منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسیجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / رعایت چه نکاتی به سلامت کلیه ها کمک می کند؟

رعایت چه نکاتی به سلامت کلیه ها کمک می کند؟

گفته می شود بیماری‌ های کلیوی قاتلان خاموش هستند . این بیماری‌ ها موجب از دست رفتن پیش‌ رونده عملکرد کلیوی و نارسایی کلیوی می‌ شوند و در نهایت بیمار برای ادامه زندگی به دیالیز یا پیوند کلیه نیازمند می‌ شود . نارسایی کلیوی مزمن بسیار رایج است و درمانی ندارد ، بنابراین پیشگیری تنها گزینه است . کشف زود هنگام و درمان به‌ موقع اغلب مانع از بدتر شدن نارسایی کلیوی مزمن می‌ شود و می‌ تواند نیاز به درمان قطعی را به تأخیر بیندازد یا از آن پیشگیری کند . با توجه به نکات فوق ، حفظ سلامت کلیه ها اهمیت بالایی دارد . در این مقاله به نکاتی اشاره می کنیم که رعایت آنها به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کنند .

کلیه ها خون را از وجود مواد زائد تصفیه می کنند . بعد از آن که خون در کلیه ها تصفیه شد ، از طریق سیاهرگ های کلیوی به گردش خون باز می گردد . کلیه ها میزان آب بدن را تنظیم کرده و در ساخت ویتامین D و برخی از هورمون ها نقش دارند .

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های کلیه و مجاری ادراری پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

رعایت چه نکاتی به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند ؟

از مصرف زیاد نمک خودداری نمایید :

نمک از طرق مختلف بر روی سلامتی انسان تاثیر می گذارد . در برخی افراد مصرف زیاد نمک می تواند سبب افزایش میزان پروتئین دفع شده در ادرار شود . مصرف زیاد نمک می تواند برای کلیه ها مضر بوده و یا اگر در حال حاضر به بیماری کلیوی مبتلا هستید سبب تشدید علائم بیماری شود .

اگر بیش از حد از نمک استفاده کنید شانس ابتلای شما به فشارخون بالا و سنگ های کلیوی افزایش می یابد . فشارخون بالا یکی از عوامل مهمی است که می تواند سبب ابتلا به بیماری های کلیوی شود . تشکیل سنگ در کلیه ها نیز می تواند به کلیه ها آسیب وارد کند .

سلامت کلیه

از مصرف شکر زیاد خودداری نمایید :

در افرادی که شکر زیاد مصرف می کنند ، پروتئین ها بیش از میزان طبیعی از کلیه ها دفع می شوند که این نشانه آسیب به کلیه ها است . شکر زیاد مانع از جذب مناسب کلسیم و سدیم شده و همین مسئله باعث ایجاد سنگ کلیه می‌ شود . مصرف بیش از اندازه شکر زمینه‌ ساز ابتلا به دیابت نوع دوم و در نتیجه نارسایی کلیه‌ است .

از استعمال دخانیات خودداری نمایید :

مصرف سیگار دلیل بسیاری از مشکلات جسمی است که سرطان کلیه یکی از آنها است . مصرف سیگار با کند ساختن جریان خون ، بر کلیه ها اثر می گذارد . همچنین استعمال سیگار و مصرف مواد الکلی ، فشار خون را افزایش داده و عامل اصلی بیماری های کلیوی است .

آب کافی بنوشید :

فرقی نمی‌ کند در چه فصلی از سال هستیم ( البته تابستان باید کمی بیشتر آب نوشید ) ، فرقی نمی‌ کند تشنه هستیم یا نه و فرقی نمی‌ کند نشسته‌ ایم یا تحرک بدنی داریم ، کلیه‌ های ما باید به قدری فعال باشند که رنگ ادرار زرد تیره و بوی آن تند نشود . نوشیدن مقدار کافی آب ، باعث دفع مناسب سموم بدن شده و کلیه‌ ها دچار کاهش رطوبت نمی‌ شوند . بنابراین هر روز به مقدار کافی آب ، دمنوش ، آبمیوه‌ طبیعی و سبزی و میوه تازه بنوشید و مصرف کنید .

نیاز روزانه بدن به آب ، یک‌‌ و‌‌‌ نیم تا دو لیتر است .

چکاب سالیانه انجام دهید :

بیماری‌ های کلیوی تا قبل از رسیدن به مرحله پیشرفته هیچ علامتی ندارند . مؤثر ترین ، اما متاسفانه کمتر استفاده‌ شده‌ ترین تشخیص زود هنگام و پیشگیری از بیماری های کلیه ، بررسی منظم کلیه‌ ها است . بررسی سالیانه کلیه‌ ها باید برای افراد پر خطری انجام شود که مبتلا به دیابت ، فشارخون بالا و چاقی هستند یا سابقه نارسایی کلیوی مزمن در خانواده‌ شان موجود است .

از خوردن نوشابه پرهیز نمایید :

اگر نوشابه در رژیم غذایی روزانه شما وجود دارد ، به احتمال زیاد به بیماری های کلیوی دچار خواهید شد . محققان طی یک مطالعه دریافتند ، زنانی که نوشابه مصرف می کنند ، پس از ۲۰ سال کلیه هایشان ۳۰ درصد کمتر در مقایسه با زنان دیگر کارایی دارد .

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

از استروئید های بدنسازی استفاده نکنید :

برخی از مردم استروئید های آنابولیک که دارو هایی هورمونی هستند را برای به دست آوردن عضلات حجیم تر استفاده می کنند . اما این دارو ها باعث زخم در بخش هایی از کلیه که خون را فیلتر می کنند می شوند .

ورزش کنید :

ورزش نیز همانند رژیم غذایی سالم از بروز چاقی ، دیابت و… که می توانند به کلیه ها آسیب بزنند جلوگیری می کند.

همان طور که بی تحرکی برای کلیه ها مضر است ، در صورتی که برای انجام ورزش آماده نباشید ، ورزش بیش از حد هم می تواند به کلیه ها آسیب وارد کند .

اگر قبلا ورزش نمی کردید سعی کنید به آرامی میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهید . شما باید حداقل ۵ روز در هفته و هر روز ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید .

از مصرف خودسرانه دارو ها خودداری نمایید :

دارو های ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در صورتی که بیش از حد مصرف شوند و یا برای طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند ، می توانند سبب آسیب کلیه ها شوند .

مصرف خودسرانه و یا طولانی مدت مهار کننده های پمپ پروتون نیز می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را افزایش دهد . این دارو ها به منظور درمان زخم های گوارشی و یا ریفلاکس ( سوزش سر دل ) تجویز می شوند .

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های حاد و مزمن کلیه، سرطان‌های دستگاه ادراری، بزرگی پروستات، ناباروری، واریکوسل و ... به متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری در اصفهان مراجعه نموده و از مطلوب‌ترین نتایج درمانی، برای بیماری خود بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اباببتاب [ 1402-08-05 ]
من 5 تا قرص ناپروکسن خوردم کلیه هام خیلی درده چیشده یعنی؟؟

هما [ 1402-06-25 ]
درود برشما من روماتیسم وپوکی استخوان دارم ۸ ساله مدام همراه داروهام کلسیم روزی یک عدد میخورم جدیدا گاهی کلیه سمت راستم موقع حرکت وجابجایی درد میکنه وپوست شکم همونجا میخاره آیا ممکنه کلسیم سنگ تولید کرده دکتر میگه باید همیشه بخورم لطفا راهنمایی کنین توآزمایش ادرار هنوز نگفتن مشکلی دارم باسپای

س م ر [ 1402-01-08 ]
تشکر مطالب خوبی بود استفاده کردم موفق باشید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

درمان تنگی مجرای ادراردرمان تنگی مجرای ادرار

هنگامی که زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت، مجرای ادرار را مسدود کند یا جریان ادرار را در آن کاهش دهد، فرد به اصطلاح دچار تنگی مجرای ادرار می‌شود و ممکن است با عوارض بیشماری روبرو شود. روشهای درمانی متعددی برای مبتلایان به این عارضه وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین