منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / روابط جنسی در دوران ویروس کرونا

روابط جنسی در دوران ویروس کرونا

مدتی است کرونا ویروس یا کوید 19، در سراسر دنیا افراد و جوامع را درگیر نموده و به نوعی همه جوانب زندگی را تحت الشعاع خود قرار داده است. روابط جنسی نیز به عنوان یکی از مهمترین وجوه زندگی، از این قاعده مستثنی نمانده و در شرایط کنونی برای بسیاری از افراد متحول گردیده. در این بحث می‌خواهیم در ارتباط با روابط جنسی آقایان در ایام کرونا توضیحاتی ارائه نماییم و به سوألات رایجی که در این زمینه مطرح است پاسخ دهیم. در ادامه با ما باشید.

آنچه در این مطلب میخوانید

میزان ابتلای بیشتر مردان جوان به کرونا ویروس

طبق تحقیقات انجام شده در مردان احتمال ابتلا، بستری شدن (احتمال بستری شدن مردان 3% بیش از زنان است) و مرگ و میر بر اثر کوید 19 یا کرونا ویروس بیش از زنان است. همچنین ریسک ابتلای مردان جوان نسبت به مردان مسن تر بیشتر است. احتمالاً سبک زندگی در این مسئله دخیل است ولی به نظر می‌رسد عوامل زیستی هم بی تاثیر نباشند.

به چه دلیل مردان جوان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

یکی از عوامل زیستی دخیل در کاهش ابتلای مردان مسن به کرونا ویروس، کاهش تستسترون است. طبق مطالعات تحقیقاتی انجمن آنکولوژی، افراد مبتلا به سرطان بیش از سایرین در معرض خطر کرونا ویروس می‌باشند؛ با این وجود مردانی که به دلیل ابتلا به سرطان پروستات درمان‌های محدود کننده هورمون مردانه (آندروژن) را دریافت می‌کنند، نسبت به این بیماری (کرونا ویروس) از محافظت بیشتری برخوردار هستند. طبق این نتایج، ممکن است تجویز هورمون‌های زنانه (استروژن، پروژسترون) اثر محافظتی در برابر کوید 19 داشته باشد. همچنین گیرنده‌های آندروژن (هورمون مرانه) در افراد متفاوت است. اگر در گیرنده‌های سلولی، یک کد بیشتر تکرار شده باشد، احتمال مبتلا شدن به کرونا ویروس بیشتر خواهد شد. در بدن انسان گیرنده‌ای وجود دارد که کوید 19 به آن می‌چسبد. این گیرنده (ACE2) نام دارد که انواع سلول‌های بیضه، مانند سلول‌های سرتولی، اسپرماتوگونیا و ...، رسپتورهای این گیرنده را بیشتر نشان می‌دهند.

چگونگی روابط جنسی در دوران کرونا

نقش کرونا ویروس در باروری آقایان

التهاب ویروسی همراه با کرونا می‌تواند آسیب مستقیم به سلول‌ها داشته باشد. این آسیب در سیستم باروری آقایان، با دمای بالای کیسه بیضه و اختلال در عملکرد سلول‌های سرتولی بیضه که نقش محافظتی برای سلول‌های اسپرم اولیه دارند، همراه خواهد بود.

در ارتباط با روشهای کمک باروری و فریز اسپرم نیز باید گفت: افرادی که در ایام کرونا، به دلایل مختلف قصد فریز اسپرم را دارند، با احتیاط می‌توانند اقدام به این کار نمایند.

اینستاگرام دکتر صالحی

آیا کرونا ویروس از طریق تماس جنسی قابل انتقال است؟

همانطور که می‌دانید، بیشترین راه انتقال کوید 19، تماس نزدیک با افراد مبتلا است. رعایت فواصل حداقل یک و نیم الی دو متر با افراد دیگر می‌تواند با کاهش انتقال ویروس توأم باشد. در روابط جنسی به دلیل نزدیکی فیزیکی پارتنرها، توصیه می‌شود از داشتن ارتباط جنسی و معاشقه با افراد غیر هم خانه پرهیز شود.

همچین ارتباط جنسی مقعدی و دهانی هم می‌تواند به سادگی ویروس کرونا را انتقال دهد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در این ایام ارتباطات اینچنینی تا حد امکان محدود گردد. طبق تحقیقات به عمل آمده حتی ممکن است پس از گذشت 50 روز از ابتلای یک مرد به کوید 19، همچنان ویروس کرونا در مایع منی، بافت کیسه بیضه و در خود بیضه او دیده شود و به راحتی با برقراری ارتباط جنسی به پارتنر ایشان منتقل گردد. پس در روابط جنسی بین زوجین نیز باید این مورد لحاظ شود.

همشهریان عزیز! برای بهره‌ مندی از درمان‌ آزوسپرمی به عنوان اصلی ترین دلیل ناباروری در مردان ، به متخصص اورورلوژِی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ابراهیم [ 1400-05-17 ]
سلام دکتر،متن مفیدی بود ،در حال حاضر من مشکل نعوظ رو دارم و نمی تونم اصفهان بیام در غرب کشور هستم .قبلا با کمک قرص های هندی و ایرانی می تونستم تا حدودی نعوظ رو داشته باشم ولی اخیرا اوضاع خیلی خوب نیست و نعوظ به سختی انجام میشه و در کنار شریک جنسی خجالت زده میشوم ،لطفا کمکم کنید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خوابعلت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

نعوظ صبحگاهی زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی با خون پر شده و فرد با نعوظ از خواب بیدار می شوید و این یک اتفاق کاملا طبیعی است. ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و فناوری، درمان مشکلات باروری با موفقیت بیشتری نسبت به قبل انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین