منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلمشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / اسپرماتوسل (کیست حاوی اسپرم) چیست؟

اسپرماتوسل (کیست حاوی اسپرم) چیست؟

اسپرماتوسل یک کیست پر از مایع است. داخل هر اسپرماتوسل یک مایع شفاف یا کدر وجود دارد که ممکن است حاوی اسپرم نیز باشد. پزشکان گاهی اوقات این توده ها را کیست های اسپرماتیک یا کیست های اپیدیدیم می نامند.اسپرماتوسل ها در امتداد اپیدیدیم که بخشی از دستگاه تناسلی مردانه است رشد می کنند. اسپرماتوسل در نزدیکی (اما نه مستقیما روی) بیضه ایجاد می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اسپرماتوسل می تواند در هر قسمت از اپیدیدیم ایجاد شود. اغلب، یک اسپرماتوسل به صورت یک توده کوچک درست بالای بیضه ظاهر می شود.به ندرت ممکن است یک اسپرماتوسل در امتداد قسمت تحتانی اپیدیدیم (پشت بیضه) ایجاد شود.

شما می توانید جهت تشخیص و درمان انواع بیماری ها و مشکلات دستگاه ادراری - تناسلی مردان، از قبیل اسپرماتوسل (کیست حاوی اسپرم) به دکتر پیمان صالحی متخصص کلیه و مجاری ادراری در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت دریافت نوبت اینترنتی دکتر صالحی روی لینک کلیک کنید یا از طریق تماس با شماره تلفن 35548081 - 031 اقدام فرمایید.

اسپرماتوسل چقدر شایع است؟

اسپرماتوسل بسیار شایع است.آنها از هر 3 مرد بالغ، 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهند.اسپرماتوسل می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا در میانسالی (دهه 40 یا 50) ظاهر می شود.

آیا اسپرماتوسل می تواند به سرطان تبدیل شود؟

خیر. اسپرماتوسل ها کیست های خوش خیم هستند، یعنی سرطان نیستند.هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اسپرماتوسل می تواند به سرطان تبدیل شود.داشتن اسپرماتوسل خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی دهد.

آیا اسپرماتوسل باعث ناباروری می شود؟

خیر، اسپرماتوسل باعث ناباروری مردان نمی شود. با این حال، برخی از درمان های اسپرماتوسل پتانسیل آسیب رساندن به بافت های تولید مثل را دارند.جراحی مانند درمان نادری به نام آسپیراسیون و اسکلروتراپی خطر کمی دارد.پزشک می تواند به شما گزینه های درمانی را توضیح دهد، از جمله اینکه چگونه یک درمان ممکن است بر آینده باروری شما تاثیر بگذارد.

اسپرماتوسل

علت ایجاد اسپرماتوسل

اسپرماتوسل زمانی اتفاق می افتد که اسپرم در جایی در اپیدیدیم جمع شود.پزشکان به طور کامل عواملی را که منجر به تجمع این اسپرم می شوند، درک نمی کنند. برخی از متخصصان پزشکی به انسداد مجرای اپیدیدیم یا التهاب به عنوان علل بالقوه اشاره می کنند.در بسیاری از موارد، به نظر می‌رسد این کیست‌های بیضه بدون هیچ نشانه‌ای از آسیب، عفونت یا سایر دلایل واضح ظاهر می‌شوند.

اسپرماتوسل چه شکلی است و چه اندازه ای دارد؟

اندازه اسپرماتوسل ها متفاوت است.آنها ممکن است شبیه به این موارد باشند:

علائم اسپرماتوسل چیست؟

یک اسپرماتوسل کوچکتر معمولا علائم کمی ایجاد می کند یا هیچ علامتی ندارد.ممکن است اصلا شما را آزار ندهد.حتی ممکن است ندانید که دارید.اسپرماتوسل بزرگتر ممکن است علائم خفیف تا متوسط ​​ایجاد کند، مانند:

اسپرماتوسل چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که اسپرماتوسل اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند، معمولا تشخیص داده نمی شود.پزشک شما ممکن است اسپرماتوسل را در طول یک معاینه فیزیکی معمول یا یک آزمایش پزشکی برای مشکل دیگری تشخیص دهد.برخی افراد هنگام انجام خودآزمایی بیضه، اسپرماتوسل را پیدا می کنند.

همچنین پزشک شما ممکن است از آزمایش‌هایی در طول یا بعد از معاینه فیزیکی استفاده کند.این آزمایشات می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد توده بیضه نشان دهد یا سایراختلالات بیضه را رد کند:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان اسپرماتوسل

اسپرماتوسل ها سرطانی نیستند و معمولا بدون درد هستند.اکثر مردم نیازی به درمان نخواهند داشت. درعوض، پزشک شما کیست را طی ملاقات های منظم کنترل می کند. اگر اسپرماتوسل خیلی بزرگ شود یا شروع به ایجاد درد کند، ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

درمان دارویی محدود به داروهای خوراکی برای مبارزه با درد و کاهش تورم است.هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل ساخته نشده است.

دو روش درمانی کم تهاجمی در دسترس است، اما به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند:

این گزینه های درمانی معمولا توصیه نمی شوند. به این دلیل که خطر آسیب به اپیدیدیم وجود دارد و منجر به مشکلات باروری شود. یکی دیگر از مشکلات رایج این است که اسپرماتوسل ها ممکن است عود کنند.

درمان جراحی معروف به اسپرماتوسلکتومی رایج ترین درمان برای اسپرماتوسل علامت دار است.هدف حذف کیست از اپیدیدیم و در عین حال حفظ سیستم تناسلی است.این جراحی به صورت سرپایی انجام می شود.یعنی نیازی نیست یک شب در بیمارستان بمانید.ممکن است با بی حسی موضعی یا عمومی انجام شود و معمولا در کمتر از یک ساعت کامل می شود.

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد بخشی یا حتی تمام اپیدیدیم همراه با کیست برداشته شود.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعید [ 1402-10-06 ]
سلام آقای دکتر عمل اسپرماتوسل انجام دادم آیا ازدواج کنم بچه دار نمیشم

علی تهام [ 1402-06-13 ]
عرض سلام و احترام خدمت شما بزرگوار دکتر بنده اسپرماتوسلی دارم که خیلی بزرگ شده و اذیتم میکنه نه از لحاظ درد بلکه از لحاظ ظاهرو حرکت کردن میخواستم درصد احتمال برداشتن اپیدیدم و ناباروری در انجام عمل چقدره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

قرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آنقرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آن

یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری مصرف قرص اورژانسی می باشد که خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

اعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درماناعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درمان

اگر تماشای پورنوگرافی به یک اعتیاد تبدیل می شود ، بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و می تواند برای شما مشکل ساز باشد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین