منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوریکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / بیش فعالی مثانه چه بیماری است؟

بیش فعالی مثانه چه بیماری است؟

بیش فعالی مثانه عبارت است از میل شدید ناگهانی برای خالی کردن مثانه ، که ممکن است با بی اختیاری ادرار نیز همراه باشد . به طور معمول تکرر ادرار و ادرار شبانه نیز از علائم دیگر این بیماری هستند . مثانه بیش فعالیک بیماری نسبتا شایع است که به دلایل مختلفی بروز می کند ولی خوشبختانه برای درمان آن روش های متفاوتی در دسترس است که می تواند به افراد ، در کاهش علائم کمک کند .

آنچه در این مطلب میخوانید

در این مقاله به بررسی اختلال بیش فعالی مثانه می پردازیم .

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های کلیه و مجاری ادراری پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت بیش فعالی مثانه

علت سندرم مثانه بیش فعال به طور کامل مشخص نشده است .به طور معمول ، عضله مثانه ، زمانی که مثانه به تدریج پر می‌ شود ، آرام است . وقتی مثانه به تدریج کشیده می‌ شود ، و زمانی که مثانه تقریبا نصفه پر است ، احساس نیاز به دفع ادرار می‌ کنیم . اکثر افراد می‌ توانند به راحتی برای مدت زمانی پس از این احساس اولیه ، تا زمان مناسب برای رفتن به توالت ، خود را نگه دارند . در صورتیکه ، در افراد مبتلا به بیش فعالی مثانه ، عضله مثانه پیام های نادرست به مغز می رساند و باعث می شود بیش از آنچه در واقع وجود دارد احساس پری داشته باشیم .زمانی که مثانه چندان پر نیست و خارج از اراده شما ، خیلی زود عضله منقبض می شود . در حقیقت ، وقتی که مثانه شما برای دفع ادرار منقبض می‌ شود ، کنترل بسیار کمتری روی آن دارید .

علائم بیش فعالی مثانه

بیش فعالی مثانه

عوامل خطرساز زمینه ای بیش فعالی مثانه

سایر عوامل عبارت اند از :

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان بیش فعالی مثانه

معمولا بهترین شیوه برای درمان مثانه بیش فعال ترکیبی از رفتار درمانی ، ورزش های تقویت کننده کف لگن و درمان دارویی است .

رفتار درمانی :

اولین راه‌حل برای کمک به مدیریت علائم مثانه بیش فعال ، به کارگیری روش‌ های رفتاری می‌ باشد که به آن رفتار درمانی نیز می‌ گویند . این روش‌ ها در اغلب موارد مؤثر هستند و هیچ‌ گونه عوارض جانبی به همراه ندارند . روش‌ های رفتاری می‌ توانند شامل موارد زیر باشند :

دارو درمانی :

دارو هایی که جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شوند عمدتا باعث کاهش انقباضات غیر ارادی مثانه می شوند ؛ مانند تولترودین ، اکسی بوتینین ، سولیفناسین . عارضه جانبی اصلی آنها تاری دید ، خشکی دهان و یبوست است .

تحریک عصبی :

در این شیوه دستگاهی شبیه به یک سیم نازک که با یک ژنراتور باتری دار در ارتباط است در مجاورت عصب نخاعی ساکرال ( در قسمت نزدیک به انتهای ستون فقرات ) که تنظیم کننده انقباضات مثانه است قرار می گیرد . این دستگاه با تولید ایمپالس های الکتریکی باعث بهبود علائم بیش فعالی مثانه می شود . البته کارگذاشتن این دستگاه زیر پوست ابتدا به صورت موقت انجام می گیرد و پس از چند هفته در صورت رضایت بیمار به صورت دائمی کار گذاشته می شود . این دستگاه بسیار گران بوده و انجام این روش تنها در مراکز خاص است .

عمل جراحی :

عمل جراحی برای درمان مثانه بیش‌ فعال ، برای افرادی که علائم شدیدی دارند و با سایر روش‌ های درمانی بهبود نیافته‌ اند انجام می‌ شود . هدف از عمل جراحی بهبود توانایی ذخیره‌ سازی مثانه و کاهش فشار وارد شده به آن است. با این حال ، این روش به تسکین درد مثانه کمکی نخواهد کرد .

همشهریان گرامی! برای درمان عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های حاد و مزمن کلیه، سرطان‌های دستگاه ادراری ، بزرگی پروستات ، ناباروری ، واریکوسل و ... به متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری در اصفهان مراجعه نموده و از مطلوب‌ترین نتایج درمانی، برای بیماری خود بهره‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی در مردان است که باروری، توده عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول های قرمز خون را تنظیم می کند. ... ادامه مطلب

التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین