منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلواریکوسلمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / سندروم های درد ادراری - تناسلی مزمن کدامند؟

سندروم های درد ادراری - تناسلی مزمن کدامند؟

سندرم درد ادراری - تناسلی مزمن که با نام دیگر درد مزمن لگن یا CPP شناخته می شود؛ یک درد مداوم و پایدار است که در ساختار های مربوط به لگن در زنان و یا مردان احساس می شود. در این زمان هیچ عفونت و یا آسیب شناسی مشخص و اثبات شده ای که بتواند مسبب این درد باشد وجود ندارد. در این مقاله به بررسی دقیق و کامل تر سندرم های درد ادراری-تناسلی مزمن می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

در طی چند سال اخیر پژوهشگران تمرکز زیادی بر مکانیزم های انتهایی عضو داشته اند؛ مثل شرایط عفونی و التهابی. پس از انجام پژوهش های بالینی و حیوانی به این نتیجه رسیده اند که تعداد کثیری از این مکانیزم ها مربوط به سیستم عصبی مرکزی می باشد.درست است که یک محرک محیطی مانند درد قادر به شروع شدن این سندرم می باشد، مکانیزم های درد با پدیده های متعدد حســی، عملکردی، رفتاری و روانی دیگر مرتبط است. این مجموعه پدیده ها اساس و پایه سندرم های درد ادراری-تناسلی را می سازند و لازم است که از طریق مراقبت چند سیستمی و چند مراقبتی درمان شوند.

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های دستگاه ادراری پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

این بیماری چه عللی می تواند داشته باشد؟

درد در این بیماری چگونه است؟

لازم به ذکر است که این درد باید حداقل 6 ماه مداوم حس شود تا بتواند نشانه ای از این بیماری باشد. به این معنا که این درد می تواند به صورت دوره ای بیش تر از 6 ماه وجود داشته باشد مانند درد در دوره ی قاعدگی. 6 ماه یک زمان انتخابی است چرا که 3 ماه نمی تواند مدت زمان کافی ای برای درد باشد. توجه کنید که اگر مکانیزم های درد حساسیت مرکزی و غیر حاد به دقت ثبت شده باشند، می توان بدون در نظر گیری از مدت زمان درد آن را یک درد مزمن تلقی کرد. قاعدگی دردناک اگر مداوم باشد می تواند جزو این گروه از سندرم ها قرار بگیرد.

سندروم های درد ادرای تناسلی

این بیماری ممکن است چه عواقب منفی ای داشته باشد؟

این سندرم ها چگونه دسته بندی می شوند؟

احساس درد در این سندرم ها ممکن است در یک عضو واحد یا نه در چندین عضو دیده شود. بر همین طبق این سندرم را به دو گروه تقسیم می کنند.

End organ

در این دسته، سندرم بر یک عضو واحد متمرکز است. احتمال بودن مکانیزم های محیطی وجود دارد. تعدیل سیستم عصبی مرکزی بسیار پر اهمیت است و معمولا ارتباط سیستمیک هم دیده می شود.

CPPS

در این دسته بیمار درد را در چند ناحیه از لگن احساس می کند.

مشخص شده عضوی که در آن درد احساس می شود ممکن است مرکز تولید کننده درد نباشد پس بر این دسته بندی اشکال وارد می شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوامل مستعد کننده این سندرم

در ادامه به بررسی چند سندرم که مربوط به این دسته اند می پردازیم.

  1. سندرم درد پروستات : این سندرم که با نام پروستاتیت نیز شناخته می شود یک اختلال شایع میان مردان است که هنگام ادرار کردن دردی احساس می کنند. متاسفانه علت این درد هنوز ناشناخته است.
  2. سندرم درد مثانه: این بیماری که معمولا زنان را درگیر می کند با علائمی مانند تکرر ادرار، سوزش ادرار و... همراه است. علت بیماری هنوز ناشناخته است و به همین دلیل درمان قطعی برای آن وجود ندارد؛ پزشکان سعی می کنند با روش های درمانی عوارض این بیماری را کاهش دهند.
  3. سندرم درد اسکرتوم: وقوع درد مداوم یا دوره ای مکرر در اسکرتوم است که ممکن است با علائم نشان دهنده ی اختلال جنسی یا مجاری ادرار مرتبط باشد. این سندرم به اقدام درمانی زودهنگام نیاز دارد. مهم ترین علت نگرانی تورشن بیضه است که در صورت تاخیر در رسیدگی و درمان می تواند سبب تخریب غیرقابل برگشت بافت بیضه شود.
  4. سندرم درد مجرای ادرار: عفونت های واگیردار جنسی، غذاها، محرک ها، مقاربت جنسی و... ریسک فاکتور های این سندرم می باشند که سبب بروز یک سری علائم مانند درد کمر، درد هنگام ادرار ، ناراحتی در ناحیه شکم، نیاز بیش از حد معمول به ادرار و... می شوند.
  5. سندرم درد واژنی: درد در واژن یا دستگاه تناسلی خارجی معمولا به علت عفونت یا ترومای ناشی از زایمان و یا جراحی است.

همشهریان عزیز، برای درمان بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود؛ به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

کلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه استکلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه است

کلیتوریس یکی از قسمت های ناحیه شرمگاهی می باشد که متشکل از هزاران رشته عصبی می باشد و به عنوان مهم ترین عضو زنانه و منبع لذت جنسی شناخته می شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین