منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیجراحی میکروسکوپیک ناباروریجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / انسداد حالب چیست و چگونه درمان میشود؟

انسداد حالب چیست و چگونه درمان میشود؟

حالب به لوله ای گفته می شود که مسئول انتقال ادرار از کلیه ها به سوی مثانه است . انسداد حالب ها می تواند باعث تورم و یا آسیب رسیدن به کلیه ها شود . این عارضه ممکن است در هر سنی به وجود بیاید ، همچنین انسداد مجاری ادرار می تواند به صورت نادر در جنین مشاهده شود . در این مقاله به بررسی علل ، علائم و درمان انسداد حالب می پردازیم . انسداد حالب ، گرفتگی یا انسداد در یک یا دو حالبی است که ادرار را از کلیه‌ ها به مثانه می‌ برند .

آنچه در این مطلب میخوانید

انسداد حالب عارضه نسبتا شایعی است ولی چون قابل درمان است ، به ندرت شاهد بروز علائم شدید هستیم . هر گونه انسداد در مسیر حالب ، راه خروجی کلیه ها را مسدود می کند و در حقیقت عملکرد کلیه را مختل می سازد . انسداد می تواند کامل و یا نسبی باشد . در هر دو مورد هر چه زمان انسداد طولانی تر باشد احتمال بازگشت عملکرد کلیه کمتر می شود ، بنابراین عامل انسدادی حالب هر چه سریعتر باید برطرف گردد .

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های کلیه و مجاری ادراری پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم انسداد حالب

انسداد مجاری حالب ممکن است دارای علائم یا نشانه هایی باشد . علائم و نشانه ها بستگی به مکان انسداد ، جزئی یا کامل بودن انسداد ، سرعت گسترش آن و یک یا دو طرفه بودن آن دارد .

نشانه ها و علائم احتمالا شامل موارد زیر است :

انسداد حالب

در صورت بروز مشکلات زیر لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید :

علل انسداد حالب

انسداد حالب ممکن است در اثر موارد زیر ایجاد شود :

  1. دوپلیکاسیون حالب : حالب لوله‌ ای است که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌ کند . در این مشکل شایع مادرزادی به یک کلیه دو حالب متصل می‌ شود ؛ حالب دوم می‌ تواند نرمال باشد یا اینکه فقط به‌ طور جزئی تکامل ‌یافته ‌باشد . اگر هر دو حالب عملکرد مناسبی نداشته ‌باشند ، می تواند منجر به برگشت ادرار به کلیه و به دنبال آن آسیب به کلیه شود .
  2. وجود ناهنجاری در محل اتصال حالب به کلیه یا مثانه : این ناهنجاری در جریان ادرار اختلال ایجاد می کند . یک اتصال نامناسب بین حالب و کلیه ، ممکن است باعث تورم و سرانجام از کار افتادن آن شود . این ناهنجاری می‌ تواند مادرزادی باشد یا می‌ تواند همراه با رشد طبیعی کودک و در نتیجه‌ آسیب یا زخم و یا در موارد نادر از یک تومور ، توسعه یابد . یک اتصال نامناسب بین حالب و مثانه نیز ممکن است باعث برگشتن ادرار به کلیه‌ ها شود .
  3. اورتروسل :تنگی بیش‌ از حد حالب که مانع جریان یافتن ادرار به‌ صورت طبیعی شود ، موجب ایجاد یک برجستگی کوچک به نام اورتروسل در حالب می‌ گردد . این برجستگی معمولا در بخشی از حالب ایجاد می‌ شود که مجاور مثانه قرار دارد . اورتروسل از جریان یافتن ادرار جلوگیری می‌ کند ، باعث بازگشت ادرار به کلیه‌ ها می‌ گردد و در نتیجه باعث آسیب به کلیه ها می شود .
  4. فیبروز خلف صفاقی :این ناهنجاری نادر ، زمانی اتفاق می‌ افتد که بافت فیبروز در ناحیه‌ پشت شکم رشد می‌ کند . این بافت فیبروز ممکن است در اثر سرطان ، یا مصرف دارو های خاصی باشد که برای درمان میگرن استفاده می‌ شوند . فیبر ها ممکن است حالب را احاطه کرده و مسیر عبور اوره را مسدود کنند و سبب برگشت اوره به کلیه شوند .
  5. سنگ‌ های حالب
  6. یبوست شدید
  7. تومورهای سرطانی و غیرسرطانی
  8. رشد بافت داخلی مثل بافت اندرومتریوز در خانم‌ ها
  9. تورم بلند مدت دیواره‌ حالب ، که معمولا بر اثر بیماری‌ هایی مثل توبرکلوزیس یا عفونت‌ های انگلی اتفاق می‌ افتد

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان انسداد حالب

هدف از درمان انسداد حالب ، حذف انسداد و در صورت نبود امکان حذف عامل انسدادی باز کردن مسیر حالب برای جلوگیری از آسیب کلیوی و یا ترمیم کلیه است . در صورتی که عفونت وجود داشته باشد در کنار روش های درمانی ، ممکن است از آنتی بیوتیک نیز استفاده شود .

اگر انسداد حالب باعث درد شدید شود ممکن است به یک روش اورژانسی برای تخلیه ادرار از بدن به طور موقت و از بین بردن مشکلات ناشی از انسداد نیاز باشد . استفاده از استنت حالب و نفروستومی ( تعبیه لوله تخلیه برای کلیه از طریق پوست ) از این دسته می باشند .

روش جراحی برای برطرف کردن انسداد حالب ممکن است به صورت باز ، اندوسکوپیک یا لاپاراسکوپیک انجام گیرد که انتخاب آن بستگی به علت ایجاد کننده انسداد و شرایط عمومی بیمار دارد . تفاوت اصلی میان این روش های جراحی ، زمان بهبودی پس از عمل و تعداد و اندازه برش های مورد استفاده برای جراحی است.

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های حاد و مزمن کلیه، سرطان‌های دستگاه ادراری ، بزرگی پروستات ، ناباروری ، واریکوسل و ... به متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری در اصفهان مراجعه نموده و از مطلوب‌ترین نتایج درمانی، برای بیماری خود بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی [ 1402-08-25 ]
سلام وقت بخیر جواب سونوگرافی مادرمن بصورت زیر است : اتساع خفیف در سیستم پیلوکالیسیل و پروگزیمال حالب کلیه سمت راست مشاهده میشود که با تخلیه مثانه برطرف نشده است و کلیه ها دارای نواحی اکوژن کوچک به صورت پراکنده بصورت 2 تا 3 میلی متر میباشد که نشان دهنده میکرولیتیازیس در هر دو کلیه است، پس از تخلیه مثانه میزان 87 میلی متر رزیدو ادراری مشاهده شد که قابل توجه است علائم : درد شکم و پهلو، سوزش و تکرر ادرار و تخلیه نشدن کامل ادرار

مهری [ 1402-06-12 ]
سلام وخسته نباشید من ۳ماه است که سوزش ادرار دارم وحلا دوروز است که خیلی شدید یعنی انسداد ادرار دارم تا حالا پیش ۸ دکتر رفتم به من گفتند که عفونت ادارا ادرار داری خوب میشی آنتونیو تیک به من دادن ولی من نتیجه ای ازشون نگرفتم سوزش ادرار م بدتر شده بطوری که به زور ۳ قطره میان حالا ۲ و۳ روز که من اینطوری ام به نظرتون من مشکلم چیه

فاضل مظفری نیا [ 1401-11-07 ]
سلام خسته نباشید مدتی است از درد کلیه ومجاری ادار به شدت درد دارم سونو کامل گرفتم آزمایش ادرار دادم دارو کامل مصرف کردم اما دردم شدید تر شده لطفاً راهنمایی بفرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ های ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. ... ادامه مطلب

قرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آنقرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آن

یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری مصرف قرص اورژانسی می باشد که خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین