منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسیجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / عدم نزول بیضه یا کریپتورکیدیسم

عدم نزول بیضه یا کریپتورکیدیسم

در دوران جنینی، بیضه‌ها درون شکم قرار دارند و بعد از هفته 28 جنینی به داخل کیسه بیضه‌ها نزول می‌یابند. در حدود 3% نوزادان رسیده و 30% نوزادان نارس بیضه (ها) در زمان تولد داخل کیسه بیضه قرار ندارند و در اصطلاح عارضه بیضه نزول نکرده وجود دارد. 30% موارد به صورت دوطرفه است. معمولا پس از تولد تا یکسالگی بیشتر این بیضه ها نزول پیدا می کنند و فراوانی آن هنگام یک سالگی 1% می‌باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

محل این بیضه‌ها ممکن است داخل کانال اینگوینال (بالای ریشه آلت) یا داخل شکم باشد که با معاینه و کمک سونوگرافی امکان تشخیص آن وجود دارد. در صورتی که تا سن یکسالگی بیضه‌ها پایین نیایند، باید با روش جراحی نسبت به پایین آوردن آن اقدام نمود (به این عمل جراحی، ارکیوپکسی گفته می‌شود). در موارد بیضه‌های شکمی یا بیضه‌های نزول نکرده دوطرفه، می توان از روش لاپاروسکوپی کمک گرفت.

علت عدم نزول بیضه

علل بیضه نزول نکرده (کریپتورکیدیسم)

در نوزدان پسری که به کریپتورکیدیسم مبتلا هستند؛ اما هیچ ناهنجاری دیگری در دستگاه تناسلی ندارند، نمی‌توان علتی پیدا کرد، و این یک نقص مادرزادی متداول و غیر قابل توضیح است. ترکیبی از ژنتیک، سلامت مادر و عوامل محیطی ممکن است نظم هورمون‌هایی که بر رشد بیضه‌ها تأثیر دارند را مختل کند. و به همین دلیل بیضه در جای درست خود قرار نگیرد. موارد زیر ریسک ابتلا به بیضه نزول نکرده را افزایش می‌دهند :

تشخیص کریپتورکیدیسم یا بیضه نزول نکرده

بیضه نزول نکرده از نظر علائم بسیار شبیه وضعیتی به نام بیضه برگشتی (retractile testis) از نهان‌ بیضگی است، که شایع‌تر از بیضه‌های نزول نکرده می‌باشد و نیازی به جراحی ندارند. در مردان عادی، با شل شدن یا انقباض عضله کرماستر، بیضه در کیسه بیضه به سمت پایین یا بالاتر حرکت می‌کند، این رفلکس کرماستریک در پسران شیرخوار بسیار فعال‌تر از مردان بزرگسال است. تشخیص بیضه قابل برگشت در کیسه بیضه از موقعیتی که در مجرای تحتانی اینگوینال وجود دارد دشوار است.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان کریپتورکیدیسم یا بیضه نزول نکرده

بر اساس برخی مطالعات، ریسک سرطان بیضه در مبتلایان به بیضه نزول نکرده افزایش می یابد. همچنین بیضه نزول نکرده ممکن است موجب ناباروری شود میزان ناباروری در بیضه نزول نکرده یکطرفه 6% و در موارد دوطرفه 38% می باشد. به همین دلیل این بیماری حتما باید درمان شود. درمان اصلی کریپتورکیدیسم به دلیل احتمال بالای برطرف شدن خود به خودی، تحت نظر گرفتن است. در صورت عدم بهبود و اگر بیضه های اینگوینال بعد از 4-6 ماه نزول نکنند، جراحی اورکیوپکسی موثر است.

همشهریان عزیز، برای بهره‌مندی از درمان‌ بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود به متخصص اورورلوژِی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اسماعیل بلوچ [ 1402-11-16 ]
۳۸سلالمه تک بیضه، نمی دونم چکارکنم

نظرمحمدبلوچ [ 1400-08-20 ]
عدم نزول بیضه دارم تک بیضه هستم ویک بیضه درکشاله ران مشاهده میشه هنوز به هیچ پزشکی مراحعه نکردم ۳۶سالمه آخه روم نشده به یکی بگم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهانروشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهان

یکی از رایج ترین انواع عفونت های آمیزشی که از طریق نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود ، عفونت یا ویروس اچ پی وی می باشد ... ادامه مطلب

علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین