منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادمشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / کیست اپیدیدیم چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست اپیدیدیم چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست اپیدیدیم همانطور که از نامش پیداست، در اپیدیدیم ایجاد می شود. اپیدیدیم لوله کوچک و پیچ خورده ای است که در بالای بیضه قرار دارد و اسپرم‌ها را ذخیره و منتقل می کند. کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل یک توده خوش خیم و غیرسرطانی است که بدون درد می‌باشد؛ و معمولاً با مایع شیری یا شفافی که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر می شود. علت دقیق ایجاد این کیست مشخص نیست. اما ممکن است به دلیل انسداد یکی از لوله های انتقال دهنده اسپرم باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کیست اپیدیدیم عارضه شایعی است که بدون ایجاد مشکل و مزاحمت، نیازی به درمان ندارد. این کیست باروری را کاهش نمی دهند و تنها زمانی نیاز به درمان پیدا می‌کند که به اندازه کافی بزرگ شود و باعث ناراحتی گردد؛ که در این صورت متخصص اورولوژی ممکن است جراحی را برای درمان برگزیند.

دکتر پیمان صالحی دارای بورد تخصصی اورولوژی ، با سابقه فراوان در انجامجراحی‌های بیضه ( جراحی‌های میکروسکوپیک بیضه ) در اصفهان آماده ارائه این خدمت به مراجعین محترم می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم کیست اپیدیدیم

کیست اپیدیدیم معمولاً هیچ علائم و نشانه‌ای ایجاد نمی کند و ممکن است از نظر اندازه ثابت بماند. اگر به اندازه کافی بزرگ شود ، ممکن است احساس درد یا ناراحتی و سنگینی در بیضه داشته باشید.

درمان اپیدیدیم چیست و چگونه درمان میشود؟

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجا که کیست اپیدیدیم معمولاً علائمی ایجاد نمی کند، ممکن است فقط در هنگام معاینه بیضه آن را کشف کنید، یا ممکن است پزشک در حین معاینه فیزیکی معمول آن را پیدا کند. بهتر است پزشک برای بررسی مشکلاتی مانند سرطان بیضه ، هر توده‌ای در بیضه را ارزیابی کند. همچنین در صورت احساس درد یا تورم در کیسه بیضه، با پزشک خود تماس بگیرید. موارد زیادی ممکن است علائمی مشابه کیست اپیدیدیم داشته باشند که افتراق هرکدام از آنها به عهده متخصص کلیه و مجاری ادرار است.

علل ایجاد کیست اپیدیدیم

علت کیست اپیدیدیم ناشناخته است. این کیست ممکن است در اثر انسداد یکی از لوله‌های چندگانه در اپیدیدیم باشد که اسپرم را از بیضه منتقل و ذخیره می کنند.

صفحه اینستاگرام

عوارض کیست اپیدیدیم

عوارض خاصی برای کیست اپیدیدیم گزارش نشده است. با این حال، اگرکیست اپیدیدیم دردناک است یا آنقدر بزرگ شده که باعث ناراحتی شما می شود، ممکن است لازم باشد برای برداشتن کیست، جراحی انجام شود. با این وجود جراحی کیست اپیدیدیم ممکن است عوارضی از قبیل آسیب به اپیدیدیم یا وازدفرنس را به همراه داشته باشد. وازدفرانس لوله ای است که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند و آسیب به هر یک از آنها می تواند باروری را کاهش دهد. عارضه احتمالی دیگری که می‌تواند پس از جراحی رخ دهد این است که کیست اپیدیدیم ممکن است عود کند، هرچند که این امر غیرمعمول است.

پیشگیری از کیست اپیدیدیم

اگرچه راهی برای جلوگیری از ایجاد کیست اپیدیدیم وجود ندارد؛ ولی نکته حائز اهمیت آن است که مردان حداقل ماهی یکبار خودآزمایی اسکروتوم را انجام دهند تا تغییراتی مانند توده‌ها را هر چه سریع تر در کیسه بیضه تشخیص دهند؛ زیرا هر توده جدیدی در کیسه بیضه باید مورد ارزیابی قرارگیرد و بررسی شود. شما می‌توانید برای معاینه بیضه توسط خودتان، از پزشک راهنمایی بخواهید.

به دلیل مراجعات فراوانی که به متخصص کلیه و مجاری ادراری ، برای دانستن اندازه نرمال آلت تناسلی می‌شود، بر آن شدیم مطلبی در این باره تهیه نماییم و اطلاعات دقیقی در این مورد به کاربران ارائه دهیم. برای مطالعه مقاله اندازه نرمال آلت تناسلی در مردان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ابراهیم اقانژاد [ 1401-09-20 ]
سلام ببخشید کیست اپیدیدیم خطرناک است ویابعد از عمل رشد میکند

شادمان بصامی [ 1400-11-15 ]
سلام خسته نباشی بنده یه کیست پنج میل اپیدیمی سمت بیضه چپم دارم و خیلی درد میکنه دردش به ران پای چپم انتقال داده شده آیا درمانی دارد یا داروی هست بهم معرفی کنید یا خطر دارد ممنون میشم

فیروزعبدولی [ 1400-09-13 ]
جراحی کیست اقا

علی [ 1400-09-11 ]
من چند ماه ی کیست کوچک زیر بیضم بود که طی سه چهار روز گذشته بزرگ شد الانم نازک شده انگاری می خواد سوراخ بشه سنو انجام دادم نوشته توده هموژن به ابعاد چهل در سی پنج در نیمه چپ رویت گردید الان فقط مسکن می خورم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟

پولیپ های مجاری ادرار، توده های شبیه گل کلم هستند که در دیواره های مثانه یا مجاری ادراری رشد می کنند. ... ادامه مطلب

قرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آنقرص های اورژانسی ضد بارداری نحوه مصرف و عوارض آن

یک روش اضطراری برای پیشگیری از بارداری مصرف قرص اورژانسی می باشد که خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین