منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلمشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / بعد از عمل وازکتومی چه باید کرد؟

بعد از عمل وازکتومی چه باید کرد؟

عمل وازکتومی نوعی جراحی است که به منظور عقیم سازی مردان انجام می شود. در این عمل مجرای انتقال اسپرم توسط پزشک قطع می شود و در نتیجه مایع منی که هنگام رابطه جنسی از بدن فرد ترشح می شود عاری از اسپرم می شود و بارداری صورت نمی پذیرد. در این عمل به بیضه ها آسیبی نمی رسد و اسپرم همچنان تولید می شود ولی راه خروج این اسپرم ها از بیضه مسدود می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

عمل وازکتومی یک عمل برگشت ناپذیر است و یا برگشت آن به حالت اولیه به سختی صورت می پذیرد از این رو لازم است فرد قبل از تصمیم به انجام این عمل از خواسته قلبی خود اطمینان حاصل کند.

بعد از عمل وازکتومی باید چه کار هایی انجام دهیم؟

عمل وازکتومی نیز مانند تمام عمل های جراحی دیگر نیاز به رعایت نکات مراقبتی و توصیه های اکید پزشکی دارد. همان طور که بعد از انجام هر عملی نیاز است که فرد اعمال خاصی را انجام دهد و از انجام یک سری کار های خطرناک و مشکل ساز دوری کند در عمل وازکتومی نیز لازم است نکاتی توسط بیمار رعایت شود. در ادامه برخی از این مراقبت ها را با یک دیگر مرور می کنیم.
حرکات سنگین و ورزش های سخت و یا پیاده روی و دویدن طولانی مدت پس از انجام عمل وازکتومی ممکن است در اسکتروم ها ایجاد التهاب یا خون ریزی کند. از این رو لازم است که فرد پس از انجام عمل برای مدت مشخصی از انجام این دسته از اعمال و فعالیت های فیزیکی سخت و سنگین که ممکن است در بدن ایجاد مشکل کند خودداری کند. طول مدت زمان پرهیز از این اعمال بستگی به شرایط جسمانی و فیزیکی فرد بیمار و تشخیص پزشک معالج دارد.

بهتر است فرد پس از انجام عمل وازکتومی برای ۳ روز استراحت مطلق و کامل داشته باشد و ‌جز در شرایط ضروری حرکت و فعالیت فیزیکی از خود نشان ندهد. بهترین حالت برای بیمار پس از عمل این است که به پشت بخوابد و پاهایش را کمی بالا بگیرد و به جایی تکیه دهد.

وازکتومی
این که فرد برای یک هفته تا ۱۰ روز پس از عمل در ناحیه جراحی شده احساس درد و ناراحتی داشته باشد کاملا عادی و طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در صورتی که درد از حد تحمل خارج شود فرد می تواند تحت نظر پزشک دارو های ضد التهاب و مسکن مصرف کند. همچنین قرار دادن کمپرس سرد در قسمت جراحی شده نیز می تواند به کاهش درد و تسکین فرد کمک کند.

نکات مهمی که باید درباره عمل وازکتومی بدانید

  1. عمل وازکتومی هیچ تاثیر منفی بر ترشح هورمون های مردانه در فرد ندارد و تستوسترون ها مانند قبل در بدن فرد وجود خواهند داشت. همچنین هیچ تاثیری بر میزان میل به رابطه و کیفیت رابطه جنسی نخواهد داشت.
  2. برای بسیاری از افرادی که قصد انجام عمل وازکتومی را دارند این سوال و نگرانی پیش می آید که آیا پس از انجام عمل میزان مایع منی کاهش پیدا می کند؟ باید گفت که از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. وازکتومی لوله‌ انتقال اسپرم را قطع می کند اما اسپرم تنها ۵ درصد از مایع منی را تشکیل می دهد. پس می توان نتیجه گرفت که کاهش آنچنانی و محسوس در مایع منی پس از انجام عمل وازکتومی ایجاد نمی شود.
  3. بلافاصله پس از انجام وازکتومی فرد عقیم و احتمال بارداری به صفر نمی رسد. تحقیقات نشان داده که اسپرم ها می توانند تا چند هفته در وازدفرانس زنده بمانند. از این رو پس از انجام عمل تا دو هفته از مایع منی فرد آزمایش گرفته می شود و زمانی حکم عقیم بودن فرد صادر می شود که میزان اسپرم ها در مایع منی فرد به صفر برسد. از این رو تا دو هفته احتمال بارداری وجود دارد و بهتر است از پیشگیری های دیگر بهره گرفت.

آدرس اینستاگرام دکتر صالحی

نتیجه

همان طور که دانستیم عمل وازکتومی یک نوع عمل عقیم سازی است که توسط جراح و پزشک متخصص انجام می شود. در این عمل مجرای انتقال اسپرم تولید شده در بیضه ها به بیرون قطع می شود و در نتیجه احتمال بارداری پس از رابطه جنسی و ترشح مایع منی از بین می رود. پس از انجام عمل وازکتومی بهتر است تا چند روز فرد از فعالیت های سنگین و غیر ضروری خودداری کند و برای تسکین درد ناحیه جراحی تحت نظر پزشک مسکن مصرف کند.

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ می توانید به کلینیک سکس تراپی دکتر صالحی و دکتر ندا قهرمان نژاد در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمدم [ 1402-12-25 ]
سلام ی هفته ازعمل گزشته اماورم زیادی دارم رگ هام عجیب تندشده بایدچکارکنم

احمددهقان [ 1402-11-12 ]
من کارم ساختمانیه از پله باید بالابرم و نردبان ایان با سه روز استراحت میتونم کار کنم یا خیر مدت زمان بیشتری نیازهست استراحت کنم

حمید احمدی [ 1402-10-12 ]
بنده بیست سالی هست عمل عقیم سازی یا عمل وازکتومی انجام دادم ودوسالی هست که متوجه کم بودن اب منی شدم نگران شدم چرا ایا دلیلش اینه ممنون

علی هستم [ 1401-11-23 ]
سلام عمل وازکتومی داشتم بعد از یک هفته هنوز درد در بیضه سمت چپ وجود داره یکم ورم باید چیکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
قرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آنقرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آن

یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری مصرف قرص اورژانسی می باشد که خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان سرطان حالبعلائم و روشهای درمان سرطان حالب

سرطان حالب یک نوع نادر از سرطان است که رشد سلولهای غیرطبیعی است و می تواند با هم رشد کرده و توده هایی به نام تومور تشکیل دهد. ... ادامه مطلب

علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین