منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریکلینیک درمان اختلالات جنسیدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / عفونت ادراری را جدی بگیرید

عفونت ادراری را جدی بگیرید

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت در هر قسمت از سیستم ادراری که شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار است. بیشتر عفونت‌ها دستگاه ادراری تحتانی (مثانه و مجرای ادرار) را درگیر می‌کنند. زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند. عفونت محدود به مثانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

با این حال، اگر عفونت ادراری به کلیه‌ها سرایت کند، عواقب جدی ممکن است رخ دهد.پزشکان معمولاً عفونت‌های دستگاه ادراری را با آنتی بیوتیک درمان می‌کنند. اما در وهله اول می‌توان اقداماتی را برای کاهش شانس ابتلا به UTI انجام داد.

برای درمان مشکلات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره‌تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید و جهت رزرو نوبت اینترنتی اینجا کلیک کنید.

علائم عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری همیشه علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کنند اما زمانی که ایجاد می‌کنند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. میل شدید و مداوم برای ادرار کردن
  2. احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  3. دفع مکرر و مقدار کمی ادرار
  4. کدر به نظر رسیدن ادرار
  5. وجود خون در ادرار
  6. ادرار با بوی قوی
  7. درد لگن در زنان (به ویژه در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوان شرمگاهی)

UTI ممکن است نادیده گرفته شود یا با سایر بیماری‌ها در بزرگسالان مسن‌تر اشتباه گرفته شود.

انواع عفونت ادراری UTI

عفونت می‌تواند در قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری اتفاق بیفتد. هر نوع عفونت بر اساس جایی که قرار دارد، نام متفاوتی دارد.

عفونت ادراری

علل عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که باکتری‌ها از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شده و شروع به تکثیر در مثانه می‌کنند. اگرچه سیستم ادراری به گونه‌ای طراحی شده است که از چنین مهاجمان میکروسکوپی دوری کند. این دفاع‌ها گاهی اوقات شکست می‌خورند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، باکتری ممکن است نفوذ کرده و به یک عفونت کامل در دستگاه ادراری تبدیل شود.شایع‌ترین عفونت‌های ادراری عمدتاً در زنان رخ می‌دهد و مثانه و مجرای ادرار را درگیر می‌کند.

  1. عفونت مثانه (سیستیت): این نوع عفونت ادراری معمولاً توسط اشریشیا کلی (E. coli)، نوعی باکتری که معمولاً در دستگاه گوارش یافت می‌شود، ایجاد می‌شود. با این حال، گاهی اوقات باکتری‌های دیگر مسئول عفونت هستند. آمیزش جنسی ممکن است منجر به سیستیت شود اما برای ایجاد آن لازم نیست از نظر جنسی فعال باشید. همه زنان به دلیل آناتومی خود در معرض خطر سیستیت هستند (فاصله کوتاه از مجرای ادرار تا مقعد و دهانه مجرای ادرار تا مثانه).
  2. عفونت مجرای ادرار (اورتریت): این نوع عفونت ادراری زمانی رخ می‌دهد که باکتری دستگاه گوارش از مقعد به مجرای ادرار گسترش می‌یابد. همچنین از آنجایی که مجرای ادرار زنانه به واژن نزدیک است، عفونت‌های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک ، کلامیدیا و مایکوپلاسما می‌توانند باعث اورتریت شوند.

عوامل خطرزای عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری در زنان شایع است و بسیاری از زنان در طول زندگی خود بیش از یک بار عفونت را تجربه می‌کنند. عوامل خطرزا ویژه زنان برای عفونت ادراری عبارتند از:

سایر عوامل خطر UTI عبارتند از:

عوارض عفونت ادراری

هنگامی که عفونت‌های دستگاه ادراری تحتانی به موقع و به درستی درمان شوند، به ندرت عوارض ایجاد می‌کنند. اما اگر عفونت ادراری درمان نشود، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.
عوارض UTI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پیشگیری از عفونت ادراری

شما می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری اقدامات زیر را انجام دهید:

تشخیص عفونت ادراری

آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص عفونت‌های دستگاه ادراری عبارتند از:

درمان عفونت ادراری

آنتی بیوتیک‌ها معمولا خط اول درمان عفونت‌های دستگاه ادراری هستند. اینکه کدام داروها و برای چه مدت تجویز می‌شوند به وضعیت سلامتی و نوع باکتری موجود در ادرار شما بستگی دارد.

عفونت ساده:

داروهایی که معمولا برای UTIهای ساده تجویز می‌شوند، عبارتند از:

  1. تری متوپریم/سولفامتوکسازول
  2. فسفومایسین
  3. نیتروفورانتوئین
  4. سفالکسین
  5. سفتریاکسون

گروهی از داروهای آنتی بیوتیکی که به نام فلوروکینولون‌ها شناخته می‌شوند (مانند سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین)، معمولاً برای عفونت‌های ادراری ساده تجویز نمی‌شوند، زیرا خطرات این داروها عموماً از مزایای درمان عفونت‌های ادراری بدون عارضه بیشتر است. در برخی موارد، مانند عفونت مجاری ادراری پیچیده یا عفونت کلیه ، اگر گزینه‌های درمانی دیگری وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است یک داروی فلوروکینولون تجویز کند.
اغلب، علائم عفونت ادراری ظرف چند روز پس از شروع درمان برطرف می‌شود. اما ممکن است لازم باشد آنتی بیوتیک را برای یک هفته یا بیشتر ادامه دهید. کل دوره آنتی بیوتیک را طبق دستور مصرف کنید.
پزشک همچنین ممکن است یک داروی ضد درد (مسکن) تجویز کند که مثانه و مجرای ادرار را بی‌حس می‌کند تا سوزش هنگام ادرار را کاهش دهد. اما درد معمولاً بلافاصله پس از شروع آنتی‌بیوتیک تسکین می‌یابد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عفونت‌های مکرر:

اگر به طور مکرر عفونت ادراری دارید، پزشک ممکن است تجویز‌های درمانی خاصی را انجام دهد، مانند:

عفونت شدید:

برای یک عفونت ادراری شدید، ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی در بیمارستان داشته باشید.

امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد. همشهریان گرامی در صورتی که با چنین معضلاتی روبرو هستید؛ باید به یک سکس تراپیست در اصفهان مراجعه نمایید تا با دریافت راهکارهای مناسب از این افراد، بتوانید به زندگی جنسی خود سر و سامان دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی [ 1402-12-23 ]
من بعد از تزریق واکسن کرونا گرفتار این عفونت شدم به این صورت که درد در ناحیه پایین شکم دارم اونم فقط اول صبح ولی گرفتار التهاب پروستات شدم و در هنگام انزال در خواب با درد هست. ایا میشه در سونوگرافی پروستات طبیعی باشه ولی التهاب داشته باشه

مهری فرج الهی [ 1402-03-18 ]
من پرم الان ۶ سالشه جراحی هیپو سپادیاس کرده دو مرحله متاسفانه سوراخش که جراحی شده وسط دو بیضه هست که دوبار عمل کردم بازشده بخیه اش نگرفته دکتر ناطم اصفهان عملش کرد به نظر شما اگه بدارمش یه کم بزرگتر بشه بعد عملش کنم مشکلی براکله ومجرای ادرارش پیش نمیاد میخام اگه عملش کنم صدر صد خوب بشه اقای دکتردیگه اعصابش خیلی خراب شده بچه ام شما عملش می کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درماناعتیاد به فیلم های پورن و نحوه درمان

اگر تماشای پورنوگرافی به یک اعتیاد تبدیل می شود ، بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و می تواند برای شما مشکل ساز باشد. ... ادامه مطلب

مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی در مردان است که باروری، توده عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول های قرمز خون را تنظیم می کند. ... ادامه مطلب

ویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائمویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائم

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس با شیوع بالا است که می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین