منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیدکتر قهرمان نژادواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / دلایل آتروفی بیضه یا کوچک شدن بیضه ها

دلایل آتروفی بیضه یا کوچک شدن بیضه ها

بیضه‌ها دو غده تولید مثل مردانه در کیسه بیضه می‌باشند. آتروفی بیضه به کوچک شدن یک یا هر دو بیضه گفته می‌شود. گاهی اوقات به دلیل تغییر دما و واکنش طبیعی کیسه بیضه در مقابل آن‌، ممکن است بیضه‌ها کوچکتر به نظر برسند که این شرایط به آتروفی بیضه ارتباطی ندارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کوچک شدن بیضه می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله آسیب دیدگی، شرایط زمینه ای یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص.

بسیاری از مشکلات زمینه‌ای و بیماری‌ها می‌توانند باعث کوچک شدن بیضه شوند. صرف نظر از علت، مهم است که به محض شروع و مشاهده تغییرات در بیضه با پزشک مشورت کنید. دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان می‌توانند در تشخیص و درمان آتروفی بیضه به شما کمک کنند. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم آتروفی بیضه

علل آتروفی بیضه

ارکیت

اركیت به التهاب بیضه گفته می‌شود. علائم اصلی آن درد و تورم در بیضه ها است ، اما همچنین می تواند باعث حالت تهوع و تب شود. در حالی که تورم در ابتدا می تواند بیضه‌ها را بزرگتر نشان دهد، ارکیت در نهایت منجر به کوچک شدن بیضه خواهد شد.

علل دیگر

علاوه بر ارکیت ، چندین مورد دیگر می توانند باعث آتروفی بیضه شوند؛ که عبارتند از:

سن

در حالی که زنان یائسگی را پشت سر می گذارند، برخی از مردان فرآیند مشابهی را تجربه می‌کنند که به آن آندروپوز می گویند. در این شرایط، به دلیل کاهش سطح تستسترون، آتروفی بیضه رخ می‌دهد.

واریکوسل

واریکوسل یا واریس بیضه از بیماری‌های شایعی است که می‌تواند فرد مبتلا را به آتروفی بیضه دچار کند. واریکوسل به طور معمول بر بیضه سمت چپ تأثیر می گذارد و می تواند به لوله‌های تولید کننده اسپرم در بیضه نیز آسیب وارد نماید. یکی از عوارض واریکوسل، کوچک شدن یا آتروفی بیضه است.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یکی از موارد اورژانسی دستگاه تناسلی مردان است که کاهش جریان خون در آن می تواند باعث درد و تورم در بیضه شود. پیچ خوردگی بیضه اگر طی چند ساعت درمان نشود، می تواند باعث آتروفی بیضه شود.

آسیب به بیضه ها

هنگامی که به بیضه ها آسیب برسد، مانند ضربه یا تحت فشار شدید قرار گرفتن، که البته گاهی اوقات مشکلی به وجود نمی آید ولی در مواردی باعث ایجاد کبودی یا آسیب دیگری مثل پیچ خوردگی بیضه می شود که نتیجه آن کوچک شدن بیضه ها است.

استفاده از استروئید آنابولیک یا استروژن

مصرف استروئیدهای آنابولیک یا مکمل های استروژن می تواند همان تأثیر TRT را در هورمون ها ایجاد کند.

مصرف الکل

افراط در مصرف الکل می تواند باعث کمبود تستوسترون و اشکال در بافت بیضه شود که هر دو منجر به آتروفی بیضه می شوند.

دلایل کوچک شدن بیضه ها

آتروفی بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از مراجعه به پزشک، بررسی و معاینه بیضه‌ها از نظر اندازه، بافت و استحکام، گرفتن شرح حال از بیمار، و در خواست برخی تست‌ها مانند سونوگرافی بیضه و آزمایش خون، می‌تواند در تشخیص آتروفی بیضه و علت آن راه گشا باشد.

آتروفی بیضه چگونه درمان می شود؟

در حالی که شرایطی که می توانند باعث آتروفی بیضه شوند معمولاً آسان درمان می شوند ، خود آتروفی بیضه همیشه برگشت پذیر نیست. در بسیاری از موارد ، درمان زودهنگام احتمال برگشت پذیری آتروفی بیضه را افزایش می دهد. این امر به ویژه اگر آتروفی بیضه به دلیل پیچ خوردگی بیضه باشد بسیار مهم است. اتلاف وقت در این مورد می تواند منجر به آسیب دائمی بیضه شود. درمان آتروفی بیضه به علت آن بستگی دارد. اگر به دلیل STI یا عفونت دیگر باشد، احتمالاً به یک دور مصرف آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت. در برخی دیگر از موارد تغییر سبک زندگی کمک کننده است.

آدرس اینستاگرام دکتر صالحی

همشهریان عزیز! همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که در مورد مشکلات جنسی، حتماً با مراجعه و مشورت با متخصصین اختلالات جنسی در اصفهان، می‌توانید از زندگی جنسی سالمی بهر‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :عیسی [ 1402-05-29 ]
ایا بیضه سمت چپ کوچک باشه میتواند در تولید اسپرم و دختر و پسر شدن بچه تاثیر داشته باشه

مهران [ 1401-10-15 ]
روی بیضه ی راستم رگ های بزرگی دیده می

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین