منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلواریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناتوانی جنسی / آیا کرونا بر باروری و سلامت جنسی مردان تاثیر دارد؟

آیا کرونا بر باروری و سلامت جنسی مردان تاثیر دارد؟

به نظر می‌رسد هر بار خبر جدیدی از کرونا و اثرات آن بر بدن و زندگی انسان شنیده می‌شود. یک مطالعه به تازگی از تاثیر ویروس کرونا بر سلامت تناسلی و جنسی مردان پرده برداشته است. مطالعه یاد شده دریافت که بهبود یافتن از بیماری کرونا می‌تواند با اختلال نعوظ همراه باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.

این تحقیق بیانگر ۳ عامل است که می‌توانند پس از بهبودی از بیماری کرونا به اختلال نعوظ منجر شوند:

۱- تاثیرات عروقی

اختلال نعوظ یک نشانه از ابتلا به بیماری قلبی در آینده بوده و به همین دلیل مشخص است که سیستم عروقی بدن با سیستم تناسلی ارتباط دارد. همچنین، بیماری کرونا می‌تواند سبب بروز التهاب در سرتاسر بدن مخصوصا قلب و عضلات اطراف آن شود. جریان خون رونده به قلب می‌تواند در اثر بیماری‌های عروقی جدید یا تشدید یافته ناشی از ویروس با انسداد مواجه شود.

۲- تاثیر روانی

فعالیت جنسی ارتباط تنگاتنگی با سلامت روان دارد. استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از ابتلا به ویروس و همه گیری می‌تواند به افت خلق و اختلال نعوظ ارتباط داشته باشد.

۳- تحلیل روی سلامت کلی و نعوظ

اختلال نعوظ معمولا نشانه ای از یک مشکل زمینه است. مردان دارای سلامت نامناسب از نظر ابتلا به اختلال نعوظ و همچنین بروز واکنش شدید به بیماری کرونا در معرض خطر بالا تری قرار دارند.
از آنجایی که ویروس می‌تواند مشکلات سلامتی بسیاری را در بدن ایجاد کند، سلامت کلی ضعیف یکی از نگرانی‌های مرتبط با اختلال نعوظ و عوارض دیگر است. اختلال نعوظ می‌تواند نمایانگری از سلامت کلی بدن باشد.
ابتلا به اختلال نعوظ در افراد جوان و سالم مخصوصا پس از ابتلا به بیماری کرونا می‌تواند علامتی از حضور مشکلات زمینه‌ای جدی‌تر باشد. یک عامل نگرانی دیگر، آسیب احتمالی به بیضه‌ها است که می‌تواند پس از ابتلا به بیماری کرونا بروز دهد. البته، تحقیقات هنوز دائم یا موقت بودن آن را بررسی نکرده و از تاثیر آن بر باروری بی اطلاع هستند.

کرونا و اختلال نعوظ

همچنین از آنجایی که سن یک عامل خطر برای ابتلا به اختلال نعوظ و موارد شدید بیماری کرونا به شمار می‌رود، باید آن را به عنوان یک مولفه مهم در نظر گرفت. برخی تحقیقات بیان دارند که ممکن است بیماری کرونا سبب بروز مشکلات قلبی عروقی و دیگر بیماری‌ها نیز شود. البته، تایید یا رد این گفته‌ها و همچنین بیان دقیق عوارض بلند مدت بیماری کرونا انجام نشده و به گذر زمان نیاز است. با اینکه بیماری کرونا از راه‌های مختلفی می‌تواند سبب بروز اختلال نعوظ شود اما برای اثبات این دانسته‌ها به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است. محققان هنوز در حال مطالعه درباره آسیب‌های احتمالی و بلند مدت بیماری کرونا هستند.

بسیاری از بیماران صرف نظر از سلامت مناسب خود در پیش از ابتلا، به مدت چندین ماه از علائم این بیماری رنج می‌برند. این مطالعه یک نمونه دیگر از عدم دانش کافی درباره تاثیرات بلند مدت ویروس کرونا است. برای کسب دانش بیشتر در این زمینه به تحقیقات بیشتر و گذشت زمان نیاز است. به همین دلیل، پیروی از دستور العمل‌های ایمنی ضروری بوده و باید جهت آهسته کردن شیوع بیماری، این موارد را جدی گرفت.

کرونا و اختلال نعوظ در مردان

متخصصان اورولوژی به مردان توصیه می‌کنند دست کم برای حفظ سلامت جنسی خود برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.متخصصان می‌گویند مردانی که به کرونا مبتلا شده بودند احتمال تجربه ی اختلال نعوظ در آن ها ۶ برابر بیشتر بود.این نتیجه ی تحقیقی است که بر روی ۱۰۰ مرد در ایتالیا صورت گرفت و نشان داد میان این بیماری ویروسی و اختلال نعوظ ارتباط وجود دارد. احتمال بروز اختلال نعوظ در مردانی که سابقه‌ی ابتلا به کرونا داشتند در حقیقت نزدیک به ۵/۵ برابر بیشتر از حالت عادی بود و این تحقیق هم پژوهش نسبتاً کوچکی محسوب می‌شود. این مسأله گرچه هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده اما توجه یک گروه تبلیغاتی خلاق را به خود جلب کرد که می‌خواستند درباره ی آثار بیماری کرونا بر سلامت جنسی مردان آگاهی بخشی کنند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

تاثیر ویروس کرونا بر رگ‌های خونی و نعوظ مردان چیست؟

آسیب به سلول‌های اندوتلیال (endothelial cells) که رگ‌های خونی را پوشانده‌اند، محتمل‌ترین عامل برای عملکرد جنسی ضعیف به شمار می‌آید. در حالی که برخی از پستانداران دارای استخوان در آلت تناسلی خود هستند، نعوظ در انسان به جریان خون بستگی دارد. برای یک نعوظ سالم، شریان‌ها باید باز و سیاهرگ‌ها باید منقبض شوند. این در حالی است که رگ‌های خونی ضعیف و باریک اجازه نمی‌دهند بافت اسفنجی با خون متورم شود یا خون را برای حفظ نعوظ نگه دارد. بدون خون کافی، سلول‌ها از اکسیژن محروم و بافت‌ها ملتهب می‌شوند؛ رگ‌ها نیز خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند.

با این اوصاف و از آنجایی که آلت تناسلی در واقع یکی از عروقی‌ترین اندام‌های بدن است، عجیب نخواهد بود که که اختلال نعوظ در مردان مبتلا به کووید طولانی مدت، شایع‌تر باشد.
یک تیم تحقیقاتی ایتالیایی، با استفاده از پرسشنامه‌های آنلاین، موضوع کرونا و آثار آن بر اختلالات جنسی را بررسی کرد. در این مطالعه ۶۵۰۰ مرد از سراسر جهان که به کرونا مبتلا شده بودند، به پرسش‌ها پاسخ دادند. طبق پاسخ‌های آن‌ها، ۱۸ درصد از مردان اختلالات جنسی را گزارش کرده‌اند. حدود ۱۳ درصد از آن‌ها در بیضه‌های خود درد داشتند. ۸ درصد نیز به سایر مشکلات اندام جنسی اشاره کردند. و حدود ۴ درصد از مردان کاهش در اندازه آلت تناسلی یا بیضه خود را مشاهده کرده‌اند.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :تقی رجبی [ 1403-01-08 ]
سلام آقای دکتر من 48سالم پیوند کلیه هستم من قبل از کرونا خیلی خوب بودم امپور کرونا زدم شلی آلت نعوظ به شدت پاین آمده ماه یک بار رابطه دارم چکار کنم تشکر ممنون

علین [ 1402-11-04 ]
سلام من بعد از کرونا التم کج شده ولی از نظر جنسی فرقی نکردم اینطور بگم حالت التم نرم شده و حالت استخوانی ندارد

علی مرادی [ 1402-06-03 ]
سلام من بعد از ۴ مورد استفاده از واکسن،سینوفارم چینی رفته رفته میل جنسیم کم شده بطوریکه الان ماهانه اشتیاق به طرف مقابل پیدا نمیکنم این در صورتی بوده که قبل از ان موردی نداشته ام و وصعیت خیلی مناسبی را داشتم ایا این میتواند اًثر واکسن باشه

علی طاهری [ 1402-03-10 ]
درود بیکران بر شما ، من با این مطلب کاملا موافقم و خودم قربانی همین دارو هستم قبل از تزریق رمدسیویر از سکس بسیار خوب و نعوظ خوبی برخوردار بودم ولی بعد از کرونا و تزریق داروی رمدسیویر بشدت تنزل کرد کیفیت نعوظ امیدوارم بتوانید راهکاری موثر برای درمان این معضل پیدا کنید

وحید صابر [ 1401-04-31 ]
سلام من ۳۵ سالمه قبل کرونا از نظر جنسی صد در صد سالم بودم ولی بعد از کرونا کلا نه میل جنسی دارم بهتر بگم اصلا الت تناسلی نعوظ نداره رفتم دکتر جنسینگ و تستسترون تجویز کرد با سیلدنافیل قبل ازسکس حالا چه کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایعترین علت ناباروری در مردانشایعترین علت ناباروری در مردان

اگر زوجی طی یک سال با وجود داشتن رابطه جنسی، بدون روشهای جلوگیری، بارور نشوند در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند. در حال حاضر با استفاده از روشهای جدید درمان ناباروری، تمامی زوجهای نابارور می توانند امکان فرزند دار شدن را در داخل كشور داشته باشند ... ادامه مطلب

چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خوابعلت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

نعوظ صبحگاهی زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی با خون پر شده و فرد با نعوظ از خواب بیدار می شوید و این یک اتفاق کاملا طبیعی است. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین