کلینیک درمان اختلالات جنسیجراحی میکروسکوپیک واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / درباره سرطانهای کلیه، مثانه، پروستات، آلت تناسلی و مجاری ادراری آقایان

درباره سرطانهای کلیه، مثانه، پروستات، آلت تناسلی و مجاری ادراری آقایان

سيستم ادراري آقايان وظيفه دارد تا خون را فيلتر كرده و ادرار را بعنوان ماده‌ی زائد توليد كند. اندام‌هايي كه به طور کلی در اين سيستم نقش دارند شامل كليه‌ها، لگنچه‌هاي كليوي (renal pelvis)، حالب، مثانه و مجاري ادراري است. سرطان سيستم ادراري آقايان شامل هر گونه رشد غيرطبيعي در سلول‌هاي سازنده‎‌ي سيستم ادراري آقايان بعلاوه‎‌ي بيضه‌ها، ‎‌‎پروستات و آلت تناسلی مي‌شود. علائم عمومی سرطان در این اندام‌ها شامل درد، عفونت مجاری ادراری، وجود خون در ادرار و احساس توده در این اندام است که باعث می‌شوند فرد به پزشک مراجعه کند.

در صورتی که این علائم در مراحل اولیه تشخیص داده‌شوند معمولا قابل درمان هستند. مانند هر نوع سرطان دیگر، هدف اصلی در درمان سرطان‌های سیستم ادراری آقایان نیز حذف تومورهای سرطانی است و از روش‌های مختلف مانند پرتودرمانی (از بین بردن سلول‌های سرطانی با پرتو ایکس)، شیمی‌درمانی و ... استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی سرطان در هر بخش از سیستم ادراری آقایان می‌پردازیم .

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های دستگاه ادراری مردان پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

سرطان مثانه

مثانه اندامی است که وظیفه دارد تا ادرار را تا زمان دفع در خود ذخیره کند. سرطان مثانه یک سرطان نسبتا شایع است که در مردان بیشتر از زنان بروز می‌کند و مردان بالای شصت سال نیز بیشترین درصد بروز را دارند. سرطان مثانه در مردان سیگاری، مردانی که دفعات متعددی به عفونت مثانه دچار می‌شوند، مردانی که در معرض پرتوهای خطرناک قرار می‌گیرند و نیز مردانی که با مواد شیمیایی خطرناک و داروهای خاص مربوط به شیمی‌درمانی در ارتباط باشند بیشتر از سایر مردان مشاهده می‌شود.

علائم سرطان مثانه :

تشخیص و درمان سرطان مثانه :

برای تشخیص سرطان مثانه نیاز به تست ادرار است. سایتوسکوپی نیز روشی است که برای تشخیص سرطان مثانه به کار می‌رود. در این روش ابزار مشاهده‌ی سلول‌های بدن از طریق لوله‌های مجاری ادراری وارد بدن می‌شوند. در صورتی که هر گونه بافت مشکوک به سرطان مشاهده شود قسمتی از بافت برداشته شده و آزمایشات مربوط به تشخیص سلول سرطانی بر روی این بیوپسی انجام می‌گیرد.
تومورهای کوچک که از محدوده‌ی مثانه فراتر نرفته‌اند و بر روی دیواره‌ی مثانه باقی مانده‌اند را ‌می‌توان از دیواره‌ی مثانه حذف کرد.

تومورهای بزرگتر که بیشتر از محدوده‌ی مثانه گسترش یافته‌اند و به درون دیواره‌ی مثانه نیز کشیده‌شده‌اند ممکن است نیاز به روش‌های درمانی تکمیلی داشته‌باشند. گاهی لازم است تا مثانه بطور کامل برداشته‌شود که در اینصورت نیاز خواهدبود تا مسیر دفع ادرار تغییر یابد. راه‌های دیگر درمان سرطان مثانه شامل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ایمنوتراپی است. همچنین باید توجه داشت که سرطان مثانه احتمال عود مجدد دارد و افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند باید بطور پیوسته زیر نظر متخصص باشند.

سرطان های دستگاه ادراری مردان

سرطان کلیه :

کلیه اندامی است که در دو طرف بدن و به سمت پشت شکم قرار گرفته‌است و مانند فیلتری هوشمند، خون را تصفیه می‎کند و ادرار را تولید و به مثانه می‌ریزد. سرطان کلیه به هرگونه رشد غیرطبیعی سلولها در کلیه اشاره دارد که ممکن است در بافت و یا لوله‌های موجود در کلیه ایجاد شود. بسیاری از سرطان‌های کلیه در مراحل اولیه تشخیص داده‌می‌شوند که فرایند درمان آنها را تسهیل کرده و از گسترش سرطان به سایر بافت‌ها جلوگیری می‌کند.

گرچه دلیل اصلی سرطان کلیه مشخص نیست اما فاکتورهای خطر مختلفی شناسایی شده‌اند که در ایجاد سرطان کلیه نقش دارند. از جمله این فاکتورها می‌توان به افزایش سن، مصرف دخانیات، چاقی، بیماری‌های کلیوی و دیالیز مداوم، فشار خون بالا، سابقه‌ی خانوادگی، مصرف بیش از اندازه از مسکن‌ها از جمله بدون تجویز پزشک، ابتلا به لنفوما، برخی مواد شیمیایی مانند بنزن، کادمیوم و حشره‌کش‌ها و برخی سندروم‌های ژنتیکی مانند توبروز اسکلروزیس، کارسینومای familial papillary renal cell و ... اشاره کرد.

علائم و راه تشخیص سرطان کلیه :

معمولا سرطان کلیه در مراحل اولیه دارای علائم خاصی نمی‌باشد و علائم زمانی خود را نشان می‌دهند که تومور به حد کافی بزرگ شده‌باشد. از جمله‌ی علائم سرطان کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص سرطان در ۸۵ درصد مواقع زمانی صورت می‌گیرد که تومورها هنوز کوچک هستند. برای تشخیص سرطان‌کلیه از تست‌های زیر استفاده می‌شود:

روش درمانی سرطان کلیه :

سرطان آلت تناسلی :

آلت تناسلی مردان اندامی است که وظیفه‌ی انتقال اسپرم‌ها (سلول‌های جنسی مردان) به خارج از بدن را برعهده دارد. سرطان آلت تناسلی به رشد غیرطبیعی و بیش‌از اندازه‌ی سلول‌های سرطانی در آلت تناسلی گفته می‌شود. این نوع سرطان بسیاد نادر است و کمتر از یک درصد تمام سرطان‌های مردان در آمریکا را شامل می‌شود. نشان داده‌شده‌است که ختنه‌کردن در هنگام تولد خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی را در مردان کاهش می‌دهد. دلایل ایجاد این نوع سرطان دقیق مشخص نیست اما اصلی ترین فاکتورهای خطر شامل موارد زیر است:

علائم و راه‌های تشخیص سرطان آلت تناسلی در مردان:

اصلی‌ترین علائم سرطان آلت تناسلی مردان شامل موارد زیر است:

پزشک با بررسی‌های فیزیکی و برداشتن بیوپسی از بافت و آزمایش آن سرطان آلت را تشخیص می‌دهد. برای تشخیص مرحله‌ی پیشرفت سرطان ممکن است از سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی و یا سونوگرافی جهت تصویربرداری از ساختارهای درونی آلت تناسلی مردان استفاده شود.

روش‌های درمانی سرطان آلت تناسلی مردان:

روش درمانی به وضعیت جسمانی فرد، مرحله‌ی پیشرفت سرطان و اندازه‌ی تومور وابسته است. روش استاندارد درمانی شامل برش بافت سرطانی از آلت تناسلی مردان است. گاهی نیز از شیمی‌درمانی در مرحله‌ی صفر سرطان آلت تناسلی مردان استفاده می‌شود. پرتودرمانی نیز بنا به تشخیص پزشک ممکن است استفاده شود.

صفحه اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

سرطان پروستات :

پروستات اندامی است که در مسیر لوله‌های ادراری مردان قرار گرفته و وظیفه دارد تا مایع منی را از نظر غذایی غنی کند تا مشکلی برای اسپرم‌های مردان در طی انزال به وجود نیاید. سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در مردان است و بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال بروز می‌کند و خوشبختانه بیشتر آن‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند. توصیه می‌شود تا مردان در سنین ۵۰ و بالاتر، تست PSA را بصورت منظم انجام دهند تا در صورت ایجاد سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده‌شود.

فاکتورهای خطر بروز سرطان پروستات:

علائم سرطان پروستات :

سرطان پروستات رشد آهسته‌ای دارد و ممکن است تا در ابتدا علامتی بروز ندهد. همچنین بزرگی پروستات و سرطان پروستات علائم مشترکی دارند و بنابراین تشخیص نوع بیماری باید به درستی صورت بگیرد تا از روش درمانی مناسب بهره گرفته‌شود. اصلی‌ترین علائم سرطان پروستات شامل موارد زیر است:

روش تشخیص سرطان پروستات :

تست PSA: این روش آزمايشگاهی با آزمایش خون وجود آنتی‌ژن ویژه‌ی پروستات را تشخیص می‌دهد. اگر میزان PSA بالا باشد نشانگر وجود مشکلی در پروستات است.
تست DRE: در این روش تست معمول، پزشک انگشت خود را از طریق مقعد به داخل رکتوم روده وارد می‌کند. با توجه به اینکه پروستات در کنار رکتوم قرار دارد پزشک می‌تواند با انگشت خود وجود بافت غیرطبیعی را احساس کند. البته این روش برای تومورهای بسیار کوچک کارامد نیست و روش PSA روش قابل‌ اعتمادتری است.
در صورتی که پزشک به وجود مشکلی در پروستات مشکوک باشد ممکن است تست‌های تکمیلی مانند سونوگرافی، بیوپسی، سی‌تی اسکن، ام‌آر‌آی و ... را جهت اطمینان کامل تجویز کند.

درمان سرطان پروستات :

سرطان مجاری ادراری در دستگاه ادراری آقایان :

مجاری ادراری لوله‌ها و مجراهایی هستند که وظیفه‌ی انتفال ادرار بین بخش‌های مختلف سیستم ادراری مانند کلیه به مثانه یا مثانه به الت تناسلی را بر عهده دارند. ایجاد سلول‌های سرطانی و بدخیم در سلول‌های مجاری ادراری بصورت نادر رخ می‌دهد و میزان بروز آن در مردان بیشتر از زنان است. این سلول‌ها ممکن است از محل اصلی خود جابجا شوند (متاستاز) و بافت‌های اطراف را نیز سرطانی کنند.

فاکتورهای خطر در سرطان مجاری ادراری آقایان

برخی فاکتورها احتمال بروز سرطان مجاری ادراری را افزایش می‌دهند. از جمله‌ی شناخته‌شده‌ترین فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم سرطان مجاری ادراری آقایان:

در ابتدا ممکن است سرطان مجاری ادراری آقایان موجب درد نشود و با پیشرفت این بیماری شاهد فرایند ادرار دردناک در فرد باشیم. وجود خون در ادرار نیز یکی دیگر از نشانه‌های سرطان مجاری ادراری آقایان است. در صورتی که غده‌ی سرطانی بزرگ باشد ممکن است موجب انسداد مجرای اداراری شده و فرایند دفع ادرار را بطور کامل مختل کند. بطور کلی علائم سرطان مجاری ادراری آقایان شامل موارد زیر است:

تشخیص و درمان سرطان مجاری ادراری آقایان

اولین روش تست ادرار است. در صورتی که در ادرار فرد اثراتی از سلولهای غیرطبیعی باشد آزمایش با وسیله‌ای به نام سایتوسکوپ تکمیل می‌گردد. سایتوسکوپ وسیله‌ای است که بوسیله‌ی آن امکان مشاهده‌ی مجاری اداری فراهم می‌شود. همچنین ممکن است پزشک به بررسی بیوپسی نیز توصیه نماید. برای تشخیص گسترش سرطان از روش‌های عکسبرداری مانند CT scan، ام‌آر‌آی و پرتو ایکس استفاده می‌شود. روش درمانی سرطان مجاری ادراری آقایان نیز با جراحی و برش بافت سرطانی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی صورت می‌گیرد.

جراحی میکروسکوپیک واریکوسل در اصفهان توسط دکتر پیمان صالحی، دارای بورد تخصصی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان، قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

راههای درمان اختلال نعوظ در مردانراههای درمان اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ و ناتوانی در برقراری روابط جنسی، یکی از شایعترین مشکلات بین زوجین است که در صورت عدم ریشه یابی و درمان، می‌تواند پایه‌های زندگی را سست نماید ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب