منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسیمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / سنگ های سیستم ادراری کدامند؟

سنگ های سیستم ادراری کدامند؟

سنگ های ادراری از جنس مواد داخل ادرار بوده و ممکن است در هر قسمت دستگاه ادراری از کلیه گرفته تا مثانه ایجاد شوند. اندازه سنگ های سیستم ادرای متغیر است و در مورد تعداد نیز ممکن است یک یا چند سنگ بطور هم زمان تشخیص داده شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

احتمال ابتلا به سنگ های سیستم ادراری در مردان میانسال بسیار بیشتر از زنان است و احتمال عود نیز وجود دارد. تقسیم بندی سنگ های سیستم ادراری میتواند بر اساس جنس، نوع سنگ، سن بیمار و نیز محل سنگ باشد که در ادامه این مطلب به آنها اشاره خواهد شد.

برای درمان اختلالات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در اصفهان، می‌توانید به کلینیک دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی مراجعه نموده و از خدمات درمانی این مرکز بهره مند گردید. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره‌ تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید و جهت رزرو نوبت اینترنتی کلیک کنید.

تقسیم بندی سنگ های دستگاه ادراری

سنگ های سیستم ادراری بر اساس مشخصه هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد؛ تقسیم بندی می‌شوند. تشخیص این این مولفه ها می‌تواند در انتخاب بهترین روش درمان سنگ های دستگاه ادراری نقش داشته باشد و مراحل درمان را تسریع کند.

جنس سنگ

شایع ترین نوع سنگ های سیستم ادراری شامل اگزالات كلسیم، فسفات كلسیم، اسید اوریكی، عفونی و سیستئینی است.

محل قرارگیری سنگ

به طور معمول محل تشكیل و ایجاد سنگ در كلیه ها بوده و سپس این سنگ در صورتیكه راهی برای خارج شدن از كلیه داشته باشد، وارد حالب شده كه مجرای بین كلیه و مثانه بوده و معمولا در این هنگام است كه دردهای شدید ایجاد شده و بیمار به پزشك مراجعه می كند و معمولا سنگ موقعی كه در كلیه است درد زیادی تولید نمی كند. در بیمارانی كه راه خروج ادرار از مثانه مشكل داشته باشد مثل افراد مبتلا به بزرگی پروستات ، سنگ می تواند در مثانه تولید شود .

سنگ های سیستم ادراری کدامند؟

سن بیمار

معمولا سنگ های سیستم ادراری در افراد بالغ تظاهر می كند؛ هر چند در تمام سنین می تواند دیده شود.

اینستاگرام دکتر صالحی

درمان سنگ های سیستم ادراری

روش درمان سنگ های دستگاه ادراری، بستگی مستقیم به محل سنگ، اندازه، جنس سنگ، و مشخصات بیمار دارد. امروزه اكثر این بیماران بدون عمل جراحی باز درمان می شوند. درمان رایج و برتر در سنگ های كلیه زیر 2 سانتی متر سنگ شكنی برون اندامی بوده كه به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود.
برای درمان سنگ های حالب ( مجرای بین كلیه و مثانه) در صورتیكه این سنگ ها در طی دوره زمانی مشخص كه توسط پزشك اورولوژیست تعیین می‌گردد، دفع نشوند، شامل سنگ شكنی برون اندامی (ESWL) و یا درون اندامی (TUL) و به صورت نادر جراحی باز است.

پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ های دستگاه ادراری

اكثر افرادی كه یك بار دچار سنگ كلیه می شوند، مجددا دچار آن در طول عمر خود خواهند شد. درمان پیشگیرانه سنگ های سیستم ادراری وابسته به جنس سنگ می باشد، ولی یك اصل مهم مصرف مایعات به خصوص آب به میزان کافی در طول شبانه روز است.

جراحی میکروسکوپیک واریکوسل در اصفهان توسط دکتر پیمان صالحی، دارای بورد تخصصی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان ، قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :باباجانیان [ 1402-06-14 ]
آقای دکتر بعد از درمان نیاز به دوران نقاهت هست یا خیر ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه استکلیتوریس چیست و نحوه تحریک کلیتوریس در زنان چگونه است

کلیتوریس یکی از قسمت های ناحیه شرمگاهی می باشد که متشکل از هزاران رشته عصبی می باشد و به عنوان مهم ترین عضو زنانه و منبع لذت جنسی شناخته می شود. ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان سرطان حالبعلائم و روشهای درمان سرطان حالب

سرطان حالب یک نوع نادر از سرطان است که رشد سلولهای غیرطبیعی است و می تواند با هم رشد کرده و توده هایی به نام تومور تشکیل دهد. ... ادامه مطلب

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین