منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلدکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسی

سن ابتلا به سرطان بیضه

سرطان بیضه رشد غیرطبیعی یاخته‌های بیضه می‌باشد که به صورت یک توده سفت که در بیشتر موارد دردی هم ندارد؛ بروز پیدا می‌کند. این بیماری اغلب یک بیضه را درگیر می‌کند اما گاهی ممکن است هر دو بیضه را دچار نماید.

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های دستگاه تناسلی مردان پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

سن ابتلا و علائم سرطان بیضه

سرطان بیضه شایعترین بدخیمی در مردان 20 تا 35 ساله است اما ممکن است در هر سنی دیده شود. مهم‌ترین چیزی که این بیماری را خطرناک می‌کند بدون درد بودن در مراحل اولیه است. به همین دلیل این عارضه بیشترین شباهت را به سرطان پستان دارد که در این سرطان نیز مراحل اولیه بیماری اغلب بدون علامت طی می‌شود. اگر بخواهیم اولین علائم سرطان بیضه را نام ببریم؛ باید به همان توده سفت بدون درد و تغییرات ظاهری در شکل بیضه اشاره کنیم.

به همین دلیل پایش بیضه ها بویژه در حمام و کنترل تغییرات ظاهری این عضو، می‌تواند نقش موثری در تشخیص به موقع و موفقیت در درمان سرطان بیضه داشته باشد. نشانه‌های اولیه ابتلا به این سرطان، تورم و غیر عادی شدن ظاهر بیضه‌ها است و خود فرد با معاینه بیضه ها می‌تواند پی به نشانه‌های آن ببرد. در این بیماری، بیضه مبتلا معمولاً به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می‌کند. در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علائم درد پشت، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سرفه، تنگی نفس، درد استخوان یا تورم اندام‌ها مراجعه می‌نمایند.

بیضه نزول نکرده یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان بیضه

در برخی افراد که بیضه آنها پایین نیامده ( بیضه نزول نکرده ) و در محل طبیعی خود قرار نگرفته است خطر ابتلا به سرطان بیضه بیشتر از افراد عادی است. این خطر حتی پس از جراحی همچنان باقی می‌ماند. ولی جراحی و پایین آوردن بیضه در صورت ابتلای فرد به سرطان امکان تشخیص هر چه سریعتر بیماری را فراهم می نماید و در این شرایط مراحل درمانی با امکان موفقیت بیشتری طی خواهند شد.

آدرس اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

همانطور که گفته شد؛ مهمترین گام در تشخیص زود هنگام سرطان بیضه معاینه بیضه ها و حساسیت به تغییرات این عضو از دستگاه تناسلی توسط خود فرد است. بهترین زمان معاینه هنگام حمام کردن است که پوست کیسه بیضه شل می‌باشد. با لمس دقیق بیضه‌ها بین انگشت شست وسایر انگشتان هر گونه تغییر ظاهری و سفتی بیضه باید مد نظر قرار گیرد. پس از مشاهده هر تغییری در بیضه ها توصیه می‌شود به پزشک مراجعه نمایید.

در صورت ابتلا به سرطان بیضه، پزشک متخصص در معاینه توده ای سفت و بدون درد در بیضه لمس می‌کند و با انجام سونوگرافی بیضه‌ها و آزمایشات لازم تشخیص، قطعی می‌گردد. لازم به ذکر است تاخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند باعث پیشرفت و گسترش سرطان بیضه به سایر نقاط بدن گردد و درمان این بیماری را بسیار مشکل نماید.

مراحل مختلف سرطان بیضه

  1. سرطان محدود به بیضه
  2. سرطان محدود به غدد لنفاوی شکم
  3. سرطان علاوه بر بیضه و غدد لنفاوی شکم به سایر نقاط بدن مانند ریه، کبد و مغز گسترش بافته است.
ابتلا به سرطان بیضه

درمان‌های سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه بسته به میزان پیشرفت بیماری متفاوت است. درمان مشترک در تمام موارد خارج کردن بیضه مبتلا به سرطان با جراحی است. سایر درمان‌ها بر اساس میزان گسترش و نوع سرطان انجام می‌گردد. این درمان‌ها عبارتند از: شیمی درمانی، اشعه درمانی و جراحی وسیع شکمی برای خارج کردن غدد لنفاوی شکم . در صورتی که بیضه سمت دیگر سالم باشد خارج کردن یک بیضه تاثیری در عملکرد جنسی و باروری بیمار ندارد.

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت و سنگ های مجاری ادراری، سرطان‌های دستگاه ادراری، بزرگی پروستات ، ناباروری ، واریکوسل و ... به متخصص کلیه و مجاری ادراری در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شهزاد صفدری [ 1401-07-24 ]
سلام بیضیه های من یا که سه تا است و یا یکیش خیلی کلان استم هیچ نمیدانم و من را خیلی نگران کرده است

محمود [ 1400-06-02 ]
سلام یکی از بیضه هام افتاده تره و احساس میکنم بزرگتر است

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

واریکوسل عارضه ای است که بر سیاهرگ های کیسه بیضه تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناباروری در مردان شود. ... ادامه مطلب

رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

تغذیه و سنگ های کلیوی باهم ارتباط مستقیم دارند، بنابراین یکی از راهکارهای مقابله با سنگ کلیه این است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. ... ادامه مطلب

علت خارش بیضه چیست؟علت خارش بیضه چیست؟

بیشترین علل خارش بیضه مربوط به بیماری پوستی گال و عفونت های قارچی است ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین