منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسلجراحی میکروسکوپیک واریکوسل

سیستوسکوپی مثانه چیست؟

معاینه و تست سلامت به صورت ماهیانه، یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که همواره باید در انجام آن کوشا باشیم.در شرایطی که ناهنجاری یا علائمی مشاهده شود که نشان بر عدم سلامت باشد، مراجعه به پزشک متخصص آن هم سریع و بدون فوت وقت می‌تواند در شدید نشدن و همچنین درمان سریع‌تر موثر باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در حوزه ی مجاری اداری نیز آزمایش‌ها و راه هایی وجود دارد که به سلامت و درمان مشکل کمک می‌کند. یکی از این موارد، سیستوسکوپی نام دارد.

برای درمان مشکلات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

سیستوسکوپی

در طول سیستوسکوپی، متخصص مجاری ادراری (اورولوژیست) از یک سیستوسکوپ برای مشاهده داخل مثانه و مجرای ادرار استفاده می‌کند. پزشکان از سیستوسکوپی برای تشخیص و درمان مشکلات دستگاه ادراری استفاده می‌کنند. این مشکلات شامل سرطان مثانه ، مسائل مربوط به کنترل مثانه، بزرگ شدن پروستات و عفونت‌های دستگاه ادراری است.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از سیستوسکوپی برای مشاهده داخل مثانه و مجرای ادرار استفاده کند. مثانه ادرار را تا زمانی که از طریق لوله ای به نام مجرای ادرار از بدن خارج شود، ذخیره می کند.

یک متخصص اورولوژی یا متخصص مجاری ادراری سیستوسکوپی را انجام می‌دهد. برای این روش، پزشک شما از یک سیستوسکوپ، یک لوله نورانی به اندازه مداد با دوربین یا لنز استفاده می‌کند. سیستوسکوپی به متخصصان کمک می‌کند تا مشکلات دستگاه ادراری را تشخیص داده و گاهی اوقات درمان کنند.
بعد از سیستوسکوپی، ممکن است در ابتدا در مجرای ادرار درد داشته باشید و در طی ادرار چند روز اول پس از عمل، احساس تکرر ادرار و سوزش کنید. این علائم طی 1 یا 2 روز بهتر می‌شوند و قادر به بازگشت به کار یا بیشتر فعالیت‌های معمول خود خواهید بود.
بعضی از سیستوسکوپ‌ها مجهز به تجهیزات دیگری جهت انجام جراحی نیز هستند. سیستوسکوپی اطلاعات با ارزشی از مجاری ادرار، پروستات و مثانه به پزشک می‌دهد.تومورهای مثانه از نوع مخملی شکل به راحتی به وسیله سیستوسکوپی قابل تشخیص هستند. همچنین التهاب‌های مثانه کاملاً به وسیله سیستوسکوپی قابل تشخیص هستند. بیماران پیش از جراحی پروستات باید سیستوسکوپی شوند.

سیستوسکوپی مثانه

انواع سیستوسکوپی و نحوه انجام آن‌ها

2 نوع سیستوسکوپی وجود دارد:

  1. سیستوسکوپی انعطاف پذیر - سیستوسکوپی نازک (به اندازه عرض یک مداد) استفاده می‌شود و شما در حین انجام آن بیدار می‌مانید.
  2. سیستوسکوپی سفت و سخت از سیستوسکوپ کمی پهن‌تر استفاده می‌شود که خم نمی‌شود، و در حین انجام آن یا به خواب می‌روید یا نیمه پایین بدنتان بی‌حس می‌شود.

در سیستوسکوپی منعطف نیاز به بیهوشی کامل وجود نداشته و در هر دو جنس مرد و زن بابی‌حسی موضعیبا ژل لیدوکائین قابل انجام است. سیستوسکوپی سخت نیز با همین شرایط قابل انجام است اما به دلیل ایجاد درد بیشتر به خصوص در مردان، معمولاً نیاز بهبیهوشی عمومیوجود دارد. قطر سیستوسکوپ‌های سخت معمولاً بین ۵/۷ تا ۷/۳ میلی‌متر است.

سیستوسکوپی انعطاف پذیر معمولاً در صورتی انجام می شود که دلیل این عمل فقط نگاه کردن به داخل مثانه باشد. اگر به درمان مشکلی در مثانه نیاز دارید، سیستوسکوپی سفت و سخت ممکن است انجام شود.هر کسی می تواند هر دو نوع سیستوسکوپی را انجام دهد. اگر مطمئن نیستید از پزشک یا پرستار خود بپرسید که کدام نوع را خواهید داشت.

مشکلات ناشی از سیستوسکوپی چیست؟

معمولاسیستوسکوپی با مشکلات خاصی همراه نخواهد بود، اما همانند هر عمل یا جراحی و پروسه پزشکی دیگر ممکن است با علائمی بعد از فرآیند همراه باشد. در پاره ای از موارد فرد دچار عفونت‌هایی در ناحیه مجاری ادراری شده که متخصص را مجاب می‌کند از داروهای آنتی بیوتیک برای رفع این مشکل استفاده نماید. همچنین تعدادی از بیماران در ادرار خود کمی خون مشاهده می‌کنند که در صورت شدید بودن آن لازم است موارد را به اطلاع اورولوژیست خود برسانند. درد در ناحیه شکم و یا کمی درد و سوزش در هنگام ادرار کردن هم می تواند از دیگر مشکلات سیستوسکوپی به شمار بیاید.

قبل از جراحی سیستوسکوپی و پس از آن چه کارهایی لازم است؟

همان طور که در بخش های قبلی نیز ذکر شد، یکی از مشکلاتی که گاهی پس ازجراحی سیستوسکوپی اتفاق می‌افتدعفونت ادراری یا عفونت در مجاری ادرار است. پزشک متخصص برای پیشگیری از این موضوع ممکن است قبل از سیستوسکوپی از بیمار بخواهد که دوره مصرف دارویی آنتی بیوتیک را آغاز نماید. همچنین گاهی پیش از عمل سیستوسکوپی از بیمارآزمایش ادرار گرفته می شود، لذا از متخصص خود در این رابطه حتما سوال کنید.
همچنین در حین سیستوسکوپی معمولا از بیهوشی عمومی بهره گرفته می‌شود. در روز جراحی لازم است که یکی از دوستان یا اعضای خانواده، شما را بعد از عمل تا منزل همراهی کنند و پس از عمل سیستوسکوپی به هیچ عنوان نباید خودتان شخصا پشت فرمان نشسته و اقدام به رانندگی کنید.

عوارض جانبی سیستوسکوپی

این اتفاق شاید به ندرت رخ دهد، اما در صورت مشاهده هریک از علائم و نشانه های آن لازم است که فرد هرچه سریع تر اقدامات لازم را از طریق پیگیری های پزشکی انجام دهد. در تعدادی از افراد لخته های خون در ادرار، رنگ روشن خون در ادرار فرد، تب، تب و لرز، مشکلات فرد در هنگام ادرار کردن و درد و تهوع شدید میتواند زنگ خطری برای مراجعه هر چه سریع تر به پزشک بعد از سیستوسکوپی باشد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

مدت سیستوسکوپی

سیستوسکوپی فرآیندی است که معمولا در یک زمان کوتاه حدود 15 تا 20 دقیقه انجام می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از بیهوشی توسط متخصص برای این فرآیند ممکن است زمان عمل سیستوسکوپی را تا حدود نیم ساعت افزایش دهد.

بررسی علل بروز نشانه ها و علائم

از جمله این علائم می توان به وجود خون در ادرار،بی اختیاری ادرار؛ مثانه پر‌کار و ادرار دردناک اشاره کرد. سیستوسکوپی همچنین می تواند در تعیین علت بروز عفونت های مجاری ادراری به پزشک کمک کند. با این حال سیستوسکوپی عموما در حالی که شما عفونت مجاری ادرار فعال داشته باشید انجام نمی‌شود.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بیژن احمدیان [ 1402-04-30 ]
سلام بعدازدیدن خون در ازمایش معرفی شدم برای سنوگرافی کلیه پروستات طبیعی فقط دیدن یک ندول درمسانه مشاهده شددکترمنوفرستاد برای سی تی بعدازمشاهده منواماده کردبرای سیستوسکوپی بعدازعمل نظردکتردرپرونده هماچوری اعلام کردنمیدونم چه معنی داره ایاخوب بوده یاخیر خواهشمندم جواب منوبدین

فاطمه مرادی [ 1401-12-12 ]
سلام .آقای دکتر من تنگی مجرای ادراری داشتم سیستوسکپی انجام دادم ۳ روز پیش حالا با سرفه یا عطسه چند قطره ادرار بیرون میریزه چکارباید کنم

احمد آریایی [ 1401-11-26 ]
سلام خوبی آقای دکتر من یک سالی هست که درگیر سوزداخل آلتم هستم.شیراز رفتم .یاسوج هم رفتم.الان هم اومدم اصفهان .دوباره هم آزمایش سونو دومرحله ای انجام دادم دکتر میگه چیزیت نیست برام قرص نوشت گفت بخورم اگه خوب نشم باید سیسیوکوپی انجام بدم .خواستم راهنمایی بفرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت خارش بیضه چیست؟علت خارش بیضه چیست؟

بیشترین علل خارش بیضه مربوط به بیماری پوستی گال و عفونت های قارچی است ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

راههای درمان اختلال نعوظ در مردانراههای درمان اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ و ناتوانی در برقراری روابط جنسی، یکی از شایعترین مشکلات بین زوجین است که در صورت عدم ریشه یابی و درمان، می‌تواند پایه‌های زندگی را سست نماید ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین