منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلدکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سکس تراپی / علت ارگاسم دردناک یا دیس ارگاسم در زنان چیست؟

علت ارگاسم دردناک یا دیس ارگاسم در زنان چیست؟

ارگاسم دردناک یا دیس ارگاسمی dysorgasmia به معنی این است که در زمان ارگاسم یا بعد از آن احساس درد دارید. در واقع همان درد و گرفتگی زیر شکم، رحم و واژن بعد از ارگاسم است.درد و گرفتگی ای که این زنان بعد از ارگاسم تجربه می کنند شباهت زیادی به درد پریود دارد که معمولا بلافاصله بعد از ارگاسم شروع شده و می تواند تا چند ساعت بعد از رابطه جنسی ادامه داشته باشد. این درد را ممکن است در واژن یا زیر شکم یا کمر خود احساس کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

در برخی موارد یک بیماری زمینه ای زنانه می تواند عامل ایجاد درد و گرفتگی بعد از رابطه ی جنسی شود مثل بیماری التهاب لگن، اندومتریوز، کیست تخمدان یا فیبروم رحم.

عواملی که باعث دیس ارگاسمی می شود شامل موارد زیر است :

این مطلب برگرفته از مطالب خانم دکتر قهرمان نژاد می‌باشد. دکتر ندا قهرمان نژاد، دکترای روانشناسی، روان درمانگر، زوج درمانگر و سکس تراپیست در اصفهان ، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت رزرو نوبت اینترنتی و آنلاین دکتر قهرمان نژاد کلیک نمایید.

ایا ارگاسم دردناک طبیعی است؟

برای برخی افراد، ارگاسم حتی مطلوب و مناسب هم نیست. رسیدن به اوج لذت جنسی برایشان کاملا دردناک است.

علت ارگاسم دردناک یا دیس ارگاسم

آیا این مساله طبیعیست؟

خیر، این مساله که برخی افراد ارگاسم دردناکی را تجربه می کنند، سالم و طبیعی نیست.در حال حاضر، هیچ اطلاعات قطعی و دقیق در مورد اینکه چند درصد از افراد ارگاسم دردناک را تجربه می کنند، در دست نیست.به گفته یکی از متخصصان مرکز بهداشت ویژه بانوان در نیوجرسی امریکا، در حدود 10% از افراد این مشکل را در برخی از دوران های زندگی خود تجربه می کنند.ارگاسم دردناک چیزی نیست که نیاز به تحمل و کنار آمدن با آن را داشته باشید. برای این مساله درمان هایی وجود دارد.

علت ارگاسم دردناک چیست؟

تقریبا موارد زیادی وجود دارد که سبب ایجاد ارگاسم دردناک می گردد.یکی از اصلی ترین دلایل ارگاسم دردناک در زنان و مردان، اختلال عملکرد عضلات دیافراگم لگنی (عضلات کف لگن) می باشد. درست همانطور که ممکن است عضلات دیگر بدن همانند گردن، شانه ها و قسمت تحتانی کمر، تحت فشار قرار گیرند، امکان ایجاد تنش و فشار در عضلات کف لگن نیز وجود دارد.

بنابراین در حالی که اختلال در عملکرد لگن، یک تجربه جسمی واقعی است، اما برخی مواقع علت اصلی دیس ارگاسمی (dysorgasmia)، سابقه استرس مزمن، آسیب های عاطفی و یا جنسی می باشد.

اگر شخص، در یک خانواده و یا اجتماع منفی جنسی (*sex-negative) بزرگ شده باشد، ایجاد درد در هنگام ارگاسم می تواند با شرم درونی ناشی از موارد زیر مرتبط باشد:

ارگاسم واژینال:

اگر هنگام تحریکات و برانگیختگی داخلی (واژن) و یا خارجی (ولور)، احساس درد می کنید، دلایل و راه حل های متداول ارائه شده در ادامه متن، به شما کمک خواهد نمود.

برخی دلایل شایع احساس درد در هنگام ارگاسم:

لیست مواردی که موجب ارگاسم دردناک می شوند طولانیست. در زیر فقط تعدادی از آنها ذکر شده است:

در خانم ها عمده ترین علت دیس ارگاسمی، اختلال در عملکرد لگن می باشد.

عضلات کف لگنی (دیافراگم لگنی: Pelvic floor) درون لگن قرار دارند که در واقع گروهی از عضلات می باشند که از استخوان شرمگاهی به سمت استخوان دنبالچه کشیده شده اند و اعضای دیافراگم لگنی رحم، مثانه و روده ها- را در خود جای می دهند.در حین ارگاسم، این عضلات سریعا منقبض می شوند. برخی مواقع در طول ارگاسم درد ایجاد می شود، زیرا این عضلات دچار گرفتگی شده اند.برخی مواقع، در بیمارانی که عضلات کف لگن، تحت فشار و سفت است، ارگاسم سبب می شود که این عضلات حتی سفت تر هم بشوند که البته دردناک است. انقباضات عضلانی منجر به ضعف عصبی می شود که در نهایت منجر به درد در هنگام ارگاسم می گردد.

اندومتریوز هنگامی رخ می دهد که بافت داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند. درد لگن یکی از شایع ترین علائم آن است.در واقع درد لگن همراه با درد در طول رابطه جنسی و یا ارگاسم، از شایع ترین علائم اندومتریوز می باشد.اگر اندومتریوز دارید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  1. حرکات دردناک روده و یا ادرار کردن دردناک
  2. دوره های دردناک و سنگین پریودی
  3. درد کمر

(PID (Pelvic inflammatory disease یک عفونت التهابی در اندام های تولیدمثل است. این مساله عموما هنگامی رخ می دهد که یک عفونت مقاربتی درمان نشده (STI: sexually transmitted infection) در رحم، لوله های فالوپ یا رحمی و یا تخمدان ها گسترش یابد.

بیماری التهابی لگن (PID) همچنین می تواند موجب موارد زیر گردد:

  1. خونریزی در هنگام رابطه جنسی
  2. لکه بینی در میان رابطه جنسی
  3. تب
  4. تغییر در ترشحات، بو و یا طعم آن

هر چه این مساله دیرتر درمان گردد، احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد بود. در اسرع وقت به درمان آن پرداخته و تحت نظر پزشک و طی دوره درمانی با آنتی بیوتیک تجویزی، آن را درمان کنید.

کیست تخمدان، کیسه هایی پر شده از مایعات است که در داخل تخمدان و یا سطح آن ایجاد شده و می تواند هنگام نفوذ بویژه نفوذ عمقی، سبب ایجاد درد گردد. آنها معمولا طی چند ماه به خودی خود از بین می روند.

فیبروم رحم همیشه ایجاد علامت نمی کند.اما در برخی موارد، می تواند سبب بروز درد، درد کمر و یا یبوست گردد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

تاریخچه ارگاسم دردناک:

برخی مواقع افراد حتی پس از رفع دلایل اولیه، احساس درد در حین ارگاسم دارند.گاهی اوقات انتظار درد، خود درد را به ارمغان می آورد.هنگامی که انتظار درد وجود دارد، در نتیجه درد بدنی بیشتری وجود خواهد داشت، زیرا ماهیچه های شما در برابر درد مورد انتظار، گارد گرفته اند. خنثی کردن این امر، مستلزم باز آموزی ذهن و مغز و بدن می باشد تا به جای ارگاسمی دردناک، آن را به عنوان ارگاسمی لذت بخش تجربه کنید.

آیا جهت رفع و تسکین ارگاسم دردناک، می توانید کاری انجام دهید؟

قرار نیست که رابطه جنسی صدمه ای ایجاد کند. اگر رابطه جنسی که می خواهید داشته باشید سبب ایجاد درد در شما می شود، قطعا نباید به تنهایی سعی در تحمل و رفع درد خود نمایید!

احتمال دارد که یک مشکل اساسی وجود داشته باشد که نیازمند درمان است.تاخیر در مراجعه به متخصص جهت مشاوره مشکل مورد نظر، می تواند علائم شما را تشدید نموده و یا منجر به عوارض دیگری گردد.مشاوره و کمک یک مشاور متخصص در این زمینه، راهکاری ایده آل جهت رفع ارگاسم دردناک شماست.

همشهریان عزیز، برای درمان بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود؛ به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

تنگی مجرای ادرارتنگی مجرای ادرار

تنگی مجرای ادرار یکی از بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار است؛ این بیماری ممکن است افراد را با هر سن و جنسیتی درگیر کند ... ادامه مطلب

رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

تغذیه و سنگ های کلیوی باهم ارتباط مستقیم دارند، بنابراین یکی از راهکارهای مقابله با سنگ کلیه این است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین