منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیجراحی میکروسکوپیک واریکوسلمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / نقش تغذیه در باروری آقایان

نقش تغذیه در باروری آقایان

اگر زوجی تمایل به باروری دارند، باید این نکته را مد نظر قرار دهند که اولین قدم برای موفقیت در باروری، حفظ تناسب اندام و شرایط وزنی ایده‌آل است. علاوه بر تناسب اندام، تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی مفید نیز می‌تواند در باروری تاثیرگذار باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

نقش تغذیه در باروری آقایان

در ارتباط با نقش تغذیه در باروری آقایان باید بگوییم؛ مصرف زیاد چربی (میزان نرمال مصرف چربی در روز حدود 30% از کل کالری مورد نیاز بدن است) ، استفاده افراطی از چربی‌های اشباع (منظور چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز، لبنیات سرشار از چربی و ...) ، مصرف بیش از حد چربی‌های ترانس (روغن‌های گیاهی جامد که بیشتر در صنایع بیسکوییت و شیرینی پزی مورد استفاده قرار می‌گیرد) ، همچنین مصرف بیش از حد شیرینی‌جات و انواع نوشابه‌ها می‌تواند قدرت باروری را در آقایان کاهش دهد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قدرت باروری آقایان، افراط در استفاده از مواد حاوی کافئین، الکل (مصرف الکل باید بسیار محدود شود) و سیگار (ترک سیگار در افزایش قدرت باروری الزامی است) می‌باشد. نکته بسیار مهمی که در ارتباط با قدرت باروری آقایان مطرح است، مصرف زیاد منابع فیتواستروژنی است. این مواد در واقع گیاهانی هستند که ترکیبات استروژنی در آنها زیاد است.

سردسته این مواد سویا می‌باشد. بذر کتان، رازیانه، زیره، سیاه دانه و ... هم مانند سویا می‌توانند در آقایان تاثیر منفی بر قدرت باروری داشته باشند. زیرا این فیتواستروژن‌ها اثر آنتی آندروژن (اثر خلاف هورمون‌های جنسی مردانه) دارند و مردان در فرآیند باروری به این هورمون‌ها نیاز دارند و فقدان آن می‌تواند روند باروری را با اختلال مواجه کند.

به طور کلی می‌توان گفت؛ مصرف همه منابع حیوانی، از هر نوع آن، به دلیل میزان بالای چربی‌های اشباع در این منابع وکالری زیادی که در آنها وجود دارد، برای افزایش قدرت باروری باید کاهش پیدا کند. بهتر است مصرف چربی مورد نیاز روزانه آقایان برای بهبود فرآیند باروری، به سمت روغن‌های مایع گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کانولا و ... ، که اسیدهای چرب غیر اشباع دارند، حرکت کند.

باروری و خوراکی‌ها

3 دسته ماده غذایی برای تقویت باروری آقایان

پروتئین‌ها

پروتئین‌ها موادی هستند که تاثیر زیادی روی کیفیت و سلامت اسپرم دارند. منابع پروتئین (با تاکید بر مصرف پروتئین‌های گیاهای)، انواع حبوبات، سبزیجات و مغزها هستند. منابع پروتئین حیوانی هم اگر به صورت گوشت سفید باشد می‌تواند مفید واقع شود. مصرف گوشت قرمز هم با وجود اینکه از منابع پروتئین محسوب می‌شود ولی استفاده افراطی از آن، در قدرت باروری تاثیر منفی خواهد داشت.

میوه‌ها و سبزیجات

این مواد با توجه به اینکه حاوی آنتی اکسیدان و انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C می‌باشند، می‌توانند به افزایش قدرت باروری در آقایان کمک کنند.

غلات

توصیه می‌شود؛ برای مصرف غلات از انواع سبوس دار آن استفاده شود، زیرا غلات تسویه شده مانند برنج، نان‌هایی که از آرد بدون سبوس تهیه می‌شوند و ... می‌توانند قدرت باروری را کاهش دهند.

برای تقویت اسپرم چه بخوریم؟

در مطالعات متعدد به اثبات رسیده است که مقادیر کافی امگا3 می‌تواند به کیفیت اسپرم کمک کند، میزان کافی امگا3 با مصرف ماهی به میزان 2 بار در هفته، استفاده روزانه از گردو به تعداد 2 عدد، مصرف روغن کانولا و ... تامین می‌شود.

اینستاگرام دکتر صالحی

همشهریان عزیز! برای بهره‌ مندی از درمان‌ آزوسپرمی به عنوان اصلی ترین دلیل ناباروری در مردان ، به متخصص اورورلوژِی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نظامی [ 1402-06-31 ]
سلام آقای دکتر برای مشکل کم بودن اسپرم آیا دارویی هست که قدرت باروری رو بالاتر ببره

نظامی [ 1402-06-31 ]
سلام آقای دکتر برای مشکل کم بودن اسپرم آیا دارویی هست که قدرت باروری رو بالاتر ببره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فتق بیضه ها چیست؟فتق بیضه ها چیست؟

فتق یا هرنی به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود. در واقع تغییر محل اعضایی از بدن به حفره یا بافت مجاور که موجب تورم یا پارگی شود را فتق می‌گویند ... ادامه مطلب

بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است ... ادامه مطلب

انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین