منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / آشنايي با سنگهای ادراری و روش های پيشگيری و درمان آنها

آشنايي با سنگهای ادراری و روش های پيشگيری و درمان آنها

سنگ‌های سیستم ادراری از جنس مواد داخل ادرار تشکیل شده‌اند و محل ایجاد آن‌ها نیز ممکن است هر جایی از مجرای کلیه تا مثانه را شامل شود. اندازه و تعداد سنگ‌های سیستم ادرار منفاوت است و ممکن است اندازه‌ی آنها کوچک یا بزرگ و در تعداد کم یا زیاد باشند. منشا تشکیل این سنگ‌ها در نتیجه‌ی عملکرد کلیه است که خون را تصفیه و مواد زائد آن را جدا و دفع می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

گاهی به دلیل نقص در سیستم دفعی بدن این مواد زائد به درستی دفع نشده و تجمع آنها سنگ‌های کلیوی را می‌سازند. سنگ‌های کلیوی در مردان ۳ برابر زنان احتمال تشکیل دارند. جنس و نوع سنگ‌های کلیوی متفاوت است اما اغلب آنها از جنس کلسیم هستند. برخی از این سنگهای کلسیمی به دلیل بالابودن مقدار ماده‌ای به نام اگزالات تشکیل می‌شوند که میل ترکیبی بالایی با کلسیم داشته و به راحتی سنگ کلیه را ایجاد می‌کند. سنگ‌های سیستم ادراری بیشتر در مردان بالای 50 سال شایع است و شایع‌ترین علائم آن تغییر رنگ ادرار و درد هنگام ادرارکردن را شامل می‌شود. همچنین وجود خون در ادرار نیز می‌تواند به دلیل سنگ سیستم ادراری باشد.

برای درمان اختلالات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. برای دریافت نوبت با شماره‌ تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید و جهت رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید.

انواع سنگ‌های سیستم ادراری

سنگ‌های کلسیمی:

همانطور که اشاره گردید بیشتر سنگ‌های مجاری ادراری از اجنس سنگ‌های کلسیمی بوده و ساختار آنها اگزالات کلسیم است. اگزالات در اسفناج، ریواس، قهوه، شکلات و گوجه‌فرنگی وجود دارد. سیترات ماده‌ای است که مانع تشکیل سنگ می‌شود و زمانی که حجم آن در ادرار کم باشد احتمال ایجاد سنگ کلسیمی بالا خواهدبود. سایر دلایل ایجاد سنگ کلسیمی شامل حجم پایین ادرار، بالابودن غلظت کلسیم در ادرار، بالابودن غلظت اگزالات در ادرار، افزایش سطح اسیداکریک خون فرد، بالابودن میزان هورمون‌های پارانیروئیدی، جراحی‌های چاقی، بیماری‌ها و مشکلات کلیوی، بیماری‌های التهابی روده‌ و ... اشاره کرد.

انواع سنگ‌های سیستم ادراری

سنگ‌های اسیداوریکی:

دلیل ایجاد این نوع سنگ‌ها بالابودن میزان اسیداوریک در ادرار است و در نتیجه‌ی کم‌آبی بدن ایجاد می‌شود. مثلا زمانی که در یک روز گرم فرد فعالیت شدیدی انجام می‌دهد و یا هنگام تب‌کردن، احتمال تشکیل این نوع سنگ‌ها بالا می‌رود. در افراد مبتلا به بیماری نقرس نیز این سنگ ها به وفور مشاهده می‌شوند. صدف، ماهی، گوشت و قارچ از جمله‌ی مواد غذایی هستند که احتمال ایجاد این نوع سنگ‌ها را افزایش می‌دهند.

سنگ‌های استراوایتی:

این نوع سنگ‌ها در افرادی که برای مدت طولانی از سوند مثانه استفاده می‌کنند شایع‌تر است. این نوع سنگ‌ها که سنگ‌های ناشی از عفونت نیز نام دارند به دنبال عفونت ایجاد می‌گردند و حاوی منیزیوم آمونیوم فسفات و کلسیم فسفات هستند و در خانم‌ها شیوع بیشتری نسبت به آقایان دارند. به دلیل اینکه میزان بروز عفونت امروزه به شدت کاهش یافته‌است، بروز این نوع سنگ نیز کاهش یافته‌است.

سنگ‌های سیستئنی:

این نوع سنگ‌ها که به ندرت ایجاد می‌شوند در برخی بیماری‌های مادرزادی که کلیه‌ها به دلیل نقص عملکردی، ماده‌ای به نام سیتین را بیش از اندازه دفع می‌کنند ایجاد می‌شود. برای این حالت عملا مهارکننده‌ای برای جلوگیری از ایجاد سنگ وجود ندارد و توصیه‌ی اصلی برای پیشگیری، مصرف بیش از حد مایعات است.

سنگ‌های دارویی:

برخی از داروها نیز در صورتی که بیش از اندازه مصرف شوند یا کلیه‌ها توان کافی برای دفع آنها را نداشته‌باشند، می‌توانند در سیستم ادراری ایجاد سنگ کنند. از جمله‌ی این داروها می‌توان به ویتامین‌های دی و ث، مکمل‌های کلسیمی، داروهای مسهل، برخی داروهای ضد صرع مانند استازولامید و توپیرامات و برخی داروهای خلط‌آور مانند تریامترن، سولفادیازین، آفدیرین و سودوآفدیرین اشاره کرد.

صفحه اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

راه‌های پیشگیری از ایجاد سنگ سیستم ادراری

بهترین راه پیشگیری از ایجاد این نوع سنگ‌ها، نوشیدن مایعات فراوان است. آبمیوه‌های حاوی سیترات نیز خطر ایجاد سنگ‌های سیستم ادراری را کاهش می‌دهند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که آب پرتقال بیش از آب هر میوه‌ای در پیشگیری از تشکیل سنگ سیستم ادراری موثر است.دفع ادرار به حالت نشسته نیز به دلیل تخلیه‌ی بهتر مثانه خطر ایجاد سنگ‌هاس سیستم ادراری را کاهش می‌دهد.

همشهریان عزیز، برای بهره‌مندی از بهترین درمان‌ بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟چه مدت می شود ادرار خود را نگه داشت؟

اساساً یک خط نامرئی پر شدن در مثانه شما وجود دارد که وقتی ادرار به آن نقطه می رسد، مغز سیگنالی دریافت می کند و به شما فرمان می دهد که باید ادرار کنید. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین