منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناتوانی جنسی / نقش ویتامین B12 در اختلال نعوظ

نقش ویتامین B12 در اختلال نعوظ

مصرف منظم ویتامین B12 در دوزهای کم برای حفظ عملکرد نعوظ ضروری است. ویتامین‌ها موادی هستند که به مقدار کم مورد نیاز بدن بوده و به عنوان کوفاکتور عمل می‌کنند. بدون آن‌ها، بسیاری از واکنش‌های شیمیایی حیاتی نمی‌توانند در بدن اتفاق بیفتند و در نتیجه مشکلات سلامتی مختلفی ایجاد می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

ویتامین B12 یک ویتامین نیست، بلکه گروهی از ترکیبات است که از نظر ساختار بسیار شبیه به هم هستند و کبالت معدنی در آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل است که B12 را کوبالامین نیز می‌نامند. دو تا از فعال‌ترین شکل‌های آن متیل کوبالامین و دئوکسی آدنوزیل کوبالامین هستند.

دکتر پیمان صالحی، متخصص ناباروری مردان و اختلالات جنسی در اصفهان، آماده ارائه خدمات درمانی در این حوزه به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره‌های درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید و برای رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید.

ویتامین B12 یکی از ویتامین‌های ضروری برای سلامتی:

ویتامین B12 در صدها فرآیند متابولیک حیاتی شرکت می‌کند. برای تولید انرژی، گلبول‌های قرمز، DNA و RNA، پروتئین‌ها و متابولیسم لیپیدها ضروری است. برای سلامت اعصاب نیز مناسب است. افراد مستعد کمبود ویتامین B12 هستند زیرا این ویتامین فقط در محصولات حیوانی وجود دارد. بنابراین گیاهخواران، کسانی که با بیماری‌های مزمن زندگی می‌کنند، به ویژه در معرض خطر هستند. اگرچه بدن دارای ذخایر وسیعی از ویتامین B12 است، یک بیماری طولانی مدت یا کمبود آن در رژیم غذایی ممکن است منجر به کمبود شدید آن شود.
جذب ویتامین B12 برای بدن آسان نیست زیرا B12 رژیم غذایی به پروتئین متصل است. بدن B12 رژیم غذایی را با کمک شیره معده از پروتئین‌ها جدا می‌کند. پس از آن، برای جذب شدن به فاکتور به اصطلاح درونی تولید شده در معده متصل می‌شود. این بدان معنی است که افراد مبتلا به بیماری‌های معده ممکن است آن‌‌ها را به خوبی جذب نکنند.با این حال، مکمل‌های ویتامین B12 بهتر توسط بدن جذب می‌شوند، زیرا به پروتئین‌ها متصل نیستند و در نتیجه نیاز به تلاش کمتری برای جذب دارند.

ویتامین B12 و نعوظ

چگونه می توان کمبود ویتامین B12 را شناسایی کرد؟

این یک بیماری نادر نیست و اکثر افراد در دوران مدرن دچار کمبود تحت بالینی هستند. این بدان معناست که افرادی که با کمبود آن زندگی می‌کنند ممکن است علائم بسیار مبهم داشته باشند و ممکن است درک نکنند که دلیل سلامتی کمتر از حد مطلوبشان، کمبود ویتامین B12 است. یکی از این علائم مبهم کمبود آن می‌تواند سلامت جنسی ضعیف باشد.
کسانی که با کمبود این ویتامین زندگی می‌کنند ممکن است ضعف مزمن، خستگی، یبوست، تغییر در اشتها، کاهش وزن و کم خونی مگالوبلاستیک داشته باشند. موارد شدید ممکن است علائم مربوط به آسیب عصبی مانند احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی را داشته باشند. افرادی که کمبود آن را دارند، بیشتر در معرض خطر اختلالات خلقی و میل جنسی کم هستند.
باید کمبود ویتامین B12 را جدی گرفت. در غیر این صورت ممکن است پیامدهای شدید سلامتی داشته باشد. اگر علائم دیگری مانند ضعف عمومی، دردهای عصبی و کم‌خونی دارید که با اختلال نعوظ همراه است، باید کمبود آن را در نظر گرفت.

نقش ویتامین B12 در اختلال نعوظ:

کمبود ویتامین B12 ممکن است در بسیاری از افراد باعث اختلال نعوظ شدید شود اما همچنان یکی از موضوعاتی است که کمتر مورد بحث در علم پزشکی قرار گرفته است. آگاهی در مورد نقش ویتامین B12 در سلامت جنسی مردان به حدی کم است که حتی بسیاری از پزشکان و متخصصان از آن بی‌اطلاع هستند. وقتی کسی مشکلاتی را در عملکرد جنسی گزارش می‌کند، کمبود آن به ندرت به ذهن‌ خطور می‌کند. اکثر مطالعات در مورد ارتباط بین ویتامین B12 و اختلال نعوظ در 20 سال گذشته انجام شده است. مطالعات نشان می‌دهد که مردان مسن به ویژه در معرض خطر هستند.
ویتامین B12 التهاب سیستمیک را سرکوب می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم مکمل‌های آن ممکن است به کاهش سطح هموسیستئین، یکی از نشانگرهای شناخته شده التهاب کمک کند. محققان پیشنهاد می‌کنند که ویتامین B12 ممکن است راهی به سمت خلاص شدن از مشکلات نعوظ باشد. همچنین به این معنی است که ویتامین B12 حتی ممکن است با سرکوب التهاب و در نتیجه بهبود میل جنسی و کیفیت نعوظ به افرادی که دارای سطوح کم و بیش نرمال B12 هستند، کمک کند.
همه مزایای ویتامین B12 در نهایت ممکن است عملکرد جنسی را تقویت کند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

دوز ویتامین B12 برای اختلال نعوظ:

میزان مصرف ویتامین B12 به علت کمبود آن بستگی دارد. نیاز روزانه به ویتامین B12 در بزرگسالان سالم تنها 2.4 میکروگرم است. با این حال، افراد مسن یا کسانی که با شرایط بیماری زندگی می‌کنند ممکن است به میزان بیشتری نیاز داشته باشند. علاوه بر این، نیاز به دوز بالاتر برای تقویت عملکرد جنسی وجود دارد.
اگر علت یک اختلال شدید گوارشی یا بیماری ثابت شده معده باشد یا به دلیل داروهایی باشد که ممکن است برای سرکوب اسید معده مصرف شوند، دوز توصیه شده برای شروع 1000 میکروگرم است. با این حال، بیشتر افراد از دوزهای بسیار کمتر نیز بهره‌مند می‌شوند.آن‌ها ممکن است با دوز بالاتر مانند 500 میکروگرم در چند هفته شروع کنند و سپس دوز نگهدارنده پایین را مصرف کنند.
مصرف دوز بالا لزوما خوب نیست زیرا بدن محدودیت‌هایی در جذب، استفاده و ذخیره آن دارد. بنابراین، مصرف آن بیش از 1000 میکروگرم در روز ارزشی ندارد. حتی زمانی که فرد 1000 میکروگرم مصرف می‌کند، براساس مطالعات بدن تنها حدود 15 درصد از آن را جذب می‌کند. با این وجود، برای رفع کمبود و تقویت عملکردهای بدن مانند عملکرد نعوظ کافی است.
اطلاعات نادرستی در مورد ویتامین B12 وجود دارد که فقط تزریق آن می‌تواند به درمان کمبودش کمک کند. با این حال، این یک تصور قدیمی است و حتی بسیاری از پزشکان از آن آگاه نیستند. پزشکان فکر می کنند که اگر فردی نتواند ویتامین B12 رژیم غذایی را جذب کند، پس نمی‌تواند مکمل‌های خوراکی را جذب کند. اما این درست نیست، زیرا مکمل‌ها دارای ویتامین B12 بدون پیوند (به پروتئین) هستند که بدن می‌تواند راحت‌تر آن را جذب کند. دوز ویتامین B12 برای کسانی که با اختلال نعوظ زندگی می‌کنند می‌تواند 1000 میکروگرم برای چند هفته اول باشد و پس از آن ممکن است مقدار کمی دوز نگهدارنده برای چند ماه آینده مصرف شود.

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های حاد و مزمن کلیه، سرطان‌های دستگاه ادراری ، بزرگی پروستات ، ناباروری ، واریکوسل و ... به متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری در اصفهان مراجعه نموده و از مطلوب‌ترین نتایج درمانی، برای بیماری خود بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمدعلی نیکپور [ 1402-10-05 ]
سلام من اختلال در نعوظ ورود انزلی دارم

رضا ارامی [ 1402-05-04 ]
سلام . من بیشتر با اون قسمت آخرش که گفته بود بسیاری از پزشکان آگاه نیستند خیلی حال کردم .ضمنا ما بقی توضیحات هم عالی بود با تشکر

علیرضا [ 1402-04-23 ]
ممنون از اطلاعات خوبتون آقای دکتر لطفا مطالبتون را بروز نگه دارید

علیرضا [ 1402-04-23 ]
ممنون از اطلاعات خوبتون آقای دکتر

دنیادیده [ 1402-03-09 ]
ممنون ازمطالب زیباوقشنگ درباره ضعف نعوظ که بیشتر افراد درگیرش هستن لطفا بهترین درمان نعوظ رومعرفی کنید ازشما بسیارممنون هستم

سیدابوالفتح ناصریان [ 1401-10-09 ]
من مشکل ادراری دارم وطریقه جنسی زود ارجاع میشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر دردتشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

درد کلیه و کمر درد اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند.تفاوت بین کمردرد و درد کلیه شامل محل و شدت درد و هرگونه علائم همراه با آن است. ... ادامه مطلب

بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است ... ادامه مطلب

سندروم مثانه دردناکسندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین