منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلواریکوسلدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / هیدروسل و درمان آن با هیدروسلکتومی

هیدروسل و درمان آن با هیدروسلکتومی

هیدروسل به تجمع مایعات در اطراف کیسه بیضه گفته می‌شود که غالباً یکطرفه است. هیدروسل به صورت تورم نرم در غشای اطراف بیضه ظاهر می شود و اغلب دردناک نیست و به بیضه ها آسیب نمی رساند. در این بیماری معمولاً التهاب وجود ندارد، مگر درمواقعی که با اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم) رخ دهد و در این صورت بیضه‌ها ممکن است ملتهب و دردناک باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علامت اصلی هیدروسل که بدون اپیدیدیمیت رخ می‌دهد ، تورم کیسه بیضه است. این بیماری در کودکان پسر، به ویژه نوزادان بسیار شایع است و معمولاً از بدو تولد و به صورت مادر زادی وجود دارد. این عارضه همچنین در حدود 1 درصد از مردان بالغ، را مبتلا می‌کند که به طور معمول در رنج سنی بالای 40 سال قرار دارند. طی مطالعات انجام شده، تاکنون در ابتلا به این بیماری بیضه ، هیچ پیشینه ژنتیکی یا مواردی که به سبک زندگی مربوط باشد، دیده نشده است.

اغلب اوقات، هیدروسل بدون درمان، خود به خود برطرف می‌شود. اگرچه، با بزرگتر شدن هیدروسل، ممکن است تورم، درد و ناراحتی در کیسه بیضه ایجاد شود و این مسئله ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد. تحت عمل هیدروسلکتومی می‌توان مایعات تجمع یافته در فضای بین دو لایه تونیکاواژینالیس اطراف بیضه را خارج کرده و اندازه کیسه را به حالت طبیعی بازگرداند و متناسب با قبل از انباشته شدن مایع، جمع و کوچک نمود.

بهترین درمان هیدروسل

درمان هیدروسل

در علم پزشکی نوین دو روش جراحی برای درمان هیدروسل غیرارتباطی در مردان بالغ وجود دارد که هر کدام مزایای و معایب خاص خود را دارا می‌باشند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی نتایج و عوارض هیدروسلکتومی بسته به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های درمانی هیدروسل در قیاس با هیدروسلکتومی اکسیزایول بپردازیم. ابتدا به تعریف هیدروسلکتومی خواهیم پرداخت.

امروزه تعداد زیادی از جراحی‌ها بدون نیاز به بستری شدن و ایجاد برشهای بزرگ قابل انجام است. در بسیاری از اعمال جراحی، فرد به سرعت می‌تواند به زندگی عادی و کار خود بازگردد. به همین دلیل، این روش‌ها با اقبال فراوانی روبرو شده و به سرعت نیز در حال پیشرفت است. دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان با انجام جراحی میکروسکوپیک هیدروسلکتومی، بدون ایجاد عوارض جراحی باز، و نیاز به طی دوران نقاهت، می‌توانند به درمان عارضه هیدروسل بپردازند. در صورت تمایل جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.

هیدروسلکتومی چیست؟

برای درمان هیدروسل و جلوگیری از عود مجدد آن، هیدروسلکتومی انجام می شود. هیدروسلکتومی جراحی برداشتن یا ترمیم هیدروسل است. هیدروسل کیسه‌ای پر از مایعات می‌باشد که اطراف بیضه را احاطه کرده و باعث تورم کیسه بیضه (کیسه‌ای که بیضه‌ها را نگه می‌دارد) می‌شود. هیدروسل می‌تواند ترسناک باشد زیرا بیمار خود قادر است تجمع مایع را در کیسه بیضه با چشم غیر مسلح ببیند و به دلیل اینکه در یک قسمت حساس بدن قرار دارد موجب ترس فرد مبتلا می‌شود.

هیدروسل معمولاً بدون درد است و اغلب بدون اقدامات درمانی بهبود می‌یابد. با این‌ وجود، باید هرگونه اختلال در کیسه بیضه را فوراً با پزشک در میان گذاشت زیرا این گونه مسائل می‌توانند عوارض ناشی از مشکلات جدی تری باشند.

هیدروسلکتومی اکسیزیونال

برای جراحی ترمیم هیدروسل به بیماران بیهوشی عمومی داده می شود. هیدروسلکتومی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و اقدامات احتیاطی خاصی لازم نیست. میزان جراحی به وجود سایر مشکلات بستگی دارد. اگر هیدروسل بدون عارضه باشد، پزشک یک برش مستقیم در کیسه بیضه ایجاد می کند. پس از ترمیم کانال بین حفره شکم و کیسه بیضه، کیسه هیدروسل برداشته می شود، مایعات از کیسه بیضه خارج می شوند و در نهایت برش ایجاد شده با بخیه بسته می شود.

اگر عوارضی مانند وجود فتق مغبنی وجود داشته باشد، یک برش در ناحیه کشاله ران ایجاد می شود. این روش همزمان با اصلاح هیدروسل، به پزشک اجازه می دهد فتق یا سایر عوامل دیگر را ترمیم کند.

هیدروسلکتومی بسته

برخی از جراحان از روش لاپاراسکوپیک با حداقل تهاجم برای ترمیم هیدروسل استفاده می کنند. این عمل از طریق یک برش کوچک با استفاده از یک ابزار لوله ای دارای نور، نوک دوربین و مانند آن انجام می شود (لاپاراسکوپ) که امکان عبور ابزار برای ترمیم را هنگام نمایش تصاویر بر روی یک مانیتور در اتاق عمل فراهم می کند.

آدرس اینستاگرام

مقایسه نتایج دو روش جراحی هیدروسل

میزان بهبودی، عود و عوارضی مانند عفونت، درد پس از عمل، ادم، هماتوم و آتروفی بیضه در بیمارانی که به روش لاپاراسکوپیک تحت جراحی هیدروسل قرار می‌گیرند کمتر از آنهایی است که به روش جراحی هیدروسلکتومی اکسیزیونال درمان می‌شوند. می‌توان این عمل را در بیماران پرخطری که انجام جراحی اکسیزیونال در آنها مقدور نیست، به عنوان روش انتخابی در نظر گرفت.

همشهریان عزیز! همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که در مورد مشکلات جنسی، حتماً با مراجعه و مشورت با متخصصین اختلالات جنسی در اصفهان، می‌توانید از زندگی جنسی سالمی بهر‌مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رضامهری [ 1402-07-02 ]
سلام داداشم ضربه به بیضه اش خورده ورم کرده میگن هیدروسل خفیفه امادکترش میخادعملش کنه آیا در آینده مشکلی براش پیش نمیاد

کامران محمدی [ 1402-02-05 ]
سلام ببخشید من چهار پنج روز پیش عمل هیدروسل بیضه انجام دادم الان اون بیضه ای ک عمل کردم چسبیده به قسمتی که بخیه شده گفتم ببینم آزاد میشه این یا اینجوریه همیشه؟

علی اصغری [ 1401-11-21 ]
سلام برای عمل جراحی لاپاروسکوپی هیدروسل به کجا میشود مراحعه کرد در تهران البته ایا دکتر جراح ارولوژی که بتواند بصورت لاپاروسکوپی عمل کند میشناسید

عبدالسلام گرگیج [ 1401-06-20 ]
جناب دکتر ممنون از راهنمایی شما بزرگوار من با بیماری هیدورسل. مواجه هستم دکترم مشهد جراحی سر پایی انجام داد البته دوبار جراحی شدم بیضه راستم هست بیشتر راهنمایی کنید

محمودولدخانی [ 1400-11-04 ]
تشکر ازاطلاع رسانی شما به امیدپویایی بیشتر

مهدی [ 1400-01-23 ]
سلام بنده هم هیدروسل جزعی سمت راست دارم هم واریکوسل گرید یک راست دکتر گف عمل نمیخواد ولی دردم سپیده بادستم میتونم متورم شدن رگ هارو بالا بیضه حس کنم همچنین یک رگ هم در دیواره شکمم زده بیرون ممکن داره جواب سونوگرافی اشتباه باش

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی در مردان است که باروری، توده عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول های قرمز خون را تنظیم می کند. ... ادامه مطلب

علت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسیعلت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسی

ارکیوپکسی برای اصلاح بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم انجام می شود، وضعیتی که در آن یک یا هر دو بیضه در موقعیت مناسب خود در کیسه بیضه نزول نکرده اند. ... ادامه مطلب

تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر دردتشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

درد کلیه و کمر درد اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند.تفاوت بین کمردرد و درد کلیه شامل محل و شدت درد و هرگونه علائم همراه با آن است. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین