منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلواریکوسلمشاوره غیر حضوری

جراحی واریکوسل

واریکوسل بیماری مربوط به عروق و به طور خاص عروق بیضه می‌باشد. این بیماری همان واریس بیضه است و معادل واریته شدن یا اتساع سیاهرگ‌ها که خون را از بیضه‌ها به سمت سیاهرگ کلیه و از آنجا به سمت سیاهرگ قلب می‌برند، می‌باشد. در سیاهرگ‌ها دریچه‌های لانه کبوتری وجود دارد که این دریچه‌ها زمانی که ما ایستاده هستیم، اجازه نمی‌دهند خون به سمت پایین برگردد و زمانی که دچار نارسایی می‌شوند خون به سمت پایین برگشته و طبیعتاً سیاهرگ، در پایین ترین قسمت گشاد خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

واریکوسل و آسیب بیضه

در بیضه‌ها برای تولید اسپرم نیاز به دمایی سه تا 4 درجه پایین تر از دمای کلی بدن است. یکی از مکانیسم‌هایی که در واریکوسل باعث آسیب به بیضه می‌شود، گرم کردن بیضه‌ها است. همچنین زمانی که فرد به واریکوسل مبتلا می‌شود، بسته به شدت و ضعف بیماری، با برگشت مواد سمی از سیاهرگ کلیه و فوق کلیه به بیضه‌ها، فرآیند تولید اسپرم دچار آسیب می‌شود.

احساس درد در مبتلایان به واریکوسل

واریکوسل معمولاً ایجاد درد نمی‌کند و چیزی در حدود 10 الی 15% افراد مبتلا به واریکوسل شکایت از درد دارند. واریکوسل بیشتر احساس پری در بیضه را ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: واریکوسل چیست؟

شیوع واریکوسل در چه سنی بیشتر است؟

واریکوسل در سنین زیر 10 سال نادر است. در نوجوانان یا بالغین جوان حدود 15% دیده می‌شود. در کسانی که با ناباروری اولیه به پزشک مراجعه می‌کنند 20 الی 40% شیوع دارد و در کسانی که با ناباروری ثانویه به پزشک مراجعه می‌کنند چیزی در حدود 50 الی 70% شیوع است.

بهترین درمان وجراحی واریکوسل در اصفهان

خطرات واریکوسل

واریکوسل در مجموع بیماری کم خطری است و اگر برای شخصی تشخیص واریکوسل داده شد نیاز به نگرانی وجود ندارد ضمن اینکه همه مردان مبتلا به واریکوسل هم نیاز به جراحی ندارند.

درجه بندی واریکوسل

  1. واریکوسل بر اساس شدت به سه درجه تقسیم بندی می‌شود که شدیدترین آنها درجه 3 است. در این حالت با نگاه کردن به بیضه اتساع سیاه رگ‌ها کاملا قابل رویت است. در واریکوسل درجه 2 واریسی شدن عروق دیده نمی‌شود ولی در لمس کردن قابل احساس است. در این حالت بیضه مانند کیسه پر از کرم حس می‌شود.
  2. واریکوسل درجه 1 به خفیف ترین نوع این بیماری گفته می‌شود که در آن اتساع عروق نه قابل دیدن است و نه در لمس کردن حس می‌شود ولی وقتی فرد سرفه می‌کند یا زور می‌زند پزشک با لمس بیضه، عبور خون را احساس می‌کند. یک مورد تحت بالینی یا ساب کلینیکال هم وجود دارد که پزشک با معاینه هیچ نشانی از وجود بیماری واریکوسل در فرد مشاهده نمی‌کند ولی در سونوگرافی اتساع عروق بیضه دیده و تشخیص داده می‌شود.
  3. تشخیص واریکوسل در درجه اول با معاینه بالینی در حالتی که فرد ایستاده است و دمای محیط متناسب با دمای کیسه بیضه به شکلی که بیضه‌ها گرم باشند انجام می‌شود. سونوگرافی در برخی از موارد تشخیصی کمک کننده است. ضمن اینکه در هنگام سونوگرافی هم شخص باید ایستاده باشد تا تشخیص، قطعی و دقیق باشد.
  4. واریکوسل می‌تواند به تدریج حرکت اسپرم‌ها، تعداد و شکل آنها را تغییر دهد و در مراحل پیشرفته تر می‌تواند باعث کوچک شدن بیضه شود که این مرحله خط قرمز در واریکوسل است.

درمان جراحی واریکوسل

درمان جراحی واریکوسل با توجه به شرایط شخص و بر اساس مورد ممکن است انجام شود. اگر واریکوسل در گرید 1 و 2 باشد، یعنی خیلی شدید نباشد، متخصص اورولوژی با توجه به پارامترهای زیر ممکن است درمان جراحی را برگزیند. این موارد عبارتند از:

مواردی هستد که در تشخیص درمان واریکوسل با جراحی مد نظر قرار گرفته می‌‌شوند. ولی به طور معمول در اشخاصی که بیش از یک سال با ناباروری مراجعه کرده‌اند، سایز بیضه کوچک شده است و نتایج آزمایش اسپرموگرام مختل شده، نیاز به جراحی وجود دارد.

جراحی میکروسکوپیک واریکوسل

استاندارد طلایی جراحی واریکوسل، روش جراحی میکروسکوپیک است که در این روش شریانها، لنفی که خون رسانی می‌کند، همچنین اعصاب حفظ می‌شوند و فقط سیاهرگ‌ها بسته خواهند شد. در این روش عوارض بسیار کمتری نسبت به روشهای دیگر جراحی واریکوسل دیده می‌شود.

صفحه اینستاگرام

به دلیل مراجعات فراوانی که به متخصص کلیه و مجاری ادراری ، برای دانستن اندازه نرمال آلت تناسلی می‌شود، بر آن شدیم مطلبی در این باره تهیه نماییم و اطلاعات دقیقی در این مورد به کاربران ارائه دهیم. برای مطالعه مقاله اندازه نرمال آلت تناسلی در مردان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سلمان امیری [ 1400-11-29 ]
سلام دکتر من سال ۹۷ به مرض نیمروز مبتلا شدم ودو بیضه ام از دست دادم بعد عمل جراحی تا یک سال برای هفته یک بار مشکل نداشتم. والان بگم ۸۰ درصد دیگه جوابگو نیست امیدی هست برام کاری بکنید بیام خدمتتون متشکرم

احمد حسین امیری [ 1400-08-05 ]
سلام من فکر میکنم دجار بیماری واریکوسل شدم بیضه من خیلی خورد شده و قسمت چپ بالای بیضه چپ ورم دارد یعنی مثل خود بیضه است بعضی وقتا درد دارد خیلی درد شدید و میخوام بدونم مشکل من چیست آیا واریکوسل است یا نه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب

التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین