منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوریکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / درمان ناباروری مردان با استخراج اسپرم از بیضه یا تسه (TESE)

درمان ناباروری مردان با استخراج اسپرم از بیضه یا تسه (TESE)

کشف روش‌هایی مانند PESA، TESA، MESA، TESE، میکروتسه، واریکوسلکتومی و دیگر روش‌های تخصصی درمان ناباروری مردان ، کمک شایانی به افزایش شانس باروری بسیاری از زوجین کرده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

نحوه نمونه گیری اسپرم از بیضه

روش‌های نمونه برداری از بیضه که به طور معمول انجام می‌شوند، عبارتند از:

عمل تسه چیست

هنگامی که در حداقل دو آزمایش اسپرموگرام آزواسپرمی (نبودِ اسپرم در مایع منی) دیده شود، پزشک بیضه‌ها را معاینه می‌کند و سطح هورمون‌های FSH و LH در خون اندازه گیری می‌شود. اگر سطوح این هورمون‌ها نرمال باشد و بیضه‌ها نیز در معاینه وضعیت مطلوبی داشته باشند، عمل نمونه برداری از بیضه (TESE) انجام می‌شود تا مشخص شود که آزواسپرمی مربوط به اختلال تولید در بیضه‌ها است یا انسدادی است.

همچنین گاهی در صورت وجود شواهد اختلال تولید اسپرم در بیضه‌ها، مانند افزایش FSH و یا کوچک بودن بیضه‌ها در معاینه، نمونه برداری از بیضه (TESE) انجام می‌گیرد تا مشخص شود برای انجام ICSI در بافت بیضه اسپرم وجود دارد یا خیر. در صورت وجود اسپرم مناسب و با صلاح‌دید پزشک، بافت بیضه منجمد و نگهداری می‌شود تا در صورت لزوم از آن استفاده شود. برای عمل TESE روی پوست کیسه‌ی بیضه شکاف داده می‌شود (در اتاق عمل) و به کمک میکروسکوپ جراحی با مشکلات روی کپسول بیضه (تونیکا آلوژینه) از نقاط مناسبت ر بافت بیضه نمونه برداری می‌شود.

نمونه برای بررسی سیتولوژی به جنین‌شناسی و برای بررسی پاتولوژی به آزمایشگاه ارسال می‌گردد. شکاف روی کپسول بیضه و لایه‌های کیسۀ بیضه نیز با بخیه زدن ترمیم می‌شود.

درمان ناباروری مردان

روش TESE یا عمل جراحی بیوپسی بیضه

در روش بیوپسی بیضه یا TESE که به صورت سرپایی انجام می‌شود، علاوه بر تراشیدن موهای زائد ناحیه تناسلی و ناشتا بودن در صبح روز نمونه‌برداری، معمولاً نیاز به یک همراه نیز وجود دارد و فرد 2 ساعت پس از عمل مرخص می‌گردد. این روش هم تحت شرایط استریل اتاق عمل و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ اما در صورت تمایل بیمار به علت دفعات زیاد عمل و همچنین صلاح‌دید پزشک، امکان تزریق آرام‌بخش‌های وریدی نیز فراهم است.

روش TESE شامل ایجاد برش‌هایی کوچک در بیضه و بررسی وجود یا عدم وجود اسپرم در لوله‌ها می‌باشد. برای بی‌حس کردن فرد، باید داروی مناسب به طناب منوی (محل بند بیضه در خارج از شکم) و نیز به محل برش تزریق شود. نهایتاً با شکافتن پوست و بافت بیضه، تکه‌های بسیار کوچکی از آن برداشته می‌شود و درون ظرفی حاوی محیط کشت قرار می‌گیرد.

با بررسی بافت مورد نظر در زیر ذره‌بین‌های آزمایشگاهی، در صورت مشاهده اسپرم می‌توان از روش میکرواینجکشن برای باروری مرد استفاده نمود. اما عدم مشاهده اسپرم یا کوچک بودن بیش‌ازحد سایز بیضه‌ها، پزشک را مجبور به تکرار نمونه‌برداری می‌نماید تا از ابتلا به آزواسپرمی مطمئن گردد.

در چنین شرایطی، تکرار روش میکروتسه (Micro TESE) یا نمونه‌برداری بیضه با میکروسکوپ، امکان بزرگ‌نمایی بافت مورد نظر، بررسی نمای مناسب‌تری از بافت بیضه و تشخیص بهتر وجود یا فقدان اسپرم، فراهم می‌باشد و طبیعی بودن اسپرم‌ها نشان می‌دهد که مشکل ناباروری مربوط به موارد دیگری می‌باشد.

لازم به ذکر است که اسپرم‌های حاصل از این فرآیند را می‌توان به صورت تازه و ضمن ایجاد هماهنگی با تخمک‌گذاری زن برای باروری استفاده کرد یا آن‌ها را برای بارداری‌های آینده فریز نمود.

شرایط انجام نمونه برداری از بیضه

در اغلب موارد نمونه برداری از بیضه به منظور بررسی قدرت باروری مرد صورت می‌پذیرد. شرایط انجام بیوپسی عبارت است از:

گرفتن اسپرم از بیضه برای آی وی اف

نمونه‌برداری از بیضه به‌منظور انجام آزمایش‌های تشخیصی و به دست آوردن اسپرم از بیضه برای استفاده در IVF و سایر روش‌های کمک‌باروری نظیر IUI و میکرواینجکشن یا تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که تمامی بیماران آزواسپرمی نیاز به انجام بیوپسی ندارند و صرفاً افراد فاقد اسپرم در مایع منی یا مردان ناتوان در انزال، تحت این درمان قرار می‌گیرند.

باید دانست که استخراج اسپرم را می‌توان از نقاط مختلف دستگاه تناسلی انجام داد؛ ولی اگر آزواسپرمی به علت فقدان لوله‌های منی‌بر در دو طرف باشد، بیوپسی انجام نمی‌شود. پزشک ابتدا با انجام آزمایش آنالیز مایع منی یا اسپرموگرام به بررسی نمونه منی زیر میکروسکوپ می‌پردازد و در صورت عدم مشاهده اسپرم، تشخیص آزواسپرمی _از نوع انسدادی یا غیرانسدادی_ می‌دهد.

در آزواسپرمی انسدادی به دلیل مسدود بودن مجاری انزالی و اپیدیدیم یا آسیب‌دیدگی مجرای وازودفران بر اثر جراحی، اسپرم به مایع منی اضافه نمی‌شود. در آزواسپرمی غیرانسدادی نیز بدن هیچ اسپرمی تولید نمی‌کند یا سطوح اسپرم تولیدی آن بسیار پایین و ناکافی می‌باشد که این امر در اثر مسائل ژنتیکی، انزال عقب‌گرد یا رتروگراد و... رخ می‌دهد.

البته در خصوص انزال عقب‌گرد یا بازگشتی با بررسی ادرار فرد می‌توان به مشکل پی برد و گاهی در این موارد استخراج یا بازیابی اسپرم را انجام داد. از آنجایی که فرآیند تولید اسپرم در نقاط مختلف بیضه متفاوت است، نمونه‌برداری از قسمت‌های مختلف بیضه انجام می‌شود.

امروزه جهت نمونه‌برداری به‌ویژه در مردان دارای آزواسپرمی بیضوی، برای بیضه چهار قسمت در نظر می‌گیرند و سپس از هر قسمت نمونه‌برداری را انجام می‌دهند. بعد از نمونه‌برداری از بیضه در صورت حصول اسپرم بالغ، نمونه‌ها منجمد می‌شوند تا در فرآیندهای کمک‌باروری و لقاح مصنوعی از آن‌ها استفاده شود؛ چراکه در برخی از موارد این نمونه‌ها تنها اسپرم‌های باقی‌مانده برای بیمار می‌باشند که ممکن است در بیوپسی‌های بعدی پزشک نتواند اسپرم بالغی را پیدا کند.

نکات و مراقبت‌های قبل از نمونه برداری از بیضه

اغلب این عمل با انجام بی‌حسی موضعی انجام می‌شود اما در صورتی که به تشخیص پزشک این عمل تحت بیهوشی انجام شود، توصیه می‌شود قبل از عمل از خوردن و آشامیدن پرهیز شود.

مراقبت های بعد از عمل بیوپسی بیضه

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوارض عمل تسه

بیوپسی بیضه عمل جراحی ساده‌ای است و فرد دچار خونریزی مداوم یا عفونت نخواهد شد؛ البته درد و تورم خفیف، خون‌ریزی بسیار کم، احساس ناراحتی و یا تغییر رنگ کاملاً طبیعی است. در برخی از موارد افراد نگران تشدید مشکلات ناباروری پس از انجام این عمل هستند که لازم به ذکر است این نگرانی بی مورد است؛ چراکه این عمل تأثیری بر نعوظ یا تشدید ناباروری فرد نخواهد داشت.

توصیه می‌شود در صورت مشاهده موارد زیر حتماً به پزشک اطلاع دهید:

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کامران اکبری [ 1402-05-05 ]
سلام دکترهای مجاری ادرار سواد ندارند . برای رفع زودانزالی رفتم قرص دپاپکس برای ۶ ماه تجویز کرد که پس از ۴ ماه و نیم اصلا میل جنسی ام رو از بین برد و بعد از مدت ها که رفع شد اصلا تاثیری برای حل مشکلم نداشت. بعضی هاشون اینقدر احمق هستند که میگن برای رفع زودانزالی قبل از نزدیکی خودارضایی کنید

جلیل جعفری [ 1401-07-16 ]
سلام ، ببخشید یه سوال داشتم ، قبل از انجام عمل تسه برای آی وی اف باید چند روز از نزدیکی خودداری شود؟ قبل از عمل. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائمویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائم

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس با شیوع بالا است که می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. ... ادامه مطلب

رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

رعایت یک رژیم غذایی مناسب از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین