منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / سرطان کلیه چه علائمی دارد؟

سرطان کلیه چه علائمی دارد؟

تومور سرطانی کلیه یکی از موذی ترین تومور ها است که در اغلب مواقع علیرغم انتشار به مناطق دیگر بدن ، هیچ علامت و نشانه ای ندارند و بیشتر اوقات به صورت اتفاقی و در بررسی ها و چکاب کلیه با سونوگرافی و یا سی تی اسکن تشخیص داده می شوند . از مشخصات بد این تومورهای سرطانی ، مقاوم بودن آن ها به شیمی درمانی و رادیوتراپی است . سرطان کلیه یکی از ۱۰ سرطان شایع است و اغلب ، مردان بالای ۵۰ سال را گرفتار خود می کند .امروزه شایع ترین علائم سرطان کلیه کم خونی ، خستگی ، کاهش وزن ، کاهش اشتها و تب است .در این مقاله به بررسی علائم سرطان کلیه می پردازیم .

برای درمان اختلالات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. برای دریافت نوبت با شماره‌ تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید و جهت رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید.

علائم معمول سرطان کلیه :

در بیشتر افراد ، نشانه‌ های اولیه‌ ای برای بروز سرطان دیده نمی‌ شود ؛ اما با بزرگ شدن تومور ها نشانه‌ هایی ظاهر می‌ شوند و بسیاری از تشخیص ها بر اساس آزمایش های تصویر برداری قبل از بروز علائم انجام می شود .

کم خونی :

کم خونی در حال حاضر شایع ترین علامت سرطان کلیه است و در ۲۰ تا ۴۰ درصد از افرادی که سرطان کلیه تشخیص داده می شود کم خونی وجود دارد . در کلیه ها طی فرآیندی به نام اریتروپوئیزیس ، پروتئینی به نام اریتروپوئیتین ساخته می شود که باعث تولید سلول های قرمز خون در مغز استخوان می شود . در افراد مبتلا به سرطان کلیه کاهش تولید این پروتئین باعث می شود گلبول های قرمز به اندازه کافی تولید نشوند .

در مقابل ، ممکن است برخی از افراد به دلیل افزایش تولید اریتروپوئیتین توسط سلول های سرطانی کلیه ، تعداد گلبول های قرمز قابل توجهی داشته باشند . به این علائم سندرم paraneoplastic گفته می شود که به دلیل تولید مواد یا هورمون ها توسط سلول های سرطانی رخ می دهد .

سرطان کلیه

وجود خون در ادرار :

خون در ادرار که به نام هماچوری شناخته می شود ، یکی از علائم بارز ابتلا به سرطان کلیه است . اغلب حتی مقدار بسیار کمی خون در ادرار ، می تواند باعث تغییر رنگ آن شود . گاهی اوقات خون در ادرار آن قدر ناچیز است که تنها با آزمایش ادرار می توان آن را تشخیص داد . البته عواملی مانند عفونت مثانه ، سنگ کلیه ، کیست ، یا التهاب نیز باعث وجود خون در ادرار می شود . به هر حال در صورت مشاهده این علامت باید سریعا به پزشک مراجعه کرد .

گفته می شود ، فقط در حدود ۱۰ درصد از مردم در حال حاضر علائم کلاسیک سه گانه خون در ادرار ، درد پهلو ، و یک توده در پهلو در هنگام تشخیص دیده می شود و هنگامی که این موارد وجود دارد ، تومور معمولا قبلا متاستاز کرده است ( گسترش یافته است ) .

درد پهلو :

درد ممکن است در ناحیه کمر ، پهلو یا شکم ایجاد شود و از درد خفیف تا یک درد شدید و ضربان دار متفاوت باشد . درد در پهلو که بدون آسیب دیدگی رخ می دهد ، همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد .
تقریباً ۴۰ درصد از مبتلایان به سرطان کلیه در طی دوره بیماری دچار درد می شوند ، اما درد پهلو به عنوان علامت بروز این بیماری کمتر دیده می شود .

وجود توده در شکم :

وجود توده در شکم می تواند علامت هشداردهنده ابتلا به سرطان کلیه باشد . در برخی مطالعات توده پهلو ( توده ای در ناحیه پشت ، کمر یا شکم ) در ۴۵ درصد از مبتلایان ، به سرطان کلیه منتهی شده است . حس کردن توده کلیوی سخت است چون بیشتر در اعماق شکم وجود دارد . کشف این توده ، پزشک را وادار به سفارش آزمایش هایی مانند سونوگرافی و سی تی اسکن می کند . البته توجه داشته باشید که اغلب این توده ها همیشه نشان دهنده ابتلا به سرطان نیستند .

کاهش وزن غیر عمدی :

کاهش وزن غیر عمد یک علامت شایع سرطان کلیه است که در زمان تشخیص در حدود یک سوم از افراد رخ می دهد . برای مثال از دست دادن ۵ درصد یا بیشتر از وزن بدن در مدت زمان ۶ تا ۱۲ ماه کاهش وزن غیر منتظره یا غیر عمدی محسوب می شود .

خستگی :

خستگی یک علامت شناخته شده در مورد اغلب سرطان ها است . خستگی ناشی از سرطان با خستگی معمولی تفاوت دارد و با خواب و استراحت برطرف نمی شود . این خستگی با فعالیت های روزمره و طبیعی تداخل دارد و می تواند فرد را تحریک پذیر و ضعیف کند . هرگونه خستگی غیرمعمول باید به اطلاع پزشک رسانده شود .

کچکسی :

کچکسی (Cachexia) نوعی سندروم است که با کاهش وزن ، از دست دادن اشتها و از دست دادن حجم عضلات مشخص می شود . تصور می شود که در حدود ۳۰ درصد از افرادی که به سرطان کلیه مبتلا شده اند ، کچکسی وجود دارد . همچنین اعتقاد بر این است که کچکسی علاوه بر اینکه یک علامت برجسته است ، عامل اصلی مرگ و میر در حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به سرطان است .

از دست دادن اشتها :

از دست دادن اشتها ، همراه یا بدون کچکسی یا کاهش وزن ، علامت شایع سرطان کلیه است .

تب :

تب یک علامت شایع سرطان کلیه است که در زمان تشخیص در حدود یک سوم از افراد دیده می شود . ممکن است تب پیوسته باشد یا منقطع ، اما بدون علائم واضح عفونت بروز می کند . همیشه در مواجه با تب با منبع ناشناخته لازم است به پزشک مراجعه کنید .

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

فشار خون بالا :

کلیه ها هورمون هایی تولید می کنند که در تنظیم فشار خون نقش دارند در نتیجه فشار خون بالا می تواند علامت وجود سرطان کلیه باشد . همچنین فشار خون بالا هم به نوبه خود باعث آسیب بیشتر به کلیه ها می شود .

تورم در مچ پا و پاها :

نقش دیگر کلیه ها تنظیم تعادل مایعات در بدن است . سرطان کلیه یا به طور کلی بیماری های کلیوی می توانند در این تنظیم اختلال ایجاد کنند و باعث جمع شدن مایعات و تورم مچ پا و پا ها شوند .

گر گرفتگی :

گرگرفتگی یا قسمت هایی که در آن پوست قرمز می شود ، همراه با احساس گرما یا حتی سوزش صورت ، گردن یا اندام ها ، یک علامت بارز است .

متاسفانه اغلب علائم بالینی سرطان کلیه ، تا رسیدن به مراحل پیشرفته خود را نشان نمی دهند . به همین دلیل مهم است که در صورت مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده ، به پزشک مراجعه کنید . اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان را دارید ، تسریع مراجعه به پزشک در شما اهمیت چند برابر دارد . به یاد داشته باشید که بسیاری از علائم اهمیت خاصی ندارند و با بسیاری از بیماری های خوش خیم در ارتباط هستند. با این وجود در صورت داشتن هر کدام از علائم عنوان شده، به پزشک مراجعه کنید.

جراحی میکروسکوپیک واریکوسل در اصفهان توسط دکتر پیمان صالحی، دارای بورد تخصصی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان، قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :پروین نوروزی [ 1403-01-05 ]
با سلام و احترام. آیا کسیکه توده خوش خیم در کلیه سمت چپش هست، میتونه آبجوی بدون الکل و آب ولرم زیاد برای از بین بردن توده استفاده کنه؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین. تشکر

فاطمه محمودی [ 1402-09-30 ]
باعرض سلام همسرمن یک ساله نارسایی کلیه داره ۲ماه دیالیزشدحالاکراتینش ۲هست چندماهه دیالیزنمیشه ولی ۲۰روزه خیلی زیادخون ادرارمیکنه عوض ادرارفقط خون میادنه کم خیلی زیادهمراه باتکه گوشت ولخته الان دوروزه خون ادرارش سیاهه وغلیظه نمیدونیم چکارکنیم ایناعلامت چیه لطفاماراراهنمایی کنین اگه بخواهین میتونم عکس خون رابراتون بفرستم

نعیم هاشیمی [ 1402-09-07 ]
سلام جناب دکتر. چند وقت است خواهرم بسیار از کلیه خود شکایت دارد بعضی اوقات ادرارش با خون همراهه لطفاً مرا راهنمایی کنید

یاسی [ 1402-07-17 ]
سندروم نفروتیک نشانه ای از سرطان کلیه محسوب میشه؟؟؟

فرنیا [ 1402-07-09 ]
سلام من ۱۷ سالمه و چند تا از این علائم رو دارم ممکنه که به این سرطان مبتلا باشم؟

رسول نوروزی [ 1402-05-03 ]
باسلام پدرم آزمایش سیتی داده گفتن که یه توده داخل معدش هست و سری باید عمل شه .

مستر ایکس [ 1401-06-19 ]
با عرض سلام و خسته نباشید مادر بزرگ من سرطان پوست داشت روی بینینش بد خیم بود دکتر درش اورد الان چند وقته که دوباره از سه جای صورتش در اومده البته یکی که قطعا اونه اون دو تا احتمالا و اینکه کلیش درد میکنه و شکمش هم باد کرده ایا احتمال داره سرطان به کلیش ریشه داده باشه ممنون میشم جواب بدین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خوابعلت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

نعوظ صبحگاهی زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی با خون پر شده و فرد با نعوظ از خواب بیدار می شوید و این یک اتفاق کاملا طبیعی است. ... ادامه مطلب

علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین