسی می کنید به سکس تراپیست خود مراجعه نمایید .

کدام ضد افسردگی ها عوارض جانبی جنسی دارند؟

فقط خود افسردگی نیست که ممکن است در سلامت جنسی اختلال ایجاد کند. در حقیقت، دارو های ضد افسردگی (متداول ترین روش های درمانی پزشکی برای افسردگی) اغلب می توانند عوارض جانبی ناخواسته جنسی داشته باشند.
دارو های ضد افسردگی با تغییر در عملکرد مواد شیمیایی مغز (انتقال دهنده های عصبی) به تقویت روحیه در افراد مبتلا به افسردگی کمک می کنند. اما همین مواد شیمیایی در بروز برخی مشکلات جنسی نقش دارند. دارو های ضد افسردگی بر مسیر های عصبی تأثیر می گذارند که پاسخ جنسی را تنظیم می کنند و به طور بالقوه باعث اختلال عملکرد جنسی می شوند. عوارض جانبی ضد افسردگی جنسی گاهی اوقات با افزایش دوز دارو افزایش می یابد. همچنین از دارو های ضد افسردگی که روی سروتونین تأثیر می گذارند برای درمان انزال زودرس در مردان استفاده می شود.
مهم ترین دارو های ضد افسردگی که می توانند منجر به بروز عوارض جنسی شوند، عبارتند از:

  1. دارو های چهار حلقوی و سه حلقه ای
  2. مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI)
  3. مهار کننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)
  4. مهار کننده های جذب مجدد سروتونین و نور اپی نفرین (SNRI)

دارو های ضد افسردگی که به طور منفی بر میل، تحریک یا ارگاسم تأثیر می گذارند عبارتند از:

دارو های ضد افسردگی که احتمال کم تری باعث ایجاد عوارض جنسی می شوند عبارتند از:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان افسردگی و پیشگیری از عوارض جنسی

درمان افسردگی تنها یکی از راه های غلبه بر اختلال عملکرد جنسی است. در حقیقت، طبق تحقیقی که در پزشک خانواده آمریکایی منتشر شد، ۷۰ درصد بزرگسالانی که افسردگی خود را درمان نکرده اند، با مشکل میل جنسی روبرو بودند. درمان افسردگی ممکن است به شما کمک کند تا به زندگی عادی جنسی برگردید.
البته مشکلات جنسی ممکن است، همیشه در بزرگسالانی که به دنبال درمان افسردگی هستند، درمان نمی شود. اگر پزشک تشخیص دهد که اختلال عملکرد جنسی ناشی از عوارض جانبی داروی ضد افسردگی است که مصرف می کنید، ممکن است داروی دیگری را تجویز کند. دارو های ضد افسردگی به طور متفاوتی بر همه تأثیر می گذارد، بنابراین یافتن داروی مناسب و دوز مناسب برای شما بسیار مهم است.میرتازاپین (Remeron)، نفازودون (Serzone) و بوپروپیون (Wellbutrin) معمولاً عوارض جانبی جنسی ایجاد نمی کنند. علاوه بر برخی درمان های پزشکی و مصرف دارو های ضد افسردگی، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید تا سلامت جنسی شما را به طور کلی بهبود بخشد.
بهترین روش ها برای جلوگیری از مشکلات جنسی ناشی از افسردگی یا داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

پیش آگهی تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی

افسردگی و درمان مرتبط با آن گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه با سلامت جنسی شود. اما هم برای افسردگی و هم مشکلات جنسی، راهکار های درمانی وجود دارد. معالجه یکی از این دو گزینه اغلب می تواند به درمان دیگری کمک کند. با این وجود یافتن تعادل مناسب ممکن است به زمان و حوصله نیاز داشته باشد. در این میان، شما نباید هیچ دارویی را به تنهایی و بدون مشورت با پزشک خود تغییر دهید یا مصرف آن را خودسرانه قطع کنید. اگر علی رغم تغییراتی در درمان، اختلال عملکرد جنسی بد تر می شود، به پزشک خود بگویید.
به یاد داشته باشید، گرچه افسردگی و اختلال عملکرد جنسی می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند، اما عوامل مختلفی نیز وجود دارد که می تواند باعث ایجاد مشکلات در سلامت جنسی شود. برای تشخیص بهتر علت اصلی بروز اختلالات در رابطه جنسی حتما با روانشناسان متخصص در حوزه های سکس درمانی مشورت کنید.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره تلفن 35548081-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهانروشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهان

یکی از رایج ترین انواع عفونت های آمیزشی که از طریق نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود ، عفونت یا ویروس اچ پی وی می باشد ... ادامه مطلب

مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی در مردان است که باروری، توده عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول های قرمز خون را تنظیم می کند. ... ادامه مطلب

انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین