بورد تخصصی جراحی کلیه و مجرای ادراری و ناباروری

استفاده از مطالب ویسایت

هموطنان خارج از کشور

سرطان بیضه بیماری سنین جوانی

سرطان بیضه رشد سرطانی سلول های بیضه می باشد که به صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در بیضه خود را نشان می دهد. اغلب یک طرفه است اما گاهی ممکن است دوطرفه باشد.

سرطان بیضه در چه سنینی شایع است؟
سرطان بیضه شایعترین بدخیمی در مردان 20 تا 35 ساله است اما ممکن است در هر سنی دیده شود.

ایا می دانید بیضه نزول نکرده بیشتر در معرض ابتلا به سرطان است؟
در برخی افراد که بیضه انها پایین نیامده و در محل طبیعی خود قرار نگرفته است خطر ابتلا به سرطان بیضه بیشتر از افراد عادی است. این خطر حتی پس از جراحی همچنان باقی می ماند. ولی جراحی و پایین اوردن بیضه باعث میگردد که اگر بیضه دچار سرطان شد زودتر و در زمانی که قابل درمان است تشخیص داده شود.

بیماران با سرطان بیضه چه علایمی دارند؟
شایعترین علامت بیماران بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده ای سفت در بیضه می باشد. بیضه مبتلا معمولا به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می کند. در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علایم درد پشت, تهوع, استفراغ, بی اشتهایی, سرفه, تنگی نفس, درد استخوان یا تورم اندامها مراجعه می نمایند. در برخی موارد نیز توده بیضه توسط شریک جنسی بیمار تشخیص داده می شود.

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟
در معاینه پزشک توده ای سفت و بدون درد در بیضه لمس می کند و با انجام سونوگرافی بیضه ها و ازمایشات لازم تشخیص قطعی می گردد. تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند باعث پیشرفت و گسترش سرطان بیضه به سایر نقاط بدن گردد و درمان ان بسیار مشکل گردد.

بیماران با سرطان بیضه در چه مرحله ای از بیماری ممکن است مراجعه نمایند؟
_ سرطان محدود به بیضه
_ سرطان محدود به غدد لنفاوی شکم
_ سرطان علاوه بر بیضه و غدد لنفاوی شکم به سایر نقاط بدن مانند ریه, کبد و مغز گسترش بافته است.

درمان های سرطان بیضه
درمان بسته به نوع سرطان و مرحله ان متفاوت است. درمان مشترک در تمام موارد خارج کردن بیضه مبتلا به سرطان با جراحی است. سایر درمان ها بر اساس میزان گسترش و نوع سرطان انجام می گردد. این درمان ها عبارتند از: شیمی درمانی, اشعه درمانی و جراحی وسیع شکمی برای خارج کردن غدد لنفاوی شکم.

در صورتی که بیضه سمت دیگر سالم باشد خارج کردن یک بیضه تاثیری در عملکرد جنسی و باروری بیمار ندارد.

ایا می دانید معاینه بیضه توسط خود شخص مهم ترین راه تشخیص به موقع سرطان بیضه است؟
بهترین زمان معاینه هنگام حمام کردن است که پوست کیسه بیضه شل میباشد. با لمس دقیق بیضه ها بین انگشت شست وسایر انگشتان هر گونه تغییر ظاهری و سفتی بیضه باید مد نظر قرار گیرد.

اندازه نرمال الت تناسلی در مردان چقدر است؟ راههای افزایش
انزال زودرس- تعریف و علل
واریکوسل چیست؟

محمد موسویان [ 1391-07-14 ]