منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلجراحی میکروسکوپیک واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سکس تراپی / انحرافات جنسی چیست؟

انحرافات جنسی چیست؟

هر عمل جنسی که توسط یک جامعه یا فرهنگ به عنوان وسیله ای غیرعادی برای رسیدن به ارگاسم یا برانگیختگی جنسی تلقی می شود انحراف جنسی نامیده می شود. البته انحراف جنسی اصطلاح قدیمی تری است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و عمدتاً در زمینه روانپزشکی اصطلاح پارافیلیا جایگزین شده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

این مطلب برگرفته از مطالب خانم دکتر قهرمان نژاد می‌باشد. دکتر ندا قهرمان نژاد، دکترای روانشناسی، روان درمانگر، زوج درمانگر و سکس تراپیست در اصفهان ، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت رزرو نوبت اینترنتی و آنلاین دکتر قهرمان نژاد کلیک نمایید.

پارافیلیا یا انحراف جنسی چیست؟

پارافیلیا به هر نوع علاقه شدید و مداوم جنسی غیر از علاقه جنسی به تحریک دستگاه تناسلی یا نوازش مقدماتی با شریک جنسی انسانی گفته می‌شود. در این حالت تمایلات جنسی فرد خارج از چارچوب رابطه جنسی طبیعی بروز می کند.
شایع ترین پارافیلیاها پدوفیلیا (تمایل جنسی به کودکان)، فضول گرایی (مشاهده فعالیت های خصوصی قربانیان ناآگاه)، مازوخیسم جنسی (خودآزاری جنسی)، سادیسم جنسی (دگرآزاری جنسی)، شی پرستی جنسی (لذت جنسی از اشیاء)، زولوفیا یا تمایل جنسی به حیوانات، چشم چرانی یا تماشاگری جنسی و ... هستند.

اگرچه بسیاری ممکن است پارافیلیا را ناخوشایند و غیرطبیعی بدانند، اما در برخی موارد، اگر به اشکال با شدت پایین ظاهر شوند، مضر نیستند. به عنوان مثال، داشتن یک شریک با صحبت کردن به شکل تحریک آمیز می تواند تحریک کننده جنسی باشد، اما زمانی که این تنها راهی است که یک شریک می تواند برانگیختگی جنسی را تجربه کند، می توان آن را پارافیلیا در نظر گرفت.

انحرافات جنسی چیست

نمونه های از انحرافات جنسی چیست؟

شایع ترین پارافیلیاها عبارتند از:

چه چیزی باعث انحراف جنسی می‌شود؟

از عوامل مؤثر در انحراف جنسی می توان به آزادی بیش از حد جنسی و روابط ناسالم برون زناشویی اشاره کرد. همچینن، علت اصلی اعمال انحرافی مردانه نیاز به کنترل و تسلط برای جبران احساسات عمیق ناامنی جنسی، که به نوبه خود ناشی از رشد روانی-جنسی سرکوب شده یا متوقف شده است، معرفی شده است. به بیان دیگر میتوان گفت که تقریبا تمام انحرافات جنسی ریشه روانی داشته و به تجربیات دوران کودکی و گذشته فرد مرتبط می شوند. برخی موارد نیز ممکن است مشکل جسمانی یا پزشکی عامل ایجاد انحراف باشند.

درمان انحراف جنسی چیست؟

با توجه به اینکه انحرافات جنسی ریشه روانی دارند بنابراین راهکارهای درمانی موجود نیز بر پایه روان درمانی هستند. درمان انحراف جنسی شامل درمان ذهنی برای تنظیم فرآیند تفکر و رفتار بیماران است. درمان فیزیکی می تواند شامل قرص های هورمونی برای درمان عدم تعادل تستوسترون نیز باشد.در سال های اخیر رویکردهای مختلفی برای درمان انحرافات جنسی وجود داشته است. به طور کلی، این رویکردها را می توان به پنج دسته اصلی تقسیم کرد: سیستم های روان پویشی، شناختی-رفتاری، پیشگیری از عود، ارگانیک و خانواده.
همچنین راه هایی عملی برای مبارزه با وسوسه های جنسی وجود دارند؛ از جمله:

بصورت کلی درمان انحراف جنسی بر اساس علت ایجاد و نوع آن انتخاب می شود و بهتر است برای یافتن روش درمانی مناسب به متخصص مربوطه مراجعه کرد. داروهایی نیز وجود دارند که میتوانند روند درمانی را تسریع بخشند.
از جمله داروهایی که ممکن است در درمان اختلالات پارافیلیک در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. داروهای ضد افسردگی، مانند لیتیوم و مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین
  2. هورمون های آزاد کننده گنادوتروپین طولانی اثر مانند لوپرولید استات و تریپتورلین

ماکروفیلیا چیست؟

ماکروفیلیا، پارافیلیایی شامل کشش جنسی به هیکل های بزرگ و افراد قوی تر از فرد می‌شود. اگرچه کلمه ماکروفیلیا در ترجمه به معنای عاشق بزرگترها است و در زمینه یک فانتزی جنسی مطرح میشود، اما برای نشان دادن جذب شدن افراد به انسان هایی بزرگتر از خودشان استفاده می شود. به طور کلی، علاقه بین ماکروفیل ها متفاوت است و به جنسیت و گرایش جنسی بستگی دارد. ماکروفیل ها اغلب از احساس کوچک بودن و مورد آزار قرار گرفتن، تحقیر، تسلط یا خورده شدن لذت می برند، و اغلب افراد با قد بلندتر را قدرتمند و مسلط می بینند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

پیر دوستی چیست؟

ژرونتوفیلیا اولین جاذبه جنسی برای سالمندان است. فردی که چنین تمایلات جنسی دارد یک ژرونتوفیل یا ژرونتوسکسوال است. برخلاف پدوفیلیا، پیردوستی هرگز در هیچ نسخه ای از اختلالات جنسی گنجانده نشده است، و همچنین برنامه ای برای افزودن آن در آینده وجود ندارد. باور عمومی این است که اگر فرد یا شریک سالخورده مورد رضایت او (یا خود او) را آزار ندهد، دلیلی وجود ندارد که ژرونتوفیلی به عنوان یک اختلال روانی در نظر گرفته شود.

فورمیکوفیلی چیست؟

به علاقه و لذت جنسی ناشی از خزیدن حیوانات کوچک، حشرات یا حلزون ها بر روی بدن فرد گفته می شود.

انحرافات اخلاقی چیست؟

انحراف اخلاقی نیازمند بزهکاری مزمن است. انحراف اخلاقی یعنی فردی به معیارهای اخلاقی که تحت آن زندگی می‌کند واکنش نشان نمی‌دهد و نمی‌توان او را وادار به عمل به آن معیار های اخلاقی کرد، چه با مجازات، چه دستور یا آموزش.

ادرار خواهی چیست؟

ادرار خواهی پارافیلیایی است که با تخیلات مکرر تحریک آمیز جنسی، تمایلات جنسی یا رفتاری که شامل ادرار کردن است مشخص می شود.

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های حاد و مزمن کلیه، سرطان‌های دستگاه ادراری ، بزرگی پروستات ، ناباروری ، واریکوسل و ... به متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری در اصفهان مراجعه نموده و از مطلوب‌ترین نتایج درمانی، برای بیماری خود بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :هادی مصطفایی [ 1402-04-20 ]
سلام و عرض ادب. در حال تالیف مقاله ای در باره پیامدهای مجرمانه اعتیاد جنسی هستم.اگر اجازه دهید از مطالب سایت با ذکر منبع استفاده کنم. به چه شکل رفرنس دهم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایعترین بیماریهای کلیهشایعترین بیماریهای کلیه

بیماری های کلیه انواع مختلفی دارند و هرکدام از این بیماری ها می توانند سیستم ادراری را با مشکل روبرو کنند و باید بسیار جدی گرفته شوند. ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

قرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آنقرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آن

یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری مصرف قرص اورژانسی می باشد که خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین