منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیدکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / آزوسپرمی یکی از شایعترین علل ناباروری در مردان

آزوسپرمی یکی از شایعترین علل ناباروری در مردان

در هر یک میلی لیتر منی، حداقل ۲۰ میلیون اسپرم وجود دارد. ۵۰ درصد از اسپرم ها شکلی طبیعی دارند و حداقل ۳۰ درصد از آن ها حرکتی پیشرونده و رو به جلو دارند. اگر هر یک از موارد فوق دچار مشکل گردد، در مردان ناباروری ایجاد خواهد شد. در واقع اصلی ترین عامل ناباروری در مردان، مربوط به کیفیت و تعداد اسپرم ها خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر تعداد اسپرم در مردان کم تر از حالت طبیعی باشد،‌می توان با استفاده از روش لقاح مصنوعی آن را درمان کرد؛ اما مشکل اصلی زمانی رخ می‌دهد که به صورت کلی تعداد اسپرم در مردان صفر باشد که در اصطلاح پزشکي به آن آزواسپرمي (Azoospermia )می گويند.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

آزسپرمی یا بی نطفگی چیست؟

آزواسپرمی ، به اختلالی گفته می‌شود که در آن تعداد اسپرم های موجود در مایع منی، صفر باشد. از آنجا که عوامل خارجی بسیاری در آزواسپرمی موقت تأثیر گذارند، لذا تائید و تشخیص این اختلال باید از طریق آزمایش‌های مکرر در درازمدت انجام شود. حدود یک درصد از مردان و حدود 15درصد از مردان عقیم، به آزواسپرمی مبتلا هستند. آزواسپرمی ممکن است در نتیجه ی عدم تولید اسپرم یا عدم توانایی اسپرم برای حل شدن در مایع منی ایجاد شود، اما با توجه به نتایج آزمایشگاهی، گاهی هر دو مؤلفه در یک شخص وجود دارد. تشخیص اصلی این اختلال زمانی انجام می‌شود که، طی بررسی به روش میکروسکوپیک، هیچ اسپرمی در مایع منی وجود نداشته باشد.

آزوسپرمی

آزوسپرمی و عملکرد جنسی آقایان

طي سال هاي اخير پيشرفت هاي شگفت انگيزي در پي بردن به علل آزواسپرمي، اساس ژنتيکي آن و غلبه بر ناباروري اين افراد به کمک روشهاي کمک باروري صورت گرفته است؛ اما کيفيت زندگي اين افراد به طور عام و عملکرد جنسي آنها به طور خاص، کمتر بررسي شده است. عملکرد جنسي، از جنبه هاي مختلف يعني وضعيت نعوظ آلت تناسلي ، وضعيت انزال مايع مني، تمايل جنسي و فواصل نزديکي جنسي که هرکدام به تنهايي يا با همديگر ممکن است در يک فرد دچار اختلال شوند، قابل بررسي است.

طی مطالعات انجام شده بر روی مردانی که با ناباروری مواجه بودند؛ پس ازبيوپسي بيضه تحت بي حسي موضعي، با تکنيک استاندارد، و به اثبات رسیدن اختلال آزوسپرمی، به بررسی متغيرهاي ميل جنسي، نعوظ آلت تناسلي، انزال مايع مني، مدت زمان تا وقوع انزال، اوج لذت جنسي و دفعات مقاربت جنسی و بطور کلی عملکرد جنسي قبل از هرگونه اقدام تشخيصي ـ درماني پرداخته شد. همچنین معاينه باليني به منظور بررسي تظاهرات کاهش آندروژن انجام شد. آزمايش اسپرموگرام مطابق معيارهاي WHO بعمل آمد. سنجش هورموني شامل LH،FSH و PRL به روش IRMA انجام شد و سطح سرمي تستوسترون با راديوايمونواسي اندازه گيري شد.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

نتیجه این تحقیقات بیانگر این نکته بود که شيوع اختلالات جنسي در بيماران با آزواسپرمي غيرانسدادي، در حد شيوع اختلالات جنسي در جمعيت عمومي مي باشد؛ اما به دليل غالب بودن مشکل ناباروري در بيماران آزواسپرم، به اختلال عملکرد جنسي آنها کمتر توجه مي شود. توجه خاص به اين مشکلات به هنگام دنبال نمودن درمان ناباروري علاوه بر بهبود کيفيت زندگي، در برخي موارد درمان ناباروري را نيز اثر بخش تر خواهد کرد.

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت مجاری ادراری، سرطان‌های دستگاه ادراری ، بزرگی پروستات، ناباروری ، واریکوسل و ... به متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری در اصفهان مراجعه نموده و از مطلوب‌ترین نتایج درمانی، برای بیماری خود بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی قنبری عدیوی [ 1401-11-17 ]
عرض سلام و خسته نباشی میخواستم بدونم دلیل شکستگی اسپرم چی میتونه باشه ، دی اف آی من ۳۱.۷٪ است و نرمال چند است؟ اگر با دارو اوکی بشه دائمی هست یا بازم شکستگی اسپرم بوجود میاد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

شایعترین علت ناباروری در مردانشایعترین علت ناباروری در مردان

اگر زوجی طی یک سال با وجود داشتن رابطه جنسی، بدون روشهای جلوگیری، بارور نشوند در تعریف ناباروری قرار می‌گیرند. در حال حاضر با استفاده از روشهای جدید درمان ناباروری، تمامی زوجهای نابارور می توانند امکان فرزند دار شدن را در داخل كشور داشته باشند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین