منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروری

آزمایش اسپرم

به زبان ساده DNA شامل ملکول‌هایی است که نقش ذخیره سازی طولانی مدت اطلاعات ژنتیکی ما را در بدن به عهده دارند. سلول اسپرم بسیار ضعیف است و ممکن استDNA در آن به سادگی دچار آسیب شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل آسیب به DNA اسپرم چیست؟

از مهمترین علل این آسیب می‌توانیم به گرما، سیگار، دخانیات، عفونت‌های ادراری تناسلی و واریکوسل اشاره کنیم. برخی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی می‌توانند تاثیر منفی برDNA اسپرم بگذارند. نداشتن انزال به مدت طولانی، افزایش سن بیش از 40 الی 50 سال، چاقی و برخی رژیم‌های غذایی نیز می‌توانند رویDNA اسپرم اثرگذار باشند. مواجه شغلی با برخی مواد شیمیایی و سمی، همچنین آلودگی هوا از موارد دیگری هستند که تاثیرات منفی برDNA اسپرم خواهند داشت. برخی از تکنولوژی‌ها مانند وای فای، امواج تلفن همراه، لپ تاپ به ویژه اگر روی پا قرار گیرد هم می‌توانند تاثیر منفی بر قدرت باروری داشته باشند.

تقریباً همه سلول‌های بدن می‌توانند در صورت آسیب به DNA ، نقش ترمیم کنندگی داشته باشند ولی اسپرم فاقد آنزیم‌هایی است که آسیبDNA را ترمیم می‌کنند. به همین دلیل این سلول‌ها ضعیف محسوب می‌شود. آسیب بهDNA می‌تواند باعث قطعه قطعه شدنDNA اسپرم شود. در مواردی که آسیب خفیف باشد زمانی که اسپرم وارد تخمک می‌شود، توسط تخمک ترمیم خواهد شد. ولی اگر آسیب شدید باشد منجر به ناباروری و سقط در زوجه خواهد شد. همینطور اگر روشهای کمک باروری مانند IUI و IVF انجام شده باشد، در صورت آسیب بهDNA اسپرم، با شکست مواجه خواهند شد.

آزمایش‌های اندازه گیری آسیب DNA اسپرم

تستهای مختلفی برای اندازه گیری و تشخیص آسیب DNA اسپرم وجود دارد که بر اساس دقت در تعیین آسیب، هزینه‌های متفاوتی هم دارند ولی بهترین آنها تست تانل و SCSA می‌باشد. نیازی نیست این آزمایشات در همه افرادی که برای ارزیابی قدرت باروری یا به دلیل ناباروری به پزشک متخصص ناباروری مراجعه می‌کنند انجام شود.

بهتر است از این تست‌ها در مواردی که می‌خواهیم سیکل IVF را آغاز کنیم، با توجه به عوارض و هزینه‌هایی که دربر دارند، قبل از شروع، از پایین بودن میزان آسیبDNA مطمئن شویم. در مواردی که زوج با ناباروری به دلیل ناشناخته مراجعه می‌کنند هم این تست‌ها می‌توانند کمک کننده باشند. در کسانی که سقط مکرر دارند، همچنین در مواردی که بارها روشهای کمک باروری انجام شده و با شکست مواجه گردیده‌اند نیز این تست‌ها می‌توانند کارایی داشته باشند.

آزمایش اسپرم

نتایج آزمایش‌های اندازه گیری آسیبDNA اسپرم

در مورد اینکه محدوده طبیعی اعداد در نتیجه این تست‌ها به چه صورت است، نظرات متفاوتی وجود دارد ولی به طور میانگین برای تست تانل میزان آسیب اسپرم زیر 10 تا 15% مطلوب است. در تست SCSA اگر آسیب اسپرم 10 الی 15% باشد، از نظر قدرت باروری مطلوب است. بین15 تا 30 % محدوده مرزی یا بینابینی است و اگر بالای 30% باشد محدود آسیب دیدگی شدیدDNA اسپرم محسوب می‌شود.

صفحه اینستاگرام

به هر حال اگر میزان آسیبDNA اسپرم زیاد باشد. بهتر است از انجام روشهای کمک باروری خودداری شود و در شرایط اورژانسی هم باید شرایط را با یک جنین شناس مطرح کرد. در مواردی هم که سقط مکرر در زوجه اتفاق می‌افتد بهتر است تا پایین آمدن آسیبDNA اقدامی در جهت باروری صورت نگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مجید کرامتی [ 1402-09-11 ]
با سلام. متاسفانه یکی از دلایل شایع ناباروری در مردان مشکل دی اف آی هست که اکثرا از این موضوع بیخبرن.

مجیدبساطی پور [ 1400-07-05 ]
سلام من ده ساله ازدواج کردم تا هالا بچه دار نشدم وه هیچ دکتری هم نرفتم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

علت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسیعلت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسی

ارکیوپکسی برای اصلاح بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم انجام می شود، وضعیتی که در آن یک یا هر دو بیضه در موقعیت مناسب خود در کیسه بیضه نزول نکرده اند. ... ادامه مطلب

درمان تنگی مجرای ادراردرمان تنگی مجرای ادرار

هنگامی که زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت، مجرای ادرار را مسدود کند یا جریان ادرار را در آن کاهش دهد، فرد به اصطلاح دچار تنگی مجرای ادرار می‌شود و ممکن است با عوارض بیشماری روبرو شود. روشهای درمانی متعددی برای مبتلایان به این عارضه وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین