منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پروستات / بعد از عمل پروستات چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

بعد از عمل پروستات چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

هر عملی به مراقبت هایی نیاز دارد. عمل پروستات نیز مانند سایر عمل های باز لازم است که پس از انجام آن نکات ریز و درشتی توسط بیمار رعایت شوند تا به بهبودی و سلامت کامل برسد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در این مطلب ما به بررسی و نام بردن این دسته از نکات مهم خواهیم پرداخت.

شما می‌توانید برای درمان بیماریهای خوش خیم و بدخیم پروستات به کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی در اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بررسی بیماری شما و شرایطی که در آن هستید؛ بهترین روش درمانی در نظر گرفته می‌شود. اگر مایل به هماهنگی با این مرکز یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

فعالیت بدنی پس از انجام عمل پروستات

به مدت شش هفته از فعالیت های بدنی سنگین و ورزش های سخت که نیازمند تحرک زیاد اند خودداری کنید. باید اجازه بدهید زخم های شما التیام یابند و سپس به انجام این دسته از فعالیت ها بپردازید. همچنین تا شش هفته رانندگی نیز برای شما ممنوع است. بعد از شش هفته کم کم و در صورت صلاحدید پزشک می توانید تمام این کارها را به شرط رعایت احتیاط از سر بگیرید. بالا رفتن و پایین آمدن از پله برای کسی که عمل پروستات انجام داده است مناسب نیست. تا حد امکان از استفاده از راه پله خودداری کنید. همچنین نشستن و ثابت ماندن طولانی مدت و بیشتر از ۴۵ دقیقه می تواند برای شما مضر باشد. سعی کنید مدام جا به جا شوید.

استفاده از استخر، وان و... همچنین شنا کردن و به طور کلی غوطه ور شدن در آب مادامی که سوند دارید مجاز نیست. البته این مورد شامل دوش گرفتن و استحمام نمی شود.
یکی از معضلات مهم افرادی که عمل پروستات انجام داده اند بازگشت به محل کار و چگونگی آن است. بارگشت به کار بستگی به عوامل مختلفی دارد. بعضی از مشاغل به گونه ای هستند که پس از یک هفته بیمار می تواند سر کار خود برگردد ولی بعضی نیز نیاز به استراحت بیشتر دارند. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

عمل پروستات

رژیم غذایی پس از انجام عمل پروستات

بهتر است روزهای اول از رژیم غذایی ملایم و سبکی استفاده کنید. خوردن مایعات و غذاهای رقیق و آبکی می تواند بهترین گزینه بعد از انجام عمل باشد. باید غذاهایی مصرف کنید که هضم راحتی داشته باشند تا در دفع مواد غذایی دچار مشکل نشوید. خوردن حبوباتی مثل لوبیا، نخود، عدس و... و به طور کلی مواد غذایی که باعث ایجاد نفخ در شکم می شوند و همچنین مواد نوشیدنی گازدار در روزهای اول بعد از عمل ممنوع است. بعد از این که احساس کردید حالتان بهتر شده است می توانید به رژیم قبلی خود بازگردید.

لباس و داروی مناسب پس از انجام عمل پروستات

بعد از عمل پروستات طبیعی است که شکم شما برای مدتی نفخ داشته باشد. برای همین و برای راحتی خودتان بهتر است مدتی لباس های گشاد و راحت بپوشید. علاوه بر این به دلیل استفاده از سوند نمی توانید تا مدتی لباس های تنگ و دکمه دار و... به تن کنید.
اغلب بیمار ها پس از انجام عمل پروستات احساس ناراحتی و درد خفیف می کند. از این رو دکتر برای آن ها ایبوپروفن و استامینوفن تجویز می کند. مسکن های قوی تر اغلب باعث بروز یبوست می شوند. اگر درد شما شدید بود از دکترتان بخواهید که دارویی قوی تر مثل کدئین تجویز کند اما به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مسکن قوی مصرف نکنید. همچنین پس از ترخیص از بیمارستان برای شما ملین تجویز می شود تا راحت تر اجابت مزاج کنید. داروهایی که قبل از عمل برای عارضه ها و بیماری های دیگر مصرف می کردید را مجددا می توانید بعد از عمل مصرف کنید.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

مراقبت از زخم و سوند پس از انجام عمل پروستات

پس از ترخیص از بیمارستان می توانید استحمام کنید و دوش بگیرید. می توانید کیسه سوند را به آرامی جدا کنید. محل بخیه و زخم ها در روزهای اول بسیار حساس اند. پس از شست و شوی خود به آرامی با ضربات و فشار ملایم حوله محل زخم ها و بخیه ها را خشک کنید. دقت کنید که حوله را روی زخم نکشید یا فشار زیاد وارد نکنید چرا که باعث تحریک زخم ها و ایجاد درد می شود. استفاده از پماد های خاص بر جای زخم و بخیه ها توصیه نمی شود.
شما پس از عمل با سوند از بیمارستان ترخیص می شوید. به هیچ وجه سعی نکنید سوند را از خود جدا کنید. اگر به طور تصادفی سوند از بدن شما جدا شد سریعا به متخصص اورولوژی خود مراجعه کنید و برای جاگذاری مجدد سوند به هیچ کس غیر از متخصص اورولوژی اعتماد نکنید.

نتیجه

عمل پروستات نیز مثل سایر جراخی ها نیاز به مراقبت هایی دارد که رعایت آن ها باعث آسایش و راحتی بیشتر خود بیمار و تسریع فرایند بهبود در فرد می شود. این مراقبت های در زمینه های فعالیت های بدنی، رژیم غذایی، مراقبت از زخم و‌ سوند، داروهای مصرفی و نحوه پوشش فرد و... است.

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ می توانید به کلینیک سکس تراپی دکتر صالحی و دکتر ندا قهرمان نژاد در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :عابدین عابدی [ 1402-12-11 ]
اطلاعات ارائه شده بسیار مفید واقع شد

داود طایفی [ 1402-11-23 ]
مطالب بسیار خوب واموزنده بود باتشکر

حامد اقاجانی [ 1402-01-22 ]
راه نمی تواند برود هردو پا فلج عمل بکند خوب می شود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

راههای درمان اختلال نعوظ در مردانراههای درمان اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ و ناتوانی در برقراری روابط جنسی، یکی از شایعترین مشکلات بین زوجین است که در صورت عدم ریشه یابی و درمان، می‌تواند پایه‌های زندگی را سست نماید ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین