منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلدکتر قهرمان نژادواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سکس تراپی / درباره اختلال رابطه جنسی دیسپارونی چه می دانید؟

درباره اختلال رابطه جنسی دیسپارونی چه می دانید؟

آنچه در این مطلب میخوانید

دیسپارونی به معنای اختلال رابطه جنسی دردناک به صورت مزمن و مکرر است. دلایلی که می توانند باعث دیسپارونی و یک رابطه جنسی دردناک شوند شامل موارد زیر است :

به طور طبیعی رابطه جنسی نه تنها با هدف تولید مثل بلکه به علت حس علاقه طرفین به یکدیگر و ارضای نیاز بدنی به رابطه جنسی انجام می گیرد و به هیچ عنوان نباید برای آن ها ایجاد درد و ناراحتی کند. اگر شما در حین یا بعد از رابطه جنسی دچار دیسپارونی و حس درد و ناراحتی می شوید بدن شما قصد دارد به شما اعلام کند که مشکلی وجود دارد. پس این حس درد را نادیده نگیرید. حس درد در رابطه جنسی می تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند.

این مطلب برگرفته از مطالب خانم دکتر قهرمان نژاد می‌باشد. دکتر ندا قهرمان نژاد، دکترای روانشناسی، روان درمانگر، زوج درمانگر و سکس تراپیست در اصفهان ، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت رزرو نوبت اینترنتی و آنلاین دکتر قهرمان نژاد کلیک نمایید.

علت درد هنگام نزدیکی

دیسپارونی یا درد هنگام نزدیکی علت های مختلفی دارد ، شایع ترین علت آن اختلال هورمونی است که باعث می شود که سطح استروژن بدن پایین آمده و باعث کاهش لوبریکیشن واژن شده و این عامل ایجاد درد ، سوزش و یا ایجاد زخم داخل واژن شود. علت های دیگری نیز وجود دارد برای مثال برخی از دارو ها باعث ایجاد اختلال در فانگشن جنسی شده و باعث کاهش لوبریکیشن می گردد. مانند دسته SSRI ها ( دارو هایی مانند فلوکسیتین ).

واژینیسموس نیز اختلالی است که باعث دیسپارونی می شود. عوامل ایجاد سایکولوژی مانند : افسردگی ، اضطراب نیز می تواند این اختلال را ایجاد نماید. در کل اگر زمینه بیماری عصبی وجود نداشته باشد ، خود استرس، و اضطراب خیلی شدید نیز باعث اسپاسم عضلات کف لگن می گردد و در نهایت باعث دیسپارونی می شود.

عوامل خطر و یا عواملی که احتمال دارد این خطر را زیاد تر نماید ، سن می باشد. سن نقش مهمی در ایجاد درد هنگام نزدیکی دارد در سنین بالا و در زمان منوپوس و یا بعد از آن ، این بیماری بیشتر مشاهده می شود.

اینکه فرد بیمار چه تاریخچه ای داشته باشد و در آن اختلال جنسی وجود داشته باشد. یا در گذشته بیماری زمینه ای داشته است یا نه و یا داروی خاصی استفاده می کند.

اختلال رابطه جنسی دیسپارونی

علائم دیسپارونی یا درد هنگام نزدیکی

این بیماری همان طور که ذکر شد همان درد هنگام نزدیکی است و علائم شایع آن درد است اما صرفا تنها با درد خود را نشان نمی دهد و ممکن است تنها با سوزش همراه با درد و یا احساس ناراحتی که حتی قبل از فعالیت جنسی شروع شود و تا بعد از آن ادامه پیدا کند خود را نشان دهد. این احساس ناراحتی ممکن است در حد چند ثانیه باشد و یا تا چند ساعت بعد از ارتباط طول بکشد .

دیسپارونی در زنان :

علائم دیسپارونی در زنان می تواند شامل درد مداوم در هنگام رابطه جنسی در داخل واژن یا در کل لگن و ناحیه تناسلی، درد غیر قابل تحمل پس از اتمام رابطه جنسی، درد فقط در هنگام دخول و یا سوزش شدید در هنگام انجام رابطه جنسی باشد.
درد در واژن می تواند ناشی از:

  1. عفونت : برفک یا یک عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا ، سوزاک یا تبخال دستگاه تناسلی
  2. یائسگی : تغییر سطح هورمون می تواند واژن را خشک کند و باعث حس سوزش شود.
  3. عدم تحریک جنسی در سنین مختلف
  4. واژینیسموس: شرایطی است که ماهیچه ها در داخل یا اطراف واژن محکم بسته می شوند و باعث می شوند دخول دردناک یا غیر ممکن باشد.
  5. تحریک دستگاه تناسلی یا حساسیت ناشی از محصولات شیمیایی و انواع کاندوم ها

درد در ناحیه لگن و دستگاه تناسلی می تواند ناشی از:

دیسپارونی در مردان :

دیسپارون یا رابطه جنسی دردناک فقط مختص به زنان نیست و می تواند در مردان هم اتفاق بیفتد. احساس درد در ناحیه آلت تناسلی در هنگام یا پس از رابطه جنسی می تواند ناشی از عوامل زیر باشد :

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

از آنجایی که دیسپارونی می تواند در اثر طیف بسیار گسترده ای از عوامل داخلی یا خارجی ایجاد شود در صورت مشاهده هرگونه درد مزمن و مکرر مربوط به رابطه جنسی به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید و برای تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید. ممکن دیسپارونی ناشی از یک عامل سرطانی در مردان و زنان باشد که مراجعه به پزشک به تشخیص به موقع سرطان نیز کمک می کند.

درمان دیسپارونی

بر اساس نوع علت ایجاد دیسپارونی و تشخیص آن روش های زیر برای درمان و از بین بردن درد در هنگام رابطه جنسی توصیه می گردد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

راه های پیشگیری از درد هنگام مقاربت

همشهریان گرامی، برای درمان واریس بیضه و انجام جراحی واریکوسل به عنوان یکی از مشکلات شایع اورولوژی و از دلایل عمده ناباروری در مردان ، به متخصصین اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

عفونت کلیه چیست؟عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه جزو موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که اگر اقدامات درمانی فوری صورت نگیرد، ممکن است آسیب جدی به کلیه وارد شود یا عفونت به خون گسترش یافته و موجب ایجاد عفونت‌های وخیم گردد ... ادامه مطلب

چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می رسد، مغز سیگنالی دریافت می کند و به شما فرمان می دهد که باید ادرار کنید. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین