منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلواریکوسلمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / برگشت یا ریفلاکس ادراری چیست ؟

برگشت یا ریفلاکس ادراری چیست ؟

ریفلاکس ادراری عبارتست از برگشت ادرار از مثانه به حالب در حین پرشدن مثانه. ادرار پس از تولید شدن در کلیه توسط لوله هایی به نام حالب به مثانه منتقل و در آنجا تا هنگام دفع، ذخیره می شود. در حالت طبیعی دریچه یک طرفه ای در محل اتصال حالب به مثانه جلوی برگشت ادرار را می گیرد . اگر این دریچه به درستی عمل نکند؛ ادرار به داخل کلیه ها و حالب پس می زند و می تواند میکروبها را از مثانه به کلیه برده وسبب عفونت کلیه شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

لازم به ذکر است عفونت کلیه بویژه در کودکان اگر سریع درمان نشود می تواند آسیبهای جبران ناپذیری به کلیه زده و حتی سبب از کار افتادن کلیه و یا ایجاد فشار خون شود . هدف از درمان ریفلاکس نیز حفظ عملکرد کلیه از طریق جلوگیری از عفونت ادراری است .

درمان جراحی و غیرجراحی برگشت ادرار در اصفهان توسط دکتر پیمان صالحی، متخصص کلیه و مجاری ادراری انجام می‌پذیرد. لطفا جهت هماهنگی و تعیین وقت با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم برگشت ادرار

ریفلاکس به چند طریق میتواند تظاهر یابد. شایعترین تظاهر آن به صورت عفونت ادراری همراه با تب است. بنابراین لازم است در هر فردی که دچار تب بدون علت مشخص می شود؛ به فکر عفونت ادراری بود و با انجام آزمایش ادرار آن را تشخیص داد. عفونت ادراری در کودکان بزرگتر و بزرگسالان علاوه بر تب، با سوزش ادرار و درد پهلو نیز همراه است. بنابراین تشخیص عفونت ادراری دراین حالت ساده تر است .

گاهی هنگامی که جنین در رحم مادر است، سونوگرافی ورم کلیه ها را نشان میدهد. در این صورت نوزاد باید پس از تولد تحت بررسی قرار گیرد. چرا که علت این ورم در بسیاری موارد ریفلاکس است و اگر به موقع تشخیص داده نشود؛ میتواند سبب عفونت آسیب کلیه شود.

گاهی نیز ریفلاکس درتمام طول عمر فرد هیچ تظاهری پیدا نمی کند وتشخیص نیز داده نمی شود . تشخیص ریفلاکس با انجام عکس رنگی مثانه (VCUG) داده می شود. برای این کار یک سوند کوچک در مجرای ادراری قرار داد و مثانه با ماده حاجب پر می شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان برگشت ادرار

برگشت ادرار در بسیاری موارد به صورت خودبه خود بهبود می یابد و تنها کاری که متخصص کلیه و مجاری ادراری باید انجام دهد؛ تجویز آنتی بیوتیک است تا از بروز عفونت پیشگیری نماید. برای اجتناب از عمل غیر ضروری، جراح باید تجربه کافی داشته باشد تا بتواند بیمارانی را که در خطر عود عفونت هستند از آنهایی که احتمالا نیاز به عمل نخواهند داشت تشخیص دهد.اگر علیرغم تجویز آنتی بیوتیک باز هم فرد دچار عفونت شود؛ نیاز به عمل جراحی خواهد بود.

ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار

درمان جراحی ریفلاکس ادرار

درگذشته برای درمان برگشت ادرار، تنها راه انجام جراحی بود. اما در سالهای اخیر عمل جراحی بسته (آندوسکوپیک ) نیز معرفی شده است. درعمل باز برشی در پائین شکم داده ومثانه باز می شود سپس حالبها از مثانه جدا خواهند شد. موفقیت این روش حدود 95 درصد است ولی فرد به مدت یک هفته پس از عمل باید سوند داشته باشد. از عوارض آن درد و سوزش و انقباضات خودبه خودی مثانه است که معمولا پس از خارج کردن سوند بهبود می یابد .

عمل آندوسکوپیک یا بسته با تزریق ژلهای خاصی در زیر محل ورود حالب به مثانه انجام می گیرد. برای این منظور ابتدا دستگاهی موسوم به سیستوسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه شده و از طریق آن محل مناسب برای تزریق انتخاب می شود. سپس سوزن خاصی از طریق دستگاه فوق وارد مثانه شده و تزریق بوسیله آن انجام می شود.

در صورتیکه بیمار پس از یک بار عمل بسته بهبود نیابد؛ می توان عمل بسته را تکرار نمود و یا عمل باز انجام داد. مزیت عمده عمل بسته در این است که بیمارپس از عمل درد و ناراحتی بسیار کمتری را تجربه می کند و از روز بعد از عمل می تواند به زندگی عادی خود باز گردد، اما ایراد آن در هزینه بالاتر وموفقیت اندکی کمتر است. نکته مهم اینجاست که عمل آندوسکوپیک باید توسط جراحی انجام شود که تجربه بالایی در انجام آن داشته باشد.

نکته بسیار مهم دیگر این است که اگر فرد اختلال عملکرد مثانه و یا یبوست دارد، این مشکلات باید قبل از عمل توسط جراح کشف و درمان شود. در غیر این صورت عمل جراحی محکوم به شکست خواهد بود. در مجموع برای انتخاب بین عمل باز یا بسته مهمترین عامل در شرایط جامعه ما وضع اقتصادی خانواده است. اگر خانواده توانایی پرداخت هزینه بالای خرید ژل را داشته باشند، عمل بسته ارجحیت دارد چرا که فرد آزار کمتری می بیند. در غیر اینصورت عمل باز توصیه می شود .

جراحی میکروسکوپیک واریکوسل در اصفهان توسط دکتر پیمان صالحی، دارای بورد تخصصی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان، قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهره خالدی [ 1402-10-20 ]
دختر من شش سالشه در سن چهار سالگی متوجه شدیم برگشت ادار داره نزدیک به نه ماه دارو خوردن عفونتش پاک نشد عمل جراحی باز انجام دادن دکترا اما الان هنوز هم بعد از ی سال بازم عفونت کلیه و درد داره لطفا راهنمایی کنیدبا اینکه مکرر دارو مصرف میکنه

خدا با ماست [ 1402-05-31 ]
سلام دختر من رفلاکس داشت عمل باز انجام داد الان بهتره خدا رو شکر این عمل در سن پایین جواب میده اگه انجام نشه آسیب جدی به کلیه میزنه ممکنه خدای نکرده باعث از کار افتادن کلیه و یا مجبور به پیوند کلیه شه دکتر سیم فروش تهران دربیمارستان لبافی نژاد ونیکان این عمل و عمل پیوند کلیه رو بسیار ماهرانه انجام میدن خدا پدر و مادرش رو بیامرزه شاید این مطلب که نوشتم گره از مشکل کسی باز کنه نذر ظهور مهدی عج صلوات

مهدی باغچقی [ 1401-12-09 ]
سلام دخترم برگشت ادرار دارد خیلی دوکتر بردم هنوز به نتیجه نرسیدم کراتینش بالا بود با سن پاین اومده کلیه هاش آسیب دیدن راهنمای میخواستم

فاطمه [ 1400-12-24 ]
سلام من ۱۹ سالمه و چندوقته که بعلت ریفلاوس ادراری دارو مصرف میکنم اما هنوز مشکلم برطرف نشده آیا نیازه عمل بشم؟هزینه های عمل بسته حدودا چقدره؟عمل بسته درناکه ایا؟خیلی استرس دارم برای عمل ممنون میشم راهنمایی کنید

عارف ریسی [ 1400-10-07 ]
سلام دکتر من یکبار عمل تنگی مجاری اد ار داشتم الان فکر میکنم دوباره به این تنگی دوچار شدم به نظرتان الان باید چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایعترین بیماریهای کلیهشایعترین بیماریهای کلیه

بیماری های کلیه انواع مختلفی دارند و هرکدام از این بیماری ها می توانند سیستم ادراری را با مشکل روبرو کنند و باید بسیار جدی گرفته شوند. ... ادامه مطلب

تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر دردتشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

درد کلیه و کمر درد اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند.تفاوت بین کمردرد و درد کلیه شامل محل و شدت درد و هرگونه علائم همراه با آن است. ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین