منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادمشاوره غیر حضوریکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / اختلالات مادرزادی حالب چه هستند؟

اختلالات مادرزادی حالب چه هستند؟

حالب نیز مانند دیگر ارگان های بدن می تواند دچار ناهنجاری های مادرزادی شود . در این مقاله به بررسی چند مورد از این ناهنجاری ها می پردازیم .

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان جهت ارائه اقدامات تشخیصی - درمانی انسداد حالب پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

حالب دوگانه

در این ناهنجاری ، دو حالب از کلیه فرد جدا می شود و ممکن است این دو حالب تا مثانه ادامه پیدا کنند و یا در میانه راه به هم بپیوندند و در نهایت یک حالب به مثانه وارد شود . در مواردی که حالب ها در میانه راه به هم متصل می شوند فرد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و به صورت اتفاقی در سونو یا سی تی اسکن تشخیص داده شود و نیاز به درمان ندارد اما در مواردی که هر دو حالب جداگانه به مثانه متصل می شوند بسته به محل ورود حالب ها به مثانه فرد ممکن است با درد پهلو ، عفونت ادراری ، بی اختیاری ادرار و نارسایی قسمتی از کلیه مراجعه کند که معمولا برای این بیماران درمان جراحی انجام می شود .

هیچ علت شناخته شده‌ ای برای این نقص مادرزادی وجود ندارد . این حالب اضافی فقط در یکی از کلیه‌ ها به وجود می‌ آید . حالب دوشاخه هم در نوزادان پسر و هم دختر اتفاق می‌ افتد ، اما معمولا در دختران شیوع بیشتری دارد . همچنین هنوز ثابت نشده است که عاملی در دوران بارداری باعث بروز این عارضه شود . حالب دوگانه به عنوان یک عارضه ارثی شناخته می‌ شود ( یعنی از والدین به فرزندان منتقل می‌ شود ) . اگر شما در زمان نوزادی با مشکل حالب دوگانه مواجه بوده‌ اید ، هر یک از فرزندان شما نیز به احتمال ۵۰ درصد ممکن است به این عارضه مبتلا شوند .

ناهنجاری های حالب

ریفلاکس ادرار

ریفلاکس ادراری عبارت است از برگشت ادرار از مثانه به حالب در حین پر شدن مثانه . ادرار پس از تولید شدن در کلیه توسط لوله هایی به نام حالب به مثانه منتقل و در آنجا تا هنگام دفع ، ذخیره می شود . در حالت طبیعی دریچه یک طرفه ای در محل اتصال حالب به مثانه جلوی برگشت ادرار را می گیرد . اگر این دریچه به درستی عمل نکند ؛ ادرار به داخل کلیه ها و حالب پس زده می شود و می تواند میکروب ها را از مثانه به کلیه برده و سبب عفونت کلیه شود .

لازم به ذکر است عفونت کلیه به ویژه در کودکان اگر سریع درمان نشود می تواند آسیب های جبران ناپذیری به کلیه زده و حتی سبب از کار افتادن کلیه و یا ایجاد فشار خون شود . هدف از درمان ریفلاکس نیز حفظ عملکرد کلیه از طریق جلوگیری ازعفونت ادراری است . عفونت ادراری همراه با تب ، شایع ترین تظاهر ریفلاکس ادرار است . گاهی ریفلاکس درتمام طول عمر فرد هیچ تظاهری پیدا نمی کند و تشخیص داده نمی شود . ریفلاکس با انجام عکس رنگی مثانه ( VCUG ) تشخیص داده می شود .

برگشت ادرار در بسیاری موارد به صورت خود به خود بهبود می یابد و تنها کاری که متخصص کلیه باید انجام دهد ؛ تجویز آنتی بیوتیک برای جلوگیری از بروز عفونت است . برای اجتناب از جراحی غیر ضروری ، جراح باید تجربه کافی داشته باشد تا بتواند بیمارانی را که در خطر عود عفونت هستند از آنهایی که احتمالا نیاز به جراحی نخواهند داشت تشخیص دهد . اگر با وجود تجویز آنتی بیوتیک باز هم فرد دچار عفونت شود ؛ نیاز به عمل جراحی خواهد بود .

اورتروسل

اورتروسل یک نقص مادرزادی است که کلیه ها ، حالب و مثانه را به خود درگیر می کند . در اورتروسل ، بخشی از حالب که به مثانه نزدیک است همچون یک بالون متورم می شود . همچنین ، دهانه ورودی حالب اغلب بسیار کوچک بوده و می تواند سبب انسداد جریان ادرار شود . این انسداد می تواند بر عملکرد و سلامت بخش مبتلای کلیه تاثیرگذار باشد .

درد کمر یا پهلو ، عفونت مجاری ادرار ، تب ، ادرار دردناک ، بوی چرک مانند ادرار ، درد شکمی ، وجود خون در ادرار ( هماچوری ) و تکرر ادرار از علائمی هستند که ممکن است برخی افراد مبتلا تجربه کنند . ولی به طور کلی اورتروسل معمولا علائمی را به همراه ندارد .

درمان اورتروسل بر اساس سن بیمار ، محل ابتلا در کلیه و وجود رفلاکس ادرار به کلیه ها انجام می شود . در برخی موارد ، بیش از یک فرایند درمانی نیاز است . امکان دارد در موارد غیر معمول پایش و عدم انجام فرایند های درمانی پیشنهاد شود .

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

حالب اکتوپیک یا نابجا

وقتی محل اتصال حالب به محل طبیعی خود یعنی مثانه نباشد به آن حالب اکتوپیک یا نابجاگفته می شود . یعنی حالب به جایی خارج از مثانه وصل می شود. در پسران معمولا حالب نابجا به مجرای خروجی ادرار ( لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کند) جایی نزدیک به پروستات وصل می شود و در دختران به دستگاه تولید مثل و یا به مجرای خروجی ادرار وصل می شود. حالب نابجا یا اکتوپیک اغلب با کلیه دوگانه همراه است یعنی دو حالب وجود دارد یکی به محل طبیعی و دیگری به صورت نابجا وصل یا تخلیه می شود. درمان حالب نابجا اغلب به صورت جراحی است .

مگااورتر

این ناهنجاری ناشی از انسداد در محل اتصال حالب به مثانه می باشد . این ناهنجاری در پسر ها ۴ برابر شایع تر بوده و حالب چپ بیشتر از راست گرفتار می شود . علائم آن غیراختصاصی و شامل هماچوری ، عفونت ، تب ، درد شکمی می باشد . در بیماران بدون علامت ، یک دوره تحت نظر قرار دادن مفید است ، چرا که حدود نیمی از بیماران به طور خود به خودی بهبودی پیدا می کنند .

برای درمان اختلالات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. برای دریافت نوبت با شماره‌ تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید و جهت رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

علت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسیعلت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسی

ارکیوپکسی برای اصلاح بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم انجام می شود، وضعیتی که در آن یک یا هر دو بیضه در موقعیت مناسب خود در کیسه بیضه نزول نکرده اند. ... ادامه مطلب

شایعترین بیماریهای کلیهشایعترین بیماریهای کلیه

بیماری های کلیه انواع مختلفی دارند و هرکدام از این بیماری ها می توانند سیستم ادراری را با مشکل روبرو کنند و باید بسیار جدی گرفته شوند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین