منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیمشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / علائم و روشهای درمان سرطان بیضه

علائم و روشهای درمان سرطان بیضه

بیضه‌ها، غده‌های جنسی مردانه هستند که اسپرم و هورمون تستوسترون تولید می‌کنند. بیضه‌ها دو توده بیضی‌شکل هستند که در لایه‌ی نازکی از پوست به نام کیسه بیضه یا اسکروتوم قرار گرفته‌اند. بر اثر برخی اتفاقات غیرطبیعی و ناشناخته، بیضه‌ها سرطانی می‌شوند. سرطان بیضه نوعی بیماری است که با ایجاد سلول‌های سرطانی (بدخیم) در بافت‌های بیضه بروز می‌کند. سلول‌های سرطانی در هر دو بیضه می‌توانند ایجاد شوند، اما این امر بسیار نادر است.

آنچه در این مطلب میخوانید

این بیماری نسبتاً نادر است و فقط یک درصد از همه سرطان‌های مردان را شامل می‌شود. سرطان بیضه در مقایسه با سایر سرطان‌ها غیرمعمول است؛ زیرا تمایل دارد مردان جوان را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه در کل نسبتاً نادر است؛ اما این عارضه شایع‌ترین نوع سرطان در مردانِ سنین 15 تا 49 سال است. این بیماری در بیشتر مواقع قابل‌درمان است. به دلایلی که مشخص نیست، مردان سفیدپوست نسبت به مردان گروه‎های قومی دیگر، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار دارند.

دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی بیماری های دستگاه تناسلی مردان پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشند. لطفا جهت دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل سرطان بیضه

بااینکه دانشمندان به‌درستی نمی‌دانند علت به وجود آمدن سرطان بیضه چیست؛ یک سری عوامل ممکن است احتمال به وجود آمدن آن را بیشتر کنند. این عوامل عبارت‌اند از:

توجه: عمل وازکتومی خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی‌دهد.

تشخیص و درمان سرطان بیضه

تشخیص سرطان بیضه

برای تشخیص سرطان بیضه راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله :

تست خون

در این روش مارکرهای سرطانی مانند آلفا فیتوپروتئین، گونادوتروپین جفتی انسانی و لاکتات دهیدروژناز چک می‌شود. هرچند ممکن است با وجود سرطان، آزمایش خون طبیعی باشد.

سونوگرافی بیضه‌

سونوگرافی بیضه می‌تواند وجود یک تومور و اندازه‌ی آن را مشخص کند. سونوگرافی بهترین ابزار تصویربرداری برای تشخیص سرطان بیضه می‌باشد (با دقت بالای ٩٠٪؜) درواقع وجود هرگونه توده هیپواكو در بیضه مساوی با وجود سرطان بیضه است مگر آنكه خلافش ثابت شود.

نمونه‌برداری بیضه‌ای

نمونه‌ای کوچک از بافت بیضه تهیه کرده و آن را با میکروسکوپ مشاهده می‌کنند تا تشخیص دهند توده بدخیم (سرطانی) است یا خوش‌خیم (غیر سرطانی).

تقریباً در همه موارد، برای بررسی شیوع بیماری سرطان بیضه به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید. هنگامی‌که این عارضه شیوع پیدا می‌کند، بیشتر در غدد لنفاوی بر پشت شکم یا ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. برای بررسی علائم تومور ممکن است نیاز به اشعه ایکس از سینه باشد. همچنین به تصویربرداری سی‌تی‌اسکن از کل بدن برای بررسی علائم شیوع سرطان موردنیاز است. در بعضی موارد، ممکن است اسکن MRI انجام شود.

علائم سرطان بیضه

معمولاً علائم سرطان بیضه تا مراحل انتهایی بیماری، بروز پیدا نمی‌کنند. در بیشتر موارد خود فرد سرطانش را کشف می‌کند. بعضی‌اوقات، طی معاینه‌ی معمولی توسط پزشک سرطان بیضه کشف می‌شود. هر فردی که متوجه چیزی غیرعادی مربوط به بیضه‌اش می‌شود، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند، مخصوصاً اگر متوجه یکی از موارد زیر شود:

در حقیقت کمتر از ۴ درصد توده‌های بیضه، سرطانی هستند. بااین‌وجود افراد نباید توده‌های بیضه را نادیده بگیرند و مهم است که به پزشک مراجعه کنند. تنها پزشکان می‌توانند علت را پیدا کنند. گرچه ممکن است سرطان بیضه به گره‌های لنفاوی گسترش یابند، اما گسترش آن‌ها به اندام‌های دیگر سخت است. اگر سرطان به اندام دیگر گسترش یابد، فرد ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

مراحل سرطان بیضه

پس از انجام تمام آزمایش‌های مربوطه، پزشک می‌تواند مرحله‌ی سرطان را تشخیص دهد. این کار به تعیین درمان کمک خواهد کرد.

  1. مرحله‌ی یک : سرطان به بیضه‌ها محدود است و به دیگر نقاط بدن گسترش نیافته است.
  2. مرحله‌ی دو : سرطان به گره‌های لنفاوی شکم گسترش‌یافته است.
  3. مرحله‌ی سه : سرطان به دیگر نقاط بدن شامل ریه‌ها، کبد، مغز و استخوان گسترش‌یافته باشد.

انواع سرطان بیضه

انواع مختلف سرطان بیضه با توجه به نوع سلول‌هایی که سرطان در آن‌ها شروع می‌شود قابل‌طبقه‌بندی هستند. شایع‌ترین نوع سرطان بیضه، سرطان سلول ژرمینال (زایا) است که حدود 95 درصد از کل موارد را تشکیل می‌دهد. سلول‌های ژرمینال نوعی سلول هستند که بدن از آن برای ایجاد اسپرم استفاده می‌کند.
دو نوع اصلی از سرطان بیضه سلول ژرمینال وجود دارند که به شرح زیر هستند:

نکته: هر دو نوع سرطان سلول ژرمینال به شیمی‌درمانی پاسخ خوبی می‌دهند.

انواع کمتری از سرطان بیضه شامل موارد زیر هستند:

آدرس اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

درمان سرطان بیضه

حدود ۹۵ درصد مردانی که به سرطان بیضه مبتلا می‌شوند، بعد از درمان بهبودی کامل پیدا می‌کنند. کسانی که زودتر تشخیص داده شوند، پیش‌آگهی بهتری دارند. درمان سرطان بیضه شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی‌درمانی یا ترکیبی از این‌ها است.

جراحی اركیدكتومی

اركیدكتومی معمولاً اولین خط درمانی است. در این روش بیضه‌ها را با جراحی خارج می‌کنند تا از گسترش تومور به دیگر اعضای بدن جلوگیری کنند. اگر بیمار در مرحله‌ی اول بیماری تشخیص داده شود، ممکن است جراحی تنها درمان موردنیاز باشد. اركیدكتومی یک جراحی تقریباً ساده است. بیمار یک بیهوشی کلی دریافت می‌کند. یک برش کوچک در ناحیه‌ی کشاله‌ی ران ایجاد کرده و بیضه از طریق آن برداشته می‌شود. بیمار برای بهبودی یک روز در بیمارستان بستری می‌ماند. اگر بعد از جراحی، فرد هنوز یک بیضه‌ی خود را داشته باشد، رابطه‌ی جنسی و باروری او تحت تأثیر منفی قرار نمی‌گیرد.

اگر بعد از جراحی، فرد بیضه‌ای نداشته باشد، نابارور خواهد شد زیرا او دیگر توانایی ساخت اسپرم ندارد. مردی که می‌خواهد در آینده صاحب فرزند شود، باید قبل از جراحی اسپرم خود را در بانک اسپرم ذخیره کند. همچنین دیگر درمان‌های سرطان بیضه، شامل رادیوتراپی و شیمی‌درمانی می‌توانند روی باروری فرد تأثیر گذاشته و برای مدتی طولانی این توانایی را از فرد بگیرند.

جراحی گره لنفاوی

اگر سرطان به گره‌های لنفاوی رسیده باشد، باید آن گره‌ها با جراحی برداشته شوند؛ که این معمولاً شامل گره‌های لنفاوی شکم و قفسه‌ی سینه می‌شود. بعضی‌اوقات برداشت گره‌های لنفاوی ممکن است باعث ناباروری شود.

رادیوتراپی

رادیوتراپی شامل استفاده از پرتوهای اشعه‌ی ایکس با قدرت بالا یا ذراتی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. رادیوتراپی با صدمه به سلول‌های تومور، تولیدمثل آن‌ها را متوقف می‌کند.
بیمار با سرطان سمینومای بیضه به‌طورمعمول به رادیوتراپی بیشتر از شیمی‌درمانی نیازمند است. رادیوتراپی همچنین برای جلوگیری از عود سرطان استفاده می‌شود. بیماری که سرطانش به گره‌های لنفاوی گسترش‌یافته نیز به رادیوتراپی نیاز خواهد داشت. رادیوتراپی ممکن است باعث عوارض جانبی موقتی به شرح زیر شود:

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی شامل استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌باشد. داروهایی با خاصیت سمی باعث جلوگیری از رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی می‌شوند. شیمی‌درمانی معمولاً برای بیماران با سرطان بیضه‌ی پیشرفته و سرطانی که به دیگر اندام‌های بدن گسترش‌یافته، استفاده می‌شود. درمان به‌صورت خوراکی یا تزریقی می‌باشد. شیمی‌درمانی به سلول‌های سالم، همانند سلول‌های سرطانی آسیب میزند، ممکن است بیمار عوارض جانبی موقت زیر را تجربه کند:

اکثر افراد به‌سرعت بعد از شیمی‌درمانی عوارض جانبی ناخوش آیند آن را تجربه خواهند کرد. هرچند در ۲۰ سال اخیر کنترل عوارض جانبی بهبود قابل‌توجهی پیدا کرده است.

پیشگیری از بیماری سرطان بیضه

هیچ راهی برای جلوگیری از سرطان بیضه وجود ندارد، اما تشخیص زودرس بسیار مهم است. مردان باید به‌طور ماهانه خودآزمایی بیضه (TSE) را انجام دهند. اگر بالای 15 سال دارید و هنوز نحوه انجام TSE مطلع نمی‌دانید، از پزشک بخواهید که چگونگی انجام این کار را به شما آموزش دهد. اگر فردی متوجه هرگونه تغییر در بیضه‌ها (توده، جسم سخت، درد مداوم یا بزرگ شدن یا کوچک‌تر شدن) شود، باید سریعاً خود را به پزشک برساند.

مبتلایان به بیماری سرطان بیضه، اگر هرچه زودتر درمان را شروع کنند، احتمال اینکه به‌طور کامل درمان شوند، بالا است. حتی اگر سرطان کاملاً درمان شود، احتمال بازگشت آن وجود دارد. خطر بازگشت سرطان به این بستگی دارد که در چه مرحله‌ای از زمان تشخیص قرار گرفته‌اید و از چه زمان درمان شروع شده است. عود سرطان غیرسمینوما در طی دو سال بعد از جراحی یا تکمیل شیمی‌درمانی اتفاق می‌افتند.

در سمینوما، عود مجدد تا سه سال بعد رخ می‌دهد. عود مجدد بعد از سه سال نادر است و در كمتر از پنج درصد افراد اتفاق می‌افتد. به دلیل خطر عود، به بررسی‌های منظم برای بررسی بازگشت سرطان نیاز است. این نوع سرطان در بیش از 95 درصد موارد با موفقیت درمان می‌شود. حتی مردانی که از فاکتورهای خطر بالایی دارند، به‌طور متوسط 50 درصد احتمال درمان دارند؛ مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر، گروه‌های پزشکی همچنان برای فراهم آوردن روش‌های نوین درمانی، در تلاش هستند.

به دلیل مراجعات فراوانی که به متخصص کلیه و مجاری ادراری ، برای دانستن اندازه نرمال آلت تناسلی می‌شود، بر آن شدیم مطلبی در این باره تهیه نماییم و اطلاعات دقیقی در این مورد به کاربران ارائه دهیم. برای مطالعه مقاله اندازه نرمال آلت تناسلی در مردان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :غلام قادری [ 1402-05-25 ]
من درقسمت پائین بیضه چپم یک کیسه کوچک به اندازه یک پسته کوچک هم نرمه هم انگار توش مثل اینکه رگهایی بهم پیچیده دست میزنم درد نداره ولی خیلی وقت بغل مثانم تیر میکشه وبعدا قطع میشه ولی سمت چپ کمرم بیشتر اوقات درد داره که با خوردن مسکن ارام میشه ولی علائمی مانند بزرگی بیضه تهوع وتب بی قراری اینا ندارم ولی بیضه هام بالا وپائین هستن خواستم راهنمایی بفرمائید با تشکر فراوان

رضا [ 1402-02-08 ]
سلام من 14 سالمه و حدود 8 ماه پیش یک توده کوچک انداره نخود در پایین بیضه سمت چپم مشاهده کردم و اون توده موقعی که بهش دست میزدم تکون میخورد و درد هم نمیگرفت و بعد از 3 ماه دیگه اونا ناپدید شده بودن تا همین چند روز پیش که عد از ماه ها خودم رو درحمام معاینه کردم متوجه یک توده در بالای بیضه چپم شدم و مثل قبل موقعی که بهش دست میزدم درد نمیگرفت و تکون هممیخورد .در ضمن من از 8 ماه قبل تا الان 5 بار ازمایش خون دادم و دکتر چیزی در مورد سرطان به من نگفت

امیر [ 1402-01-06 ]
سلام من تازه الان متوجه شدم که بیضه سمت راستم وقتی دست میزنم یه چیزای برجسته ایجاد شده انگار پر دانه شده و پر رگ شده قبلا هم زیاد درد میکرد که الان درد نمیکه آیا میتونه سرطان بیضه باشه؟ 15سالمه

هادی حسینی [ 1401-08-02 ]
سلام آقای دکتر من ۳ ماه درد در بیضه و همچنین سوزش در هنگام ادرار دارم، و در هنگام ادرار، ادرارم به دو تا سه تقسیم می شود، آزمایش ادار و کشت ادرار دادم، هیچی نداشتم، سونوگرافی کردم و آندوسکوپی آلت کردم، هیچ مشکلی نداشتم، اما درد بیضه و همان مشکلات را دارم، من چکار کنم

علی رحمانیان [ 1401-05-16 ]
سلام کیسه بیضه هام قرمز شده و هر وقت فشارشون میدم درد میکنه البته وقتی آرام فشار میدم درد نمیگیره

نجیب الله سیفی [ 1400-07-29 ]
با عرض سلام من اخیرأ متوجه تومور کوچک در قسمت چپ بیضه ام شدم و قبل از به وجود آمدن آن کمی احساس درد داشتم و حالا خیلی نگرانم و مخارج رفتن به بیمارستان را هم ندارم. اگر میشه لطف بفرمایید بگوید من چی مشکل دارم تشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟

پولیپ های مجاری ادرار، توده های شبیه گل کلم هستند که در دیواره های مثانه یا مجاری ادراری رشد می کنند. ... ادامه مطلب

التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)

گلومرولونفریت یکی از بیماری های کلیوی است. در این بیماری گلومرول ها دچار التهاب می شوند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین