منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / تشخیص بیماری پریاپیسم

تشخیص بیماری پریاپیسم

برای اینکه آلت تناسلی مردانه به حالت نعوظ در بیاید لازم است تا دیواره‌ی سرخرگ‌های آن از انقباض در آمده و خون بیشتری را به ساختار اسفنجی آلت وارد نمایند. همزمان با شل‌شدن دیواره‌ی سرخرگ‌ها و جاری‌شدن خون بیشتر به ساختار آلت تناسلی، دریچه‌های موجود در سیاهرگ‌ها نیز بسته می‌شوند که باعث تجمع خون در آلت تناسلی می‌شوند. در این حالت آلت تناسلی به حالت نعوظ باقی می‌ماند. زمانی که تحریک رفع می‌شود دریچه‌های سیاهرگی باز می‌شوند، خون از آلت تناسلی خالی شده و دوباره آلت تناسلی از حالت نعوظ به حالت معمولی خود باز می‌گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

پریاپیسم (priapism) زمانی ایجاد می‌شود که جریان نامتعادل و غیرطبیعی خون باعث ایجاد نعوظ آلت تناسلی مردان به مدت بیشتر از 4 ساعت شود. این حالت که اغلب با درد همراه است معمولا بدون تحریک جنسی ایجاد می‌شود. اگر چه پریاپیسم در تمام رده‌های سنی، حتی نوزادان بروز می‌کند اما بیشترین میزان بروز آن در مردانی در سنین 5 تا 10 سال و 20 تا 50 سال است.

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های دستگاه تناسلی مردان پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم اصلی پریاپیسم شامل موارد زیر است

بطور کلی پریاپیسم به 2 دسته زیر طبقه‌بندی می‌شود

1. پریاپیسم با جریان پایین: این حالت که پریاپیسم ایسمیک نیز نام دارد می‌تواند بصورت مداوم تکرار شود. این حالت زمانی ایجاد می‌شود که خون در حفره‌های موجود در آلت تناسلی به دام می‌افتد. گرچه این حالت در افرادی که بیماری خاصی ندارند نیز بروز می‌کند اما در مردانی که به کم‌خونی داسی‌شکل، لوسمی و مالاریا مبتلا هستند بیشتر رخ می‌دهد. در این حالت زمانی که نعوظ ایجاد می‌شود ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد اما با گذر زمان نعوظ‌ها به تعداد دفعات بیشتر و مدت زمان طولانی‌تر رخ می‌دهد.

2. پریاپیسم با جریان بالا: برخی علائم این حالت با حالت جریان پایین مشترک هستند و اصلی‌ترین تفاوت آن با پریاپیسم با جریان پایین این است که در این حالت آلت تناسلی دچار درد نمی‌شود. این حالت، شکل نادرتر پریاپیسم بوده و علت آن معمولا آسیب رگ‌های خونی در آلت تناسلی است.

پریاپیسم چیست و چگونه درمان میشود؟

دلایل ایجاد پریاپیسم

برخی دلایل دیگر پریاپیسم شامل موارد زیر است:

تشخیص بیماری پریاپیسم

در صورتی که فرد احساس کند دچار پریاپیسم شده‌است بهتر است با پزشک متخصص مشورت نماید و او را از مدت زمان معمول نعوظ خود، مدت زمان اختلال در نعوظ و مصرف داروهای مجاز و مواد غیرمجاز آگاه کند. تست‌های تکمیلی شامل موارد زیر است:

  1. تست خون: این آزمایشات برای بررسی اختلالات خونی، بدشکلی‌های سلول‌های خونی و میزان اکسیژن خون بکار می‌رود.
  2. تست سم‌شناسی ادرار: این آزمایش جهت ارزیابی سطح مواد مخدر بکار گرفته‌می‌شود.
  3. تست سونوگرافی داپلر: این روش میزان جریان خون در آلت تناسلی را نشان می‌دهد.
  4. آرتریوگرام: در این حالت با استفاده از پرتو ایکس و رنگ مخصوص مصنوعی که وارد رگ می‌شود از مسیرهای شریانی تصویربرداری می‌شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان پریاپیسم

هدف نهایی همه‌ی روش‌های درمانی این است که نعوظ از بین برود و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کند. در پریاپیسم ایسمیک به دلیل محبوس‌شدن خون به مدت طولانی در فضای بسته، میزان اکسیژن آن کاهش یافته و می‌تواند منجر به آسیب‌ بافت‌های آلت شود. اگر این آسیب‌ها افزایش یابند نتیجه‌ی نهایی ممکن است فیبروز آلت و ناتوانی در نعوظ باشد. بنابراین لازم است تا روش‌های درمانی به سرعت به کار گرفته‌شوند. در صورتی که فردی احساس کند دچار پریاپیسم شده‌است بهتر است به درمان اورژانسی از طریق پزشک متخصص بپردازد و از درمان خانگی پرهیز کند.

همشهریان عزیز، برای درمان بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود؛ به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدربانی [ 1402-03-04 ]
ممنون ازاطلاعات مفیدی که باشتراک گذاشته اید

بهمن میرشکاری [ 1400-06-24 ]
سلام.من افسردگی دوقطبی دارم.لاموژین100وشباترانکوپین100میخورم.نعوظم تا3دیقه اول نزدیکی خوبه بدبحالت خاب میره.تیافیل20میخورم هفته یبارزنمم سردشده ازرابطمون وآلتم 9یا10سانته ونازک وازین ناراحته.کمک میخام

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می رسد، مغز سیگنالی دریافت می کند و به شما فرمان می دهد که باید ادرار کنید. ... ادامه مطلب

قرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آنقرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آن

یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری مصرف قرص اورژانسی می باشد که خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین