منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریدکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / طول عمر اسپرم چقدر است؟

طول عمر اسپرم چقدر است؟

در فرایند صحیح و ایمن بارداری، اسپرم‌ها نقش حیاتی را به عهده دارند. به همین دلیل سلامت اسپرم، طول عمراسپرم و غیره باید مورد توجه قرار گیرد.برای اینکه بارداری ایجاد شود، یکی از عوامل سالم بودن اسپرم‌ها است. ننوشیدن الکل، نکشیدن سیگار، کاهش استرس و مصرف مکمل اسیدفولیک می تواند به سلامت اسپرم ها کمک کند.

تولید اسپرم فرآیندی پیچیده است و نیازمند عملکرد طبیعی بیضه‌ها و غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز (ارگان‌هایی در مغز که آغازگر فرآیند تولید اسپرم هستند) است. پس از تولید اسپرم در بیضه‌ ، لوله‌های ظریفی آن‌ها را حمل می‌کنند تا اینکه با منی ترکیب شوند و طی انزال از آلت تناسلی خارج گردند. اگر در هر کدام از فرآیندهای فوق مشکلی رخ دهد، تولید اسپرم‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

عمر اسپرم به طور کلی

به طور کلی طول عمر اسپرم وابسته به تعدادی از عوامل است. به عنوان مثال، کیفیت منی، تعداد سلول های اسپرم که در هر انزال وجود دارد، رطوبت و دمای سطحی که اسپرم بر روی آن ریخته می‌شود، همگی از عوامل تاثیر گذار بر روی طول عمر اسپرم هستند.

زنده ماندن اسپرم در شرایط مختلف

چه عاملی عمر اسپرم‌ها را تعیین می کند؟

اسپرم می‌تواند بسته به محیط از چند دقیقه تا چند روز زنده بماند که عبارتند از:

طول عمر اسپرم

مدت زمان زنده ماندن اسپرم در داخل بدن چقدر است؟

از جمله شایع‌ترین مشکلات ناباروری در مردان، تعداد کم و ضعیف بودن اسپرم‌ها می‌باشد. طول عمر اسپرم در داخل بدن یک زن، بستگی به شرایط مختلفی دارد. اسپرم‌ها می توانند در داخل بدن تا ۵ روز زنده بمانند.
هنگامی که مرد دچار انزال می‌شود، حدود ۱۰۰ میلیون سلول اسپرم را در مایع منی منتشر می‌کند. با این حال، تعداد کمی از سلول‌های اسپرم، طول عمرشان به حد است که بتوانند خود را به لوله فالوپ برسانند. تنها بخش کوچکی از سلول‌های اسپرم که وارد بدن می‌شوند به مهبل (واژن) و راه لوله های فالوپ می‌رسند.

طول عمر اسپرم در خارج از بدن

اسپرم نمی‌تواند در خارج از بدن برای مدتی زیادی دوام بیاورد. به طور کلی اسپرمی که بر روی بدن خشک شود، قدرت باروری ندارد. با این حال گاهی حتی لمس دست آغشته به مایع منی با واژن؛ می‌تواند موجب بارداری شود. پس ممکن است فردی بدون رابطه جنسی و دخول، باردار شود.
البته نکته ای که باید یاد‌آور شویم این است که امروزه به دلیل پیشرفت عمل و درمان های مختلف ناباروری، پزشکان قادرند که در شرایط آزمایشگاهی، اسپرم را سال‌ها زنده نگه دارند.

مدت زنده ماندن اسپرم ها چقدر است؟

اغلب اسپرم ها چند دقیقه پس از انزال منی در واژن یا خارج از مجرای تناسلی زنان می‌میرند. با این حال، پس از اینکه اسپرم به مجرای تناسلی زنانه، دهانه رحم یا رحم وارد شد می تواند تا ۵ روز زنده بماند. البته، در این شرایط نیز اغلب اسپرم‌ها پس از ۱ تا ۲ روز می‌میرند.

مطالعات نشان داده اند که اغلب بارداری‌ها به دلیل برقراری رابطه جنسی در روز تخمک گذاری یا یک تا دو روز قبل، اتفاق می‌افتند. جالب توجه است که گاهی اوقات بارداری‌ها در نتیجه رابطه جنسی در ۵ روز پیش از روز تخم گذاری اتفاق می‌افتند. اغلب اسپرم‌های موجود در مجرای تناسلی زنانه ظرف ۱ تا ۲ روز پس از انزال می‌میرند.

اسپرم ها چه مدت می توانند در مایع مخاطی واژن زنده بمانند؟

بیشترین مدت ماندگاری اسپرم‌ها در مایع مخاطی ۵ روز است. اسپرم‌ها با ماندن بر روی لباس‌ها، پوشش تخت، نشیمن‌گاه توالت یا قرار گیری در معرض هوا توانایی تحرک کمتری داشته و ظرف کمتر از ۱ ساعت می‌میرند. اسپرم‌ها پس از خشک شدن مرده و نمی‌توانند تخمک را بارور کنند.

مدت زنده ماندن اسپرم در وان آب گرم چقدر است؟

در وان پر از آب گرم ساده، اسپرم ممکن است تا چند دقیقه زنده بماند و می‌تواند با عبور از آب به سرعت وارد واژن شود. سپس باید از دهانه رحم عبور کرده و وارد رحم شود. اما باردار شدن در این مورد بسیار بعید و غیرممکن است.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

آیا اسپرم کش باعث از بین رفتن اسپرم می شود؟

اسپرم کش نوعی روش کنترل بارداری است که می‌توانید با کاندوم یا بدون آن استفاده کنید. آنها به اشکال مختلف وجود دارند، از جمله:

  1. کرم
  2. ژل
  3. کف
  4. شیاف

اسپرم کش اسپرم را از بین نمی‌برد. بلکه از حرکت اسپرم جلوگیری می‌کند.

اسپرم کش ها چقدر در جلوگیری از بارداری موثراند؟

وقتی از اسپرم کش به طور صحیح و مداوم همراه با کاندوم‌های مردانه استفاده می‌کنید، 98 درصد موثر است. با استفاده معمول، 85 درصد موثر است. کاندوم‌های زنانه با اسپرم کش 70 تا 90 درصد موثر هستند.

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :هاشم نوری [ 1402-05-02 ]
آیا با اسپری ضعیف باردار ی وجود دارد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین